وزیر نیرو در آیین افتتاح طرح‌های آب و برق ۴ استان کشور:

جمعیت روستایی برخوردار از آب آشامیدنی سالم و پایدار تا پایان دولت تدبیر و امید به ۱۰.۲ میلیون نفر می‌رسد

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ - ۱۱:۴۶:۴۲
کد خبر: ۱۱۱۲۸۷۶
جمعیت روستایی برخوردار از آب آشامیدنی سالم و پایدار تا پایان دولت تدبیر و امید به ۱۰.۲ میلیون نفر می‌رسد
وزیر نیرو با اشاره به عملکرد دولت تدبیر و امید در زمینه آبرسانی به روستاها گفت: تاکنون ۱۱ هزار و ۹۶۲ روستا در دولت به شبکه آبرسانی سالم و پایدار با جمعیت بیش از ۸ میلیون نفر ملحق شده‌اند و تا پایان دولت دوازدهم با احتساب ۹۰۰ هزار نفری که پیش از این دولت بهره‌مند بودند، به ۱۰.۲ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

به‌گزارش برنا به نقل از  وزارت نیرو، رضا اردکانیان روز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق در 4 استان آذربایجان غربی،  اردبیل، مازندران و اصفهان در قالب هفته سی و چهارم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری و وزیر نیرو برگزار شد، اظهار داشت: این دستاورد بزرگی است که دولت سیزدهم بر این ریل بقیه مسیر و کار را ادامه خواهند داد.

وی همچنین با تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش به مردم  ایران و جبهه مقاومت اظهار داشت: پویش #هرهفته_الف_ب_ایران این پنجشنبه در استان‌های آذربایجان غربی،  مازندران، اردبیل و اصفهان طرح‌های مهمی را در بخش‌های مختلف آب و برق با دستور رئیس جمهوری به افتتاح می‌رساند و مردم امروز و فرداها از نتیجه این طرح‌ها بهره‌مند خواهند بود. 

وی گفت: ما امسال وعده ۲۵۰ طرح بزرگ آب و برق و فاضلاب را علاوه بر طرح‌های متعددی که هر روز به ثمر می‌رسد و به مدار بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری چند ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌آید به مردم دادیم که با احتساب طرح‌های امروز،  ۱۹۰ طرح از این ۲۵۰ طرح بزرگ به ثمر رسیده است. 

وی گفت: ۶۰ طرح بزرگ دیگر که عمدتا طرح‌های ساخت و سازی و تعدادی هم طرح‌های ساز و کاری هستند تا پایان امسال افتتاح می‌شود. 

اردکانیان اظهار داشت: امروز طرح آبرسانی به ۵۷ روستا با جمعیت تحت پوشش ۳۲ هزار و ۶۶۰ نفر در استان مازندران افتتاح می‌شود.

وی همچنین با اشاره به تاسیس شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در یازدهم دی ماه سال ۶۹( ۳۰ سال پیش) گفت: در آن زمان من به عنوان مسوول آب و فاضلاب‌ها در وزارت کشور در ایجاد این شرکت و واگذاری این مسوولیت به وزارت نیرو سهیم باشم و یکی از برگ‌های زرین کارنامه فعالیت‌های توسعه‌ای نظام جمهوری اسلامی ایران رقم خورد و امروز جزو کشورهایی هستیم که در موضوع آب و فاضلاب شهری در تراز جهانی قرار داریم. 

وزیر نیرو با اشاره به یکپارچه‌سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی با ساختار شرکت‌های شهری گفت: امروز شرکت‌های یکپارچه در همه استان‌ها داریم و به برکت آن، منابع مالی، منابع انسانی و تجهیزات یکپارچه شده و انبوهی از روستاها و روستاییان در همین فرصت کمتر از یک سال به گروه بهره‌مند از آب شرب پایدار و سالم ملحق شدند. 
وی گفت: علاوه بر این، طرح‌های نیروگاهی مقیاس کوچک در استان‌های مازندران و اصفهان افتتاح می‌شوند، پست‌ها و شبکه‌های فوق توزیع در استان اردبیل، برق‌رسانی به روستاهای اردبیل و آذربایجان غربی هم به مدار بهره‌برداری می‌آید اما مهمترین طرح امروز،  سد کانی سیب و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد یا ارس غربی به وسعت ۸ هزار و ۴۰۰ هکتار است. این میزان شبکه اصلی و ماموریت وزارت نیرو است و وزارت جهاد کشاورزی هم مشغول انجام سهم خود در شبکه‌های فرعی است که با اتمام آن،  آب به دست روستائیان خواهد رسید.

اردکانیان درباره سد کانی‌سیب افزود: این سد بزرگ و مهمی است که ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته و قادر است ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده را در طول سال به دریاچه ارومیه انتقال دهد. 
وی ادامه داد: قدرت تنظیم سد بیش از ۷۰۰ میلیون است که مابقی به مصارف زیست محیطی و تعریف شده خواهد رسید.
وی در خصوص دریاچه ارومیه هم گفت: در ۲۰ سال بین سال‌های ۷۴ تا ۹۳، با وجود بارش‌های متعدد، هر ساله ۴۰ سانتی متر به طور متوسط افت تراز دریاچه را داشتیم که اگر این روند ادامه می‌یافت و درمان شروع نمی‌شد، دریاچه حوالی سال ۹۶ خشک شده بود‌.
وی اظهار داشت: بر اثر فعالیت‌هایی که در فاصله ۹۳ تاکنون صورت گرفته،  از سال 94 خوشبختانه ۷۱ سانتی متر افزایش تراز دریاچه را داریم که ۷۵۰ کیلومتر مربع وسعت دریاچه افزایش یافته و حجم آب آن از ۱.۵ میلیارد متر مکعب به بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. 

اردکانیان اظهار داشت: کارهای زیادی توسط همه دستگاه‌ها انجام شد و وظیفه ما به عنوان وزارت نیرو در ستاد احیای دریاچه ارومیه ، رهاسازی آب از سازه‌های آبی موجود بوده و تاکنون ۶ میلیارد و ۱۳۳ میلیون متر مکعب آب برای تامین حق‌آبه زیست محیطی دریاچه رهاسازی شده است. البته مصارف کشاورزی هم به روش‌های مناسب کاهش پیدا کرده و سالی حدودا ۸ درصد بوده است. 

وزیر نیرو افزود: تصفیه‌خانه‌هایی برای فاضلاب ساخته شده که پساب این‌ها وارد دریاچه می‌شود؛ دو تصفیه‌خانه در ارومیه و تبریز تا پایان دولت به ثمر خواهد رسید. 

اردکانیان گفت: سدهایی مانند سیلوه و چپرآباد برای انتقال آب از حوضه آبریز مجاور ساخته شده و از چاه‌های غیر مجاز برای کمک به منابع زیر زمینی جلوگیری شده و این وعده به نحو شایسته‌ای محقق شده است. 

وی در پاسخ به سوال رئیس جمهوری هم گفت: تراز دریاچه در سال ۹۴ ، ۱۲۷۰.۸ سانتی متر در ۳۱ شهریور بوده و در سال ۹۵، به ۱۲۷۰.۵۴ سانتی متر رسید و تاکنون در دهم دی سال ۱۳۹۹ این تراز به ۱۲۷۱.۲۵ سانتی متر افزایش یافته است. با احتساب این ارقام از سال 92، تراز نزدیک به یک متر افزایش یافته است.

نظر شما