برنا گزارش می‌دهد:

فروش تخم‌مرغ متوقف می‌شود؟/ بازی دو سرباخت تولید و عرضه

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۱۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۱۱۳۵۳۹
فروش تخم‌مرغ متوقف می‌شود؟/ بازی دو سرباخت تولید و عرضه
در شرایطی که قیمت‌های تخم‌مرغ برای خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان مشخص و تعیین‌شده است، برخی سوپرمارکت‌ها اعلام کرده‌اند که ممکن است به دلیل قیمت‌های بالاتر از مصوب، از فروش تخم مرغ خودداری کنند.

به گزارش برنا، شاید در تمام بازارهای اقتصادی بتوان رد دلالان را پیدا کرد اما از هر کسی که پرسیده شود کدام بازار در سال 99 بیشترین رد دلالان را در خود داشته، نشانی از بازار تخم مرغ را خواهند داد. شاید بد نباشد قبل از هرچیز این نکته را یادآوری کنیم که 75 درصد قیمت تمام شده تخم مرغ مربوط به نهاده‌های دامی است. از طرفی در ماه‌های اخیر یک افزایش 20 تا 30 درصدی در نهاده‌های دامی اتفاق افتاده است. یعنی عملا باید با افزایش قیمت تخم مرغ روبرو باشیم. اما مشکل بازار تخم مرغ چیزی جدی‌تر از این حرف‌هاست. مشکل از جایی است که قیمت توسط تولیدکننده یک نرخ است و زمانی که به خرده‌فروشان می‌رسد، قیمت‌های متفاوت‌تری به خود می‌گیرد. 

عرضه نمی‌کنیم چون صرفه اقتصادی ندارد

یکی از فروشگاه‌های حوالی آزادی درباره تغییر قیمت‌های تخم‌مرغ به برنا می‌گوید: از اول سال بارها قیمت را دستکاری کرده‌اند اما از آن بدتر این است که می‌گویند نهایت باید به یک قیمت بخرید اما وقتی می‌خواهیم تخم مرغ را از توزیع‌کننده بخریم، دست کم 6 هزار تومان بالاتر از قیمت مصوبی است که باید بفروشیم. یعنی حتی اگر بخواهیم به قیمت خرید، دست مشتری بدهیم باز هم تخلف کرده‌ایم. وی قیمت هر شانه تخم مرغ را تا 42 هزار تومان می‌داند و می‌گوید که به این قیمت به مشتری تخ مرغ می‌فروشد. 

فروشنده دیگری حوالی خیابان مطهری، قیمت هر شانه تخم مرغ را تا 45 هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: به خودمان تا 46 هزار تومان می‌فروشند. از فردا تخم مرغ نمی‌فروشیم. اصلا صرفه اقتصادی ندارد چون هم قیمت بالاست و هم مشتری شکایت می‌کند. 

در بحران قیمت تخم مرغ که روزگاری یک ماده غذایی ارزان بود و حالا باید آن را لوکس و خاص طبقه متوسط دانست، مرغداران هم راضی نیستند. این تولیدکنندگان معتقدند که قیمت باید منطقی و مشخص باشد تا برای آنها هم صرفه اقتصادی داشته باشد. در شرایطی که خود مرغدار قیمت تمام شده‌اش مناسب با نرخی که دولت اعلام می‌کند نیست، تصور اینکه دلال هم وارد بازار شود و به قیمت اضافه کند، چندان منصفانه نیست. 

با صنف هماهنگ باشند!

اما در این میان اتحادیه مرغداران میهن به عنوان حلقه واسط میان صنعت تولیدکنندگان مرغ تخم گذار و صنایع وابسته چیز دیگری می‌گوید. هدایت اصغری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در این رابطه به خبرنگار اقتصادی برنا می‌گوید: صنف مربوطه، توزیع تخم مرغ را از تهرانپارس آغاز و بین خرده فروشان توزیع می‌کند. سوپرمارکت‌ها هم می‌توانند با صنف هماهنگ باشند. چون برای تامین تخم مرغ فعلا مشکلی نداریم. 

وی در خصوص قیمت تخم مرغی که به دست خرده‌فروشان می‌رسد می‌گوید: قیمت مصرف کننده برای تخم مرغ اگر شانه‌ای محاسبه کنیم، کیلویی 17 هزار تومان است و اگر به صورت بسته بندی 30 عددی باشد و درب رو داشته باشد 35 هزار تومان است و در صورت نداشتن درب، 33 هزار تومان است. خرده‌فروشان می‌توانند با صنف هماهنگ باشند تا از مسیر مشخص دریافت کنند. ما در مقام دولت نیستیم که بگوییم تخلف است اما تخم مرغی که ما گرفتیم و توزیع می‌کنیم به این قیمت است. 

در این میان یک حلقه‌ مازادی ایجاد شده که منافع آن مستقیم به جیب دلالان می‌رود. اینکه کدام گروه در این میان تخلف می‌کنند روشن نیست اما چیزی که به وضوح می‌توان آن را مشاهده کرد، نبود نظارت و پاسکاری‌هایی است که در نهایت سبب می‌شود مصرف‌کننده به مرور زمان، از حداقل ماده غذایی که تا قبل از این ارزان بوده محروم شود. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز