در سال ۲۰۲۰ محقق شد؛

ثبت بهترین عملکرد اعضای فدراسیون جهانی بورس ها به نام بورس تهران

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۱۳:۱۲:۰۸
کد خبر: ۱۱۱۳۷۸۷
ثبت بهترین عملکرد اعضای فدراسیون جهانی بورس ها به نام بورس تهران
علیرغم بازده منفی بیش از نیمی از بورس‌های دنیا در سال ۲۰۲۰، شاخص بورس تهران با ثبت ۱۷۴.۸ درصد رشد، بهترین عملکرد را در سال گذشته میلادی و در میان اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها از خود به جا گذاشت.

به گزارش برنا به نقل از  بازار سرمایه، در مجموع پس از شاخص بورس ونزوئلا که رشد بیش از ۱۳۷۶ درصدی را تجربه کرد، بورس تهران رتبه دوم بهترین عملکرد بورس‌های دنیا را شاهد بود. گفتنی است علت رشد افسار گسیخته بورس ونزوئلا، تورم مهارناپذیر آن کشور آمریکای لاتین است.

از میان سه منطقه مورد مطالعه، یعنی «قاره آمریکا» (شامل آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی، «اروپا، آفریقا و خاورمیانه» (از جمله بورس تهران)، و «آسیا-پاسیفیک»، منطقه آسیا-پاسیفیک بهترین عملکرد را داشت. از بین ۲۱ شاخص مورد مطالعه آن منطقه، شاخص ۱۳ بورس یا ۶۲ درصد افزایشی و ۸ بورس یا ۳۸ درصد کاهشی بود. از ۱۵ شاخص قاره آمریکا نیز ۹ شاخص (۶۰ درصد) مثبت و ۶ شاخص (۴۰ درصد) منفی شد. اما در منطقه اروپا، آسیا، خاورمیانه، تنها ۲۲ شاخص (۳۴ درصد) بالا رفتند، در حالی که ۴۲ شاخص (۶۶ درصد) پایین آمدند.

در مجموع از میان ۱۰۰ شاخص مورد مطالعه در سال ۲۰۲۰، کمتر از نیمی از انها (۴۴ شاخص) سال ۲۰۲۰ را سبز رنگ به پایان بردند، در حالی که ۶۶ درصد نیز قرمز رنگ بودند و لذا اثر بیماری کووید-۱۹ بر بازارهای سرمایه دنیا نیز کاملا مشهود بود.

اوضاع برای بورس‌های عربی منطقه نیز به سامان نبود، تنها شاخص دو بورس عربستان (۴ درصد رشد، رتبه ۳۲ دنیا) و قطر (۰.۱ درصد رشد و رتبه ۴۴ دنیا) مثبت بود، در حالی که شاخص ۸ بورس دیگر، یعنی مصر، ابوظبی، کویت، بحرین، عمان، اردن، دوبی و لبنان منفی شدند. شاخص بورس لبنان با بیش از ۱۶ درصد سقوط، هفتمین بورس زیانده دنیا نام گرفت.

ده بورس (شاخص) برتر دنیا به ترتیب عبارتند از:

  1. ونزوئلا ۱۳۷۶.۴ درصد
  2. تهران ۱۷۴.۸ درصد
  3. هانوی ویتنام ۹۸.۱ درصد
  4. نیجریه ۵۰ درصد
  5. مرکب نزدک ایالات متحده ۴۳.۶ درصد
  6. کاسپی کره جنوبی ۳۰.۸ درصد
  7. بورس استانبول ۲۹.۱ درصد
  8. دانمارک ۲۸.۵ درصد
  9. چین ۲۷.۲ درصد، و
  10. ایسلند ۲۴.۳ درصد

ده بورسی که بیشترین زیان را به سرمایه گذاران خود تحمیل کردند نیز عبارتند از:

  1. موریس (۲۴.۳) درصد
  2. جامایکا (۲۲.۴) درصد
  3. پاناما (۲۱.۶) درصد
  4. بلغارستان (۲۱.۲) درصد
  5. کاستاریکا (۲۱) درصد
  6. لائوس (۱۷.۸) درصد
  7. لبنان (۱۶.۳) درصد
  8. برمودا (۱۵.۵) درصد
  9. اسپانیا (۱۵.۵) درصد، و
  10. بلژیک (۱۴.۵) درصد

در منطقه قاره آمریکا، سه شاخص ایالات متحده یعنی مرکب نزدک، S&P ۵۰۰ و میانگین صنعتی داو جونز بترتیب ۴۳.۶، ۱۶.۳ و ۷.۳ درصد بالا رفتند که شاخص مرکب نزدک بهترین عملکرد را در بین بورس‌های توسه یافته دنیا داشت. شاخص بورس کانادا نیز رشد اندک ۲.۲ درصدی را تجربه کرد.

اما از میان بورس‌های توسعه یافته اروپایی، تنها شاخص دکس آلمان ۳.۶ درصد (رتبه ۳۳ دنیا) مثبت شد. شاخص‌های MIB ایتالیا، کک فرانسه، فوتسی بریتانیا و IBEX اسپانیا بترتیب (۵.۴)، (۷.۱)،  (۱۴.۳) و (۵.۱۵) درصد پایین آمدند و بترتیب در رتبه‌های ۵۹، ۶۲، ۹۰ و  ۹۲ جهان قرار گرفتند.

اما از میان بورس‌های توسعه یافته منطقه آسیا-پاسیفیک، شاخص دو بورس منفی شد: استرالیا (۱.۵ درصد و رتیه ۴۸) و هنگ کنگ (۳.۴ درصد و رتبه ۵۶ دنیا). شاخص دو بورس چین و ژاپن (NIKKEI ۲۲۵) مثبت شد: بترتیب ۲۷.۲ و ۱۶ درصد (رتبه ۹ و ۱۵ دنیا).

در سطح منطقه نیز شاخص بورس ترکیه ۲۹ و بورس پاکستان ۹ درصد بالا رفتند. در روسیه اما شرایط متفاوت بود. در حالی که شاخص بورس مسکو ۸ درصد بالا رفت و در رتبه ۲۸ دنیا ایستاد، شاخص RTS این کشور، زیان ۱۰.۴ درصدی را شاهد بود و در رتبه ۷۹ استاد. شاخص بورس رژیم صهیونیستی نیز بیش از ۱۱ درصد سقوط کرد و در رتبه ۸۰ جهان قرار گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز