بحران کرونا و تاثیر آن بر فقر جهانی در سال ۲۰۲۰

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۰۵:۳۲:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۹۶۵
بحران کرونا و تاثیر آن بر فقر جهانی در سال ۲۰۲۰
کارشناسان تأثیرات همه گیری بیماری کرونا را با بحران مالی جهانی 2007-2008 ، برخی دیگر با جنگ جهانی دوم و همچنین بحران هایی که ما فقط در کتاب‌های تاریخ خوانده ایم، مقایسه می کنند اگرچه پیامدهای این بحران ها بسیار شدید بوده است، اما بحران کرونا بر همه جنبه‌های توسعه جهانی تاثیر گسترده‌ای داشته است واثرات مخرب آن در سال‌های آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش برنا، در زمان آغاز سال 2020، عباراتی مانند "تعطیلی عمومی" ، "استفاده اجباری از ماسک صورت" و فاصله اجتماعی برای اکثر مردم جهان شناخته شده نبودند اما امروز به دلیل اینکه ویروس کرونا همچنان بر تمام جنبه‌های زندگی ما تاثیر کذاشته است این عبارت‌ها به بخشی از زبان زندگی روزمره ما تبدیل شده است. گزارش بانک جهانی در خصوص تاثیر بحران کرونا بر شاخص های مهم اقتصادی نشان می‌دهد، طی دوازده ماه گذشته، همه گیری کرونا به شدت فقرا و مستمندان را تحت تأثیر قرار داده است و اکنون در سراسر جهان میلیون‌ها نفر درمعرض فقر قرار دارند.

پس از دهه‌ها پیشرفت مداوم در کاهش تعداد فقرا در جهان که با درآمد کمتر از 1.90 دلار در روز زندگی می کنند، سال 2020 اولین شکست کشورها در تلاش برای مبارزه با فقر شدید بوده است. بر اساس آخرین پژوهش‌ها بانک جهانی بیماری همه گیر کرونا حدود 88 میلیون نفر دیگر را در فقر شدید فرو خواهد برد و در بدترین حالت ممکن است این رقم به 115 میلیون نفر برسد.همچنین  این تعداد با توجه به شدت رکود اقتصادی به وجود آمده، تا ۲۰۲۱ به ۱۵۰ میلیون نفر می‌رسد.

بر اساس گزارش بانک جهانی بزرگترین بخش "فقرای جدید "  در جنوب آسیا و صحرای آفریقا ایجاد خواهد شد و بسیاری از فقرای جدید احتمالاً در بخش‌های غیررسمی، ساخت و ساز و بخش‌های تولید فعالیت می کنند، بخش‌هایی که فعالیت‌های اقتصادی آنها به شدت تحت تأثیر تعطیلات عمومی و سایر محدودیت‌های دچار آسیب جدی شده‌ است.

کاهش فعالیت اقتصادی شتاب می گیرد

محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و در نتیجه کاهش فشار بر سیستم های مراقبت های بهداشتی اعمال شده است، تأثیر زیادی بر رشد اقتصادی داشته است. در ماه ژوئن گزارش چشم انداز اقتصادی جهانی نشان می‌دهد که همه گیری این بیماری به علاوه تلفات جانی و انسانی، منجر به شدیدترین رکود اقتصادی جهان از زمان جنگ جهانی دوم شده است.

این گزارش پیش بینی می کند که اقتصاد جهانی و همچنین متوسط درآمد سرانه در سال جاری کاهش می یابد و میلیون ها نفر را به فقر شدید سوق می‌دهد.

بحران کرونا و اشتغال

بر اساس این گزارش تعطیلی عمومی ناشی از همه گیری بیماری کرونا، در سراسر جهان مشاغل را به شدت تحت تأثیر قرار داده است و بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه  تحت فشار شدید قرار دارند، زیرا بیش از نیمی از آنها بدهی های معوقه خود را پرداخت نکرده اند و احتمالاً به زودی تعطیل خواهند شد و بیشتر مشاغل  به ویژه شرکت های خرد و کوچک در کشورهای کم درآمد  در تلاش هستند تا از حمایت مالی عمومی دولت‌ها برخوردار شوند.

هزینه بالای مراقبت های بهداشتی

بیماری همه گیر کرونا نیاز به خدمات مراقبت های بهداشتی موثر و مقرون به صرفه را برجسته کرده است. حتی قبل از شروع بحران کرونا، مردم کشورهای در حال توسعه بیش از 0.5 تریلیون دلار پول خود را برای مراقبت های بهداشتی صرف می کردند که این هزینه ها باعث مشکلات مالی و سنگینی برای  بیش از 900 میلیون نفر می شود و سالانه نزدیک به 90 میلیون نفر را به فقر شدید می کشاند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز