لزوم ​اولویت‌بندی در تخصیص منابع ارزی

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۱۴:۰۰:۴۵
کد خبر: ۱۱۱۴۳۵۶
لزوم ​اولویت‌بندی در تخصیص منابع ارزی
نایب رییس بانک خاورمیانه با اشاره به لزوم اعمال مدیریت ارزی واقع بینانه در سال ۱۴۰۰، بیان داشت: تخصیص ارز باید با اولویت‌بندی همراه باشد.

به گزارش برنا، مدیریت ارزی دولت در سال آینده یکی از حساس ترین اموری است که باید دقیق و حساب شده باشد چرا که امسال درآمد ارزی مناسبی نداشتیم و کرونا نیز مزید بر علت شد تا اقتصاد بیش از پیش با چالش های متعدد درگیر شود.

حال به گفته کارشناسان، باید برای سال آینده در مدیریت ارزی واقع بینانه و شفاف عمل کرد و از همه مهم تر اینکه در تخصیص ارز برای تامین نیازهای کشور اولویت بندی شود. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز از خواسته های جدی بخش خصوصی و برخی مقامات دولتی است که برای جلوگیری از هدررفت ارز و همچنین رانت و فساد باید محقق شود.

در همین باره یک فعال و کارشناس اقتصادی نیز با تاکید بر اینکه باید هر آنچه که باعث رانت در اقتصاد می شود را از میان برداشت، گفت: سال آینده سال بسیار حساس و سرنوشت سازی برای اقتصاد ایران خواهد بود و موضوع مدیریت ارزی بسیار سخت. در همین راستا بخش خصوصی همواره با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف است. این در حالی است که اکثر مقامات دولتی نیز به این موضوع واقف هستند و در نتیجه این نرخ ارز باید در سال آینده از اقتصاد کشور حذف شود.

سیدحسین سلیمی تصریح کرد: ما در شرایط تحریمی قرار داریم و با مشکل نقل و انتقال پول مواجه هستیم؛ بنابراین کار برگشت ارز برای صادرکنندگان بسیار سخت است و عموما با تاخیر انجام می گیرد. فروش نفت به شدت کاهش یافته و بنابراین باید مدیریت درستی از مصارف ارزی تعریف کرد.

وی با بیان اینکه تامین نیازهای ارزی فقط مشمول کالاهای اساسی و ضروری نمی شود، تاکید کرد: تولیدکننده نمی تواند منتظر بماند تا صادرکننده ارز خود را بیاورد. به گفته این کارشناس اقتصادی، باید نگاه واقع بینانه و شفاف به فروش نفت و دیگر روش های تامین ارز داشت تا بتوان مدیریت درستی از وضعیت داشت. به طور کلی باید تجدید نظر اساسی در سیستم ارزی مملکت صورت گیرد نه اینکه فعالان اقتصادی را به آینده و عملکرد صادرکنندگان حواله کنند.

سلیمی گفت: بانک مرکزی باید یکبار برای همیشه برای نیازهای ارزی چاره اندیشی کند که نه فقط در محدوده کالاهای اساسی خلاصه می شود، بلکه رشد اقتصادی به قطعات و ماشین آلات هم نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال آینده باید تخصیص ارز اولویت بندی درستی شود، تصریح کرد: فعالان اقتصادی به برجام و رییس جمهور جدید آمریکا امیدوار هستند و تعیین تکلیف این موضوعات و البته فروش نفت ایران بسیاری از شرایط مشخص خواهد شد. متاسفانه در حال حاضر در مضیقه ارزی قرار داریم و باید از روش های بهینه برای حل این مشکل استفاده کنیم که یکی از آنها واردات در مقابل صادرات است که به درستی تصمیم گیری و اجرا شد.

منبع: ایبنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز