چالش‌های پیش روی اروپا در سال ۲۰۲۱

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۱۶:۳۰:۴۹
کد خبر: ۱۱۱۴۵۶۵
چالش‌های پیش روی اروپا در سال ۲۰۲۱
شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ برای اروپا همپای سایر کشورهای جهان به اقتضاء شرایط، امکانات و سطح توسعه یافتگی به منزله آزمونی دشوار بود که بی تردید بر الگوی خط مشی گذاری‌های چالش‌های آینده دولتمردان قاره سبز تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش برنا،  ۳۶۶ روز دشوار، فراموش نشدنی و چالش برانگیز سال ۲۰۲۰  و به تعبیر آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد «سال ناملایمات، تراژدی‌ها و اشک‌ها» در حالی به پایان رسید که نه تنها شیوع بیماری ناشناخته کووید_۱۹ در اروپا همچون سایر نقاط جهان، موجی از روزهای پر فراز و نشیب در غم از دست دادن تا شادی بهبودی عزیزان، خستگی مفرط کادر درمان تا شادی لبخند بیماران بهبودیافته، مصاحبه‌های تلویزیونی دولتمردان برای اعلام هشدارها و اخبار ناگوار بیماری تا شتاب برای اطلاع رسانی از آغاز برنامه‌های واکسیناسیون را در حافظه تاریخی قاره سبز ثبت کرد.

همچنین پایان هر سال اگر چه فرصتی مغتنم برای بازبینی اقدامات گذشته و برنامه ریزی برای آینده، خواه در سطح فردی و یا در سطوح کلان است اما اروپا با گذشت یکسال دشوار، بی سابقه و تحمیلی ناشی از ظهور بیماری همه‌گیر و در سایه شناسایی گونه جهش یافته ویروس کرونا ساعات پایانی سال ۲۰۲۰ را گذرانده و با شماری از چالش‌های اجتناب ناپذیر، خود را برای ورود به سال جدید آماده می‌کند.  

بازارنیوز نوشته، نگاهی به الفبای تلخ و شیرین اروپا در سال ۲۰۲۰ دارای چند کلید واژه اساسی است: (A ALARM) هشدار، (B Brexit) برگزیت، (C  CLIMATE CRISIS) بحران اقلیمی، (D DEATH) مرگ، (E European Union) اتحادیه اروپا، (F financial crisis) بحران مالی، (G GOVERNMENTS) دولت‌ها، (H health crisis) بحران بهداشتی، (I  INEQUALITY) نابرابری، (J JOBS) مشاغل، (L Lockdown) قرنطینه، (M  Migration) مهاجرت، (O OUTBREAK) شیوع، (U UNEMPLOYMENT) بیکاری، (VACCINATION) واکسن. موضوعاتی که هرچند ۲۰۲۰ اروپا را رقم زدند اما چالش‌های پیش روی قاره سبز در سال ۲۰۲۱ خواهند بود.

در کنار خبرهای خوش واکسن های کووید_۱۹ در دو بخش سطح بالای ایجاد ایمنی و آغاز واکسیناسیون، امید بازگشت به روال عادی زندگی در دل شهروندان اروپایی ایجاد شده  اما نکته اساسی این است که آیا زمان بازگشت به این عادی سازی سال ۲۰۲۱ خواهد بود یا این ویروس دردسرساز مردم را به تطابق با شرایط جدید سوق خواهد داد.

روزهای آغازین سال جاری میلادی، جشن‌های آغاز سال نو (۲۰۲۰) با درخشش درخت‌های کریسمس در خیابان‌های اروپا در حالی نوید روزهایی تازه را می‌داد که کمتر کسی تصور می‌کرد پای ویروس کرونا از شهری کوچک در کشوری آسیایی به کیلومترها دورتر در این دو قاره پهناور به این شدت باز شود و فراتر از بحرانی بهداشتی همه معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به هم زند.

۲۴ ژانویه (چهارم بهمن) خبر تایید ابتلای دو بیمار در فرانسه به تیتر یک رسانه‌ها به عنوان "کرونا به اروپا رسید" تبدیل شد. طولی نکشید که آلمان، ایتالیا، سوئیس، کرواسی و اسپانیا نیز نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کردند.

از آن زمان تا کنون اروپا با ثبت بیش از ۲۲ میلیون و ۸۶۶ هزار مورد ابتلا و همچنین افزون بر ۵۲۵ هزار مورد فوت به عنوان یکی از کانون‌های اصلی شیوع بیماری همه‌گیر، شاهد نوسان تدابیر و محدودیت‌ها، تعطیلی و از سرگیری فعالیت‌ها، قرنطینه و اعلام وضعیت هشدار تا عادی سازی شرایط اضطراری بوده است.

دولتمردان اروپایی با برنامه‌ریزی‌ها از آغاز طرح سراسری واکسیناسیون کووید_۱۹، به خروج از موج اول و دوم بیماری خوشبین بودند که «مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس روز چهارشنبه (۲۶ آذر) برای اولین بار، از کشف گونه جدید و البته جهش یافته ویروس کرونا با قدرت سرایت پذیری بالاتر خبر داد.  

حال باید دید توزیع سراسری واکسن کووید-۱۹ همزمان شناسایی این گونه جدید چه تاثیری بر روند شیوع بیماری در قاره آسیب دیده اروپا در ماه‌های آینده خواهد داشت و دولت‌ها با تجربه به دست آمده در سال ۲۰۲۰ در سطح ملی و منطقه ای چه تدابیری برای مقابله با بیماری همه‌گیر خواهند اندیشید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز