توجه دولت سازندگی به مدیریت اقتصادی و گفتمان سیاسی / کشور مدیون طرز تفکر و اندیشه آیت الله هاشمی است

۱۳۹۹/۱۰/۱۹ - ۱۳:۵۹:۲۱
کد خبر: ۱۱۱۷۲۷۶
توجه دولت سازندگی به مدیریت اقتصادی و گفتمان سیاسی / کشور مدیون طرز تفکر و اندیشه آیت الله هاشمی است
آیت الله هاشمی معتقد بود وضعیت اقتصادی مردم با سازندگی و اجرای برنامه توسعه‌ای دولت‌ها بهبود پیدا می کند، اما هزینه بالای جنگ تحمیلی، خزانه خالی دولت و زیرساخت های آسیب دیده کشور باعث شد برنامه‌هایی که ایشان در ذهن داشتند آنطور که باید اجرا نشود در حوزه سیاست هم مانند یک قهرمان و مصلح کاری می کرد که قدرت در بین نیروها سیاسی توازون داشته باشد و در نهایتا هم خط مشی اعتدالی ایشان به نتیجه رسید.

نعمت احمدی، حقوقدان در گفتگو با خبرگزاری برنا در خصوص فعالیت‌های سیاسی و اجرای  آیت الله هاشمی، گفت: آقای هاشمی به دلیل سابقه انقلابی و ارتباط نزدیک با حضرت امام خمینی (ره) جزء اولین روحانیونی بود که امام (ره) وظیفه اجرایی و اقتصادی کشور را با ایشان محول کرد. به دلیل برنامه بلند مدت اقتصادی آقای هاشمی و نقش مهم تولید و صادرات نفت بر درآمد کشور در همان اولین روز‌های انقلاب به همراه آقای بازرگان به خوزستان سفر کردند و برای از سرگیری تولید نفت با پرسنل شرکت نفت گفتگو کردند و تولید نفت که به دلیل اعتصاب در زمان پهلوی متوقف شده بود مجدد آغاز شد.

وی ادامه داد: زمانی  که انقلاب پیروز شد نخستین چهره‌ای که مردم به همراه امام(ره) در تلویزیون دیدند که از مسئولیت اجرایی کشور را برعهده دارد و از معتمدین امام (ره) است، آیت الله هاشمی بود. ایشان یکی از مهره‌های  اصلی انقلاب و دست راست حضرت امام (ره) بودند و با اعتمادی که امام(ره) به ایشان داشتند سمت اجرایی وزارت کشور برای برگزاری صحیح انتخابات، بر عهده آقای هاشمی محول شد. همچنین ایشان در زمان فرایند تصویب قانون اساسی نقش حساس و مهمی در مجلس داشت.

احمدی در خصوص علاقه آیت الله هاشمی در فعالیت های اجرای کشور گفت: بعد‌ها هم بنده از آقای هاشمی شنیدم که می گفتند حضرت امام (ره) پیشنهاد قوه قضائیه  و دیوان عالی کشور ،عالی ترین مرجع قضایی در ایران را به من دادند و من با لبخند گفتم من زندان کشیده‌ام و نمی توانم شاهد زندانیان و مادرانی باشم که پشت در زندان ها منتظر فرزندانشان هستند البته تردیدی نداشتند  قوه قضائیه هم لازمه یک کشور است اما لطفاً من را معذور بدارید.

وی تاکید کرد: مهمترین اثری که آقای هاشمی بر جای گذشت خط مشی اعتدالی است که همیشه می گفت «خیر الأمور أوسطها» و بر روی آن پافشاری می کرد اما با این حال ارتباطات گسترده‌ای با جناح‌های سیاسی مختلف داشت. آیت الله هاشمی عضو جامعه روحانیت مبارز و از دوستان صمیمی ایشان آقای کروبی بودند. همچنین هنگام حضور در حزب کارگزاران سازندگی که تکنوکرات‌ها نزدیک به آقای هاشمی بیشترین فعالیت را در آن داشتند ارتباط ایشان با دیگر احزاب و جناح‌های سیاسی قطع نشد و هر روز جلسات مختلفی با گروهای راست ، چپ ، میانه ،منتقد و روشنفکران کشور برگزار می کردند.

وی ادامه داد: ولی به باور من مهمترین اثری که آقای هاشمی که مثل خواجه نظام الملک در تاریخ ایران ماندگار می ماند، ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی بود. شما کمتر خانواده ای در کشور می بینید که یک نفر آنها دانشگاه آزاد تحصیل کرده نباشد. بنده خاطرم هست در این خصوص به مزاح به آیت الله هاشمی گفتم شما یک حق بزرگی بر گردن مردم ایران دارید ؟ گفت چی هست؟ گفتم مردم ایران را به دو دسته تقسیم کردی یا دانشجو دانشگاه آزاد یا استاد دانشگاه آزاد هستند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه دانشگاه آزاد یکی از بزرگترین واحدهای فرهنگی و اقتصادی  کشور است، گفت: در زمان پهلوی بیشتر از شش یا هفت شهر کشور بیشتر دانشگاه نداشتند، کرمان ، سیستان بلوچستان و خیلی از استان‌ها دانشگاه نداشتند. از سال 53 به بعد یک مدرسه های عالی درست شد مدرسه عالی مدیریت، بازرگانی در مرکز استان‌ها که بصورت محدود 100، 50 تا دانشجو می گرفتند. اما آیت الله هاشمی  با دوراندیشی که داشت شرایطی را محیا کردند که نیروهای متخصص را در داخل کشور تربیت شوند.

احمدی ادامه داد: در دوره احمدی نژاد دانشگاه پیام نور گسترش یافت اما این قصد خیری برای مردم نداشتند، این بخاطر به زمین زدن دانشگاه آزاد بود. دانشگاه آزاد همیشه باقی می‌ماند هر خانواده ایرانی به نوعی مدیون این طرز تفکر و اندیشه آیت الله هاشمی است.

وی در خصوص پایه ریزی طرح ساخت مترو در دولت سازندگی، گفت: آیت الله هاشمی در خصوص طرح ساخت مترو به بنده گفتند من شخصا ماه‌ها مطالعات گسترده‌ای راجع به مترو انجام دادم که  مسئله مترو را چگونه مطرح کنم که با مخالفت برخی از سیاسیون مواجه نشود. زمانی هم که این طرح مطرح شد برخی از افراد بیان کردند که آقای هاشمی می خواهد  برای تهرانی ها تجمل درست کند در حالی که شهرستان هیچ چیز نداشته باشد. این اشرافیت که به آقای هاشمی نسبت دادند یک مورد آن بخاطر طرح ساخت مترو در تهران بود.

وی تاکید کرد: آیت الله هاشمی نگاه توسعه گرایانه اقتصادی برای کشوری داشت که از نظر عقب افتادگی اقتصادی و توسعه اقتصادی جزء ردیف های آخر در جهان بود و علیرغم اینکه  شاه می گفت به تمدن بزرگ می رسیم و جزء پنجمین قدرت برتر جهان می‌شویم اما زیرساخت های کشور توسعه نیافته بود. به صورتی که از 50 هزار روستا در آن زمان تنها 5 هزار روستا از نعمت برق بهره‌مند بودند. اما در در پایان دولت سازندگی بیشتر روستاهایی که بالای 20 خانوار بودند، برق داشتند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: همچنین در زمان انقلاب تعداد سد‌های کشور 13 عدد بود که در پایان دولت سازندگی تعداد این سدها به 500 عدد رسید. البته بنده با سد سازی مخالف هستم چون اکوسیستم منطقه  را بهم می زند و به دلیل اینکه ایران در منطقه خشک قرار دارد این روان آبهای بالا دست تاثیر مهم در آبهای زیرزمینی دارند ولی یک جاهایی دولت چاره‌ای برای ساخت سد نداشت، هر سال در خوزستان سیل می آمد خرابی به بار می آورد این ناشی از این بود که رودخانه های خوزستان، رودخانه های خروشانی هستند و قابل کنترل نبودند و نیاز به احداث سدهایی برای کنترل سیل آب این رودخانه احساس می شد.

احمدی تاکید کرد: آقای هاشمی نگاه بلند مدتی برای کشور  داشت و معتقد بود وضعیت اقتصادی مردم با سازندگی و برنامه توسعه‌ای دولت‌ها بهبود پیدا می کند. اما هزینه بالای جنگ تحمیلی، خزانه خالی دولت و زیرساخت های آسیب دیده کشور باعث شد برنامه‌هایی که ایشان در ذهن داشتند آنطور که باید و شاید اجرا نشود و بعد هم که دچار این تحریم ها شدیم . آیت الله هاشمی با نگاه عمیق به زندگی مردم هر چه می توانست انجام داد و در سیاست هم  به عنوان یک بالانسر بود یعنی مثل یک قهرمان بندبازی کاری می کرد که قدرت در بین نیروها توازون داشته باشد و در نهایتا مشی اعتدالیش به نتیجه رسید

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز