طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۹؛

صادرات ۴۰۰ میلیون دلار محصول کشاورزی ایران به اتحادیه اوراسیا

۱۳۹۹/۱۱/۰۵ - ۰۵:۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۱۲۵۱۴۳
صادرات ۴۰۰ میلیون دلار محصول کشاورزی ایران به اتحادیه اوراسیا
صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به اوراسیا طی 9 ماهه سال 1399 به حدود 400 میلیون دلار رسید که سهم 54 درصدی از کل صادرات کشور به منطقه اوراسیا را به خود اختصاص داده است.

به گزارش برنا، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آماری را منتشر کرده است که بر اساس آن، صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به اوراسیا طی 9 ماهه سال 1399 به حدود 400 میلیون دلار رسیده و سهم 54 درصدی از کل صادرات کشور به منطقه اوراسیا را به خود اختصاص داده است.

طی این مدت ایران ۶۳۸ میلیون دلار اقلام کشاورزی و غذایی از منطقه اوراسیا وارد کرده که 72 درصد از کل واردات کشور از منطقه اوراسیا را تشکیل می‌دهد. همچنین طی 9 ماهه سال1399  تراز تجاری محصولات کشاورزی ایران با اوراسیا  به منفی ۲۳۸ میلیون دلار رسیده است.

 بیشترین سهم صادرات کشاورزی ایران مربوط به روسیه با 289 میلیون دلار بوده است و پس از آن قزاقستان با 72 میلیون دلار، ارمنستان با 18 میلیون دلارو قرقیزستان با 17 میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین بلاروس رتبه پنچم کشورهای هدف صادراتی ایران را در میان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به خود اختصاص داده است که طی ۹ ماهه 1399 حدود 4 میلیون دلار اقلام کشاورزی به این کشور صادر شده است.

در میان شرکای تجاری عضو اتحادیه اوراسیا، بیشترین واردات اقلام کشاورزی و غذایی ایران طی 9 ماهه 1399 مربوط به کشورهای روسیه با 610 میلیون دلار و قزاقستان با 23 میلیون دلار بوده است. ارمنستان نیز در رده سوم مبادی وارداتی ایران دیده می‌شود. مجموع واردات ایران در بخش اقلام غذایی از این کشور 3 میلیون دلار ثبت شده است.

همچنین در جایگاه چهارم کشور قرقیزستان ایستاده است. ایران از این کشور 2 میلیون دلار محصولات کشاورزی وارد کرده است. بلاروس نیز مانند مقاصد صادراتی ایران در جایگاه پنجم در مبادی وارداتی ایران قرار گرفته است. مجموع واردات ایران از بلاروس تنها یک‌ میلیون دلار بوده است.

عمده صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به اوراسیا

بر اساس این گزارش در میان اقلام مختلف کشاورزی و غذایی پسته با‌ پوست‌تازه یا خشک  بیشترین سهم از صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات پسته ایران به این کشورها در 9 ماهه 1399 به حدود  83 میلیون دلار رسیده است.

سیب‌تازه به ارزش 55 میلیون دلار و هلو، شلیل و شفتالو تازه به ارزش 35 میلیون دلار دومین و سومین محصول کشاورزی صادراتی ایران به اوراسیا در مدت مذکور هستند. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز