وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

افزایش ۳.۵ میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی با اجرای فاز اول طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۱۴:۵۳:۲۶
کد خبر: ۱۱۲۹۷۵۴
افزایش ۳.۵ میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی با اجرای فاز اول طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام
وزیر جهاد کشاورزی از افزایش ۳.۵ میلیون تنی میزان تولید محصولات کشاورزی با اجرای فاز اول طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام خبر داد.

به گزارش برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نخستین روز از دهه مبارک فجر و در روز دوم سفر به خوزستان، فاز نخست پروژه ۶۰۰ هکتاری آبیاری تحت فشار به روش تیپ در شهرستان حمیدیه را در سطح ۳۲۰ هکتار افتتاح کرد.

وی در این مراسم ضمن اشاره به طرح بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری مقام‌معظم رهبری در خوزستان گفت: این طرح مورد توجه ویژه مقام‌ معظم رهبری است که در فاز اول، ‌۲۹۵ هزار هکتار آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خاوازی در ادامه تصریح کرد: قبل از اجرای این طرح، کل تولید محصولات کشاورزی در این ۲۹۵ هزار هکتار ۱.۷ میلیون تن بود که پس از اجرای این پروژه این میزان به ۵.۲ میلیون تن افرایش یافت.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: امروزه با انجام عملیات زهکشی و اصلاح خاک بسیاری از اراضی که به دلیل شوری وقلیایی بودن خاک قابل بهره‌برداری نبودند، به مزارع قابل استفاده تبدیل شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت اقتصادی مردم منطقه نیز به دلیل افزایش عملکرد و ارزش این زمین‌ها تغییر کرده که این‌ مهم باعث ایجاد رضایتمندی در میان کشاورزان سخت‌کوش منطقه شده است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین بیان داشت: با اجرای فاز نخست این طرح در ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی استان امکان کشت بسیاری از محصولات از جمله چغندرقند و گیاهانی که در تناوب زراعی نقش بسزایی دارند مهیا شده و زراعت از حالت تک محصولی به کشت‌های دو محصولی تغییر یافته است که این امر نقش مهمی در افزایش درآمد کشاورزان منطقه دارد.

خاوازی ضمن اشاره به پتانسیل‌های بالای بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی و سرمایه‌گذاری اقتصادی گفت: امروز با همت کشاورزان فهیم منطقه حمیدیه در استان خوزستان فاز نخست پروژه آبیاری تحت فشار برای حدود ۳۲۰ هکتار از اراضی شهرستان حمیدیه به بهره‌برداری رسید.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این طرح علاوه بر افزایش راندمان تامین آب می‌تواند در افزایش عملکرد نیز بسیار تاثیرگذار باشد.

وی افزود: ۸۵ درصد از اعتبارات مورد نیاز این طرح توسط دولت و ۱۵ درصد نیز توسط کشاورز تامین شده است.

خاوازی در خاتمه بیان داشت: کشاورزان در صورت اقدام به یکپارچه‌سازی اراضی به صورت تک سند و مشاعی می‌توانند کل هزینه‌های آبیاری تحت فشار را به صورت رایگان از دولت دریافت کنند.

نظر شما