طی نیمه نخست ۱۳۹۹؛

درآمد مالیاتی دولت به ۸۵.۲ هزار میلیارد تومان رسید / سهم ۶۴.۵ مالیات‌ مستقیم از کل درآمدهای مالیاتی

۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - ۰۵:۲۸:۳۸
کد خبر: ۱۱۲۹۷۶۱
درآمد مالیاتی دولت به ۸۵.۲ هزار میلیارد تومان رسید / سهم ۶۴.۵ مالیات‌ مستقیم از کل درآمدهای مالیاتی
میزان کل درآمد مالیاتی دولت طی نیمه نخست 1399 بار رشد 34 درصدی به 85.2 هزار میلیارد تومان رسید. عمده رشد درآمدهای مالیاتی طی این مدت به دلیل افزایش بخش مالیات‌های مستقیم بوده است به صورتی که میزان مالیات‌های مستقیم درسه ماهه سال‌جاری با رشد 64.5 درصدی به حدود 54.9 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش برنا، بررسی‌ آمارها نشان می‌دهد که میزان درآمد مالیاتی دولت طی نیمه نخست 1399 به 85.2 هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 34 درصدی را ثبت کرده است در حالی که درآمد مالیاتی دولت طی نیمه نخست سال 1398، 63.6 هزار میلیارد تومان بوده است.

عمده رشد درآمدهای مالیاتی در مدت مورد بررسی به دلیل افزایش بخش مالیات‌های مستقیم بوده است به صورتی که میزان مالیات‌های مستقیم در سه ماهه سال‌جاری رشد 64.5 درصدی را ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش مالیات‌ به دو بخش مالیات مستقیم و مالیات بر کالا و خدمات تقسیم‌ بندی شده است که رقم مالیات‌های مستقیم نیز از سه بخش مالیات بر اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت تشکیل شده است. براساس آمارهای منتشر شده در این گزارش، در نیمه ماه نخست سال‌جاری مجموع مالیات‌های مستقیم به حدود 54.9 هزار میلیارد تومان رسیده است که  از این رقم 22.7 هزار میلیارد تومان سهم مالیات بر اشخاص حقوقی و 19.3 هزار میلیارد تومان نیز سهم مالیات بر درآمد بوده است و رقم مالیات بر ثروت نیز به 12.9 هزار میلیارد تومان  رسیده است. مالیات بر ثروت از اجزای مهم ترکیب درآمدهای مالیاتی مستقیم در نیمه اول 1399 بوده که مهم ترین اثر آن در افزایش مالیات بر انتقال سهام، اتفاق افتاده و سایر موارد از جمله مالیات بر درامد اتفاقی، سهم کمی داشته است.

در مدت مورد بررسی سهم مالیات از کل درآمد مالیاتی به میزان 46.5 درصد رسیده است که از این مقدار سهم مالیات اشخاص حقوقی 26.7 درصد، مالیات بر درآمد 22.6 درصد و مالیات بر ثروت 15.2 درصد بوده است. این موضوع نشان می‌دهد میزان درآمدهای مالیاتی از بخش مالیات‌های مستقیم رشد قابل‌ توجهی را کسب کرده است.

همچنین بررسی اجزای مالیات مستقیم در نیمه نخست سال 1399 نشان می‌دهد که حدود 29 درصد از درآمدهای مالیاتی طی این مدت متعلق به اشخاص حقوقی غیردولتی و حقوق کارکنان بخش خصوصی است. سهم مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی از کل درآمد مالیاتی با 19390 میلیارد تومان 22.8 درصد بوده است و حقوق کارکنان بخش خصوصی با سهم 6.1 درصدی از کل مالیات به 5233 میلیارد تومان رسیده است.

رقم مالیات‌ کالا و خدمات از چهار بخش مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر فروش فرآورده‎های نفتی، عوارض خروج از مرزهای کشور و مالیات شماره‌گذاری خودرو تشکیل شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده در نیمه نخست سال‌جاری رقم کل مالیات کالا و خدمات 30.3 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم سهم 35.5 درصدی از کل درآمدهای مالیاتی را تشکیل داده است که از این رقم 22.8 درصد سهم مالیات بر ارزش افزوده، 29.5 درصد سهم مالیات بر فروش فرآورده‎های نفتی بوده است و سهم عوارض خروج از مرزهای کشور و مالیات شماره‌گذاری خودرو نیز به ترتیب 0.03 درصد و 0.2 درصد بوده است. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز