رییس کل بانک مرکزی:

نرخ ارز حتما تعدیل می‌شود/ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد

۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - ۰۷:۱۲:۲۲
کد خبر: ۱۱۲۹۹۴۱
نرخ ارز حتما تعدیل می‌شود/ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد
رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: جو روانی بازار ارز و بازار سرمایه کشور متاثر از فعل و انفعالات سیاسی است با این حال انتظار فروکش کردن نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان هم بیراه نیست، بنده فکر می‌کنم نرخ ارز حتما تعدیل خواهد شد.

به گزارش برنا، عبدالناصر همتی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: قانون چک از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و مردم باید با آن ارتباط برقرار کنند طبق تصمیمات شورای پول و اعتبار باید تغییراتی در قانون چک اعمال می‌شد و بر همین مبنا، طبق ضرورت استفاده از اپلیکیشن مخصوص هر بانک، کسانی که طریقه استفاده از اپلیکیشن را نمی‌دانند می‌توانند به داخل بانک‌ها مراجعه نمایند.


او ادامه داد: گرچه تا این لحظه، استفاده از اپلیکیشن چک هنوز اجباری نیست، اما از ابتدای سال جدید، دارندگان چک ملزم و مجبور به استفاده از سامانه و اپلیکیشن صدور چک خواهند بود.


همتی در خصوص تسهیلات حمایتی بانک مرکزی برای کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا گفت: بانک مرکزی حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان باعنوان تسهیلات حمایتی کسب وکار‌های آسیب دیده ازکرونا اختصاص داد که از این میزان حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان را بصورت وام یک میلیونی قرض الحسنه به سرپرستان خانوار یارانه بگیر تعلق دادیم، ​حدود ۸ هزار میلیارد تومان هم به ۳۷۰ هزار واحد صنفی یا مشاغل آسیب دیده از کرونا اختصاص یافت، حدود ۴ هزار میلیارد تومان هم برای ۱۹۰ هزار نفر تحت عنوان ودیعه مسکن تخصیص داده شده و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری بخش قابل توجهی از ۷۵ هزار میلیارد تومان را درقالب عناوین گوناگون به مردم کمک کنیم و امیدواریم در آینده بتوانیم کمک‌های بیشتری به مردم داشته باشیم.


رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از نگرانی‌های بانک مرکزی، رشد نقدینگی در جامعه است، این رشد باید منطقی باشد نباید رشد‌های انفجاری در نقدینگی ایجاد شود اروپا و آمریکا در یکی دو سال اخیر با رشد نقدینگی حدوداً ۱۷ درصدی مواجه شده اند، اما ما سعی کرده ایم که از این نظر رشد منطقی داشته باشیم.


همتی در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: به نظر بنده برخی از نوسانات نرخ ارز، جنبه روانی دارد، البته مسئولین هم باید در صحبت هایشان دقت بیشتری داشته باشند، متاسفانه جو روانی بازار ارز و بازار سرمایه کشور متاثر از فعل و انفعالات سیاسی است با این حال انتظار فروکش کردن نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان هم بیراه نیست، بنده فکر می‌کنم نرخ ارز حتما تعدیل خواهد شد.


رئیس کل بانک مرکزی در خصوص آسیب‌های احتمالی اقتصاد کشور گفت: اگر منابع ارزی و مالی ما تخصیص پیدا کند، قدرت بازار سازی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت بنده معتقدم دخالت بانک مرکزی در بازار باید هدفمند باشد و بر همین اساس اعتقادی به سرکوب نرخ ارز ندارم، ولی این بدان معنا نیست که نرخ ارز همیشه بالا بماند.
او با بیان اینکه رشد تورم کشور نزولی شده افزود: خوشبین هستم در دو سال آینده با تعدیل نرخ ارز و تعدیل شرایط سیاسی، به شرایط مطلوب و هدف تورمی نزدیک شویم.


 همتی گفت: به هر دلیلی اقتصاد کشور ما وابسته به نوسانات نرخ ارز است به همین دلیل کالا‌ها وابسته به نرخ ارز هستند حتی زندگی روزمره مردم به نرخ ارز حساس شده است در این بین ما باید مراقب باشیم تا به اقتصاد ملی آسیب وارد نگردد. در شرایط فعلی که کارخانجات لوازم منزل و منسوجات و ... به خوبی فعالیت می‌کنند هدف بانک مرکزی آسیب دیدن این اقتصاد نیست.


رئیس کل بانک مرکزی افزود: به نظر بنده ما شرایط سخت اقتصادی را پشت سر گذاشته ایم و دیگر آن شرایط سخت باز نخواهد گشت و احتمال می‌رود که شرایط بهتری پیش رو داشته باشیم، زیرا در مذاکرات انجام شده حس می‌شود که شرایط بهتری پدید آید.


او ادامه داد: تمام تلاش بانک مرکزی تعدیل یافتن نرخ ارز است. سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار برای ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیص دادیم که از این مقدار، حدود ۷ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی تامین شد این بدان مفهوم است که ما اصلا از دولت ارزی نگرفته ایم. این در حالی است که اگر به گفته برخی برای تعدیل نرخ ارز، اقدام به ارز ریزی در بازار می‌کردیم دیگر نمی‌توانستیم برای ورود کالا‌های اساسی و حتی دارو، ارز تامین کنیم. البته در همین اقدام هم برخی بی انصافی کردند و سبب شدند تا کالا‌ها با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دست مردم نرسد.


همتی تصریح کرد: با وجود شرایط تحریمی کشور، درآمد ارزی کشور در موقعیت خوبی قرار دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز