ظرفیت تجارت ۱۴ میلیارد دلاری ایران و پاکستان

۱۳۹۹/۱۱/۱۴ - ۰۹:۲۳:۴۴
کد خبر: ۱۱۳۰۶۳۸
ظرفیت تجارت ۱۴ میلیارد دلاری ایران و پاکستان
مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری نخستین دوره نشست آنلاین تجاری شرکت‌های دانش‌بنیان ایران و پاکستان خبر داد و گفت: برآوردهای انجام شده گویای آنست که به شرط ایجاد زیرساخت‌های لازم، تجارت دو کشور تا 14 میلیارد دلار در سال قابل افزایش است.

به گزارش برنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، سیدرضا سیدآقازاده اظهار داشت: کشور دوست و همسایه، پاکستان، ظرفیت بسیار بالایی برای افزایش کمی و کیفی مراودات تجاری با ایران دارد که یکی از این زمینه‌ها، تقویت سرمایه‌گذاری‌های مشترک با توجه به وجود منابع انرژی و تولید در ایران است.

وی با اشاره به اینکه پاکستان چهارمین بازار صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه محسوب می‌شود و در 9 ماهه سال جاری مجموع تبادلات تجاری دو کشور به 840 میلیون دلار بالغ شده است، گفت: ترکیب صادرات به پاکستان شامل محصولات صنعتی، شیمیایی، مصالح ساختمانی، محصولات کشاورزی و غذایی بوده که در 110 کد تعرفه انجام شده است.

مدیر کل دفتر آسیا اقیانوسیه افزود: در 9 ماهه سال جاری 710 میلیون دلار کالا به پاکستان صادر و  131 میلیون دلار کالا از این کشور وارد شده است.

سیدآقازاده با اشاره به مسئولیت سازمان توسعه تجارت ایران در گسترش روابط تجاری با کشور پاکستان از شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی دو طرف دعوت کرد موضوعات مورد علاقه خود را برای درج در سند تفاهم‌نامه نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان ارائه کنند.

وی ادامه داد: تداوم مذاکرات و روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف همکاری بین دو کشور از جمله تفاهم‌نامه تجارت مرزی و موافقت‌نامه تجارت آزاد از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود و اظهار امیدواری شد با تهیه مقدمات کار نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان، زمینه سفر عبدالرزاق داوود، مشاور نخست وزیر و وزیر صنعت، بازرگانی، نساجی، تولید و سرمایه گذاری پاکستان به تهران در آینده نزدیک فراهم شود.

سیدآقازاده افزود: در این نشست تاکید شد افتتاح مرز ریمدان-گبد و توسعه روابط بین بندر چابهار ایران و بندر گوادر پاکستان می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای ارتقای سطح فعلی تجارت بین دو کشور فراهم کند.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه گفت: سخنرانان در این نشست با اشاره به علایق مشترک و زمینه‌های فرهنگی و مذهبی و دارا بودن بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک دو کشور، بر تجارت تهاتری و مکانیزم‌های عملیاتی در این خصوص تأکید کردند.

در ادامه این نشست، سید محمدعلی حسینی، سفیر ایران در پاکستان نیز ضمن اشاره به روابط خوب و برادرانه دو کشور، توسعه مناسبات تجاری، اقتصادی و سیاسی بین ایران و پاکستان را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد با اراده دو طرف این نشست بتواند دستاورد و بهره‌وری بالایی را برای توسعه روابط فی‌مابین شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور داشته باشد.

همچنین،  رحیم حیات قریشی، سفیر پاکستان نیز در ادامه با اظهار علاقه‌مندی مقامات پاکستان به خصوص عمران‌خان، نخست وزیر و سفارت پاکستان بر آمادگی دو کشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی فی‌مابین با استفاده از ظرفیت تجارت مرزی و موافقت‌نامه‌های موجود از جمله موافقت‌نامه تجارت ترجیحی تاکید کرد.

وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، استفاده از ظرفیت‌های ارتباطات مجازی و برگزاری این گونه وبینار‌ها را فرصت ارزشمندی عنوان کرد و خواستار حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان و خدمات فنی شد.

در ادامه احد محمدی، سرکنسول ایران در کراچی، گفت: برای برگزاری نشست مجازی معرفی ظرفیت‌های علمی و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان مدت 4 ماه فعالیت صورت گرفت و در این نشست 30 شرکت دانش‌بنیان ایرانی و 100 شرکت دانش‌بنیان پاکستانی در طول دو هفته مذاکرات  B2B  را برگزار خواهند کرد.

نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با ارائه گزارشی از ظرفیت‌های شرکت های دانش‌بنیان  با بهره‌برداری از تکنولوژی‌های پیشرفته در حوزه‌های مختلف از جمله بیوتکنولوژی، گفت: جمهوری اسلامی ایران با پنج هزار شرکت دانش‌بنیان فعال جایگاه اول منطقه را داراست.

خاطرنشان می‌سازد،  گشایش مرز ریمدان –گبد در آذرماه سال جاری مورد تقـدیر دو طرف قرار گرفت و ابراز امیدواری شد که در آینده نزدیک مرز رسمی سوم بین ایران و پاکستان در پیشین-مند بازگشایی شود.

گفتنی است، این نشست با حضور سفرای دو کشور و سرکنسول ایران در کراچی، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان، دفتر توسعه کسب و کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز