صادرات نفت تولیدکنندگان بزرگ اوپک کاهش یافت

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۱۴:۲۳:۱۳
کد خبر: ۱۱۳۱۵۴۵
صادرات نفت تولیدکنندگان بزرگ اوپک کاهش یافت
صادرات نفت خام تولیدکنندگان بزرگ اوپک با وجود تسهیل کاهش عرضه اعضای این سازمان با افت روبه‌رو شد.

به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ؛ داده‌های مربوط به ردیابی کشتی‌ها نشان داد صادرات نفت تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ماه گذشته میلادی در شرایطی کاهش یافت که تولید نفت این سازمان افزایش یافته است.

مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی عربستان، عراق، امارات و کویت ۴۳۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه دسامبر بود، امارات تنها عضوی بود که صادرات خود را در ماه ژانویه افزایش داد.

این چهار کشور حاشیه خلیج فارس اوپک ماه گذشته میلادی در مجموع روزانه ۱۳ میلیون و ۵۹۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر کردند.

بیشترین کاهش صادرات در این ماه مربوط به عربستان بود که صادرات روزانه این کشور ۶۸۸ هزار بشکه در روز (۱۰ درصد) کاهش یافت و به کمترین مقدار از ماه اوت رسید.

صادرات نفت کویت در ماه ژانویه نسبت به ماه پیش از آن (دسامبر ۲۰۲۰)  ۹ درصد کاهش یافت.

صادرات نفت خام عراق در بازه زمانی یادشده تنها ۲۴ هزار بشکه در روز کاهش یافته است، این رقم بسیار کمتر از رقم تعیین شده برای جبران تخطی این کشور از توافق کاهش تولید اوپک پلاس در ماه‌های گذشته بود.

این در حالی است که صادرات نفت امارات در دوره مورد بررسی روزانه ۴۴۰ هزار بشکه معادل ۲۰ درصد افزایش یافته و به بالاترین مقدار در پنج ماه گذشته رسیده است.

صادرات این چهار کشور حاشیه خلیج فارس به چین در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر روزانه ۳۵۰ هزار بشکه معادل ۹ درصد کاهش یافت.

هند تنها کشوری بود که وارادت نفتش از این کشورها در ماه ژانویه نسبت به ماه پیش افزایش یافته است. افزایش صادرات چهار تولیدکننده بزرگ خلیج فارس به هند در بازه زمانی یادشده ۲۹۰ هزار بشکه یا ۱۲ درصد بود.

صادرات نفت خام و میعانات گازی این کشورها به کره جنوبی در ژانویه به کمترین سطح از چهار سال گذشته رسید.

صادرات این کشورها به آمریکا در ماه گذشته افزایش یافت و به بالاترین رقم از ماه مه رسید.

 

نظر شما