اسکناس‌های هزارتومانی، ۲ هزار تومانی و ۵ هزار تومانی جدید رونمایی شدند

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۱۱:۳۴:۰۵
کد خبر: ۱۱۳۴۰۳۹
اسکناس‌های هزارتومانی، ۲ هزار تومانی و ۵ هزار تومانی جدید رونمایی شدند
رونمایی از نسل جدید اسکناس‌های هزارتومانی، 2 هزار تومانی و 5 هزار تومانی انجام شد و فرآیند انتشار و عرضه این اسکناس ها طی ماههای آتی صورت خواهد گرفت.

به گزارش برنا به نقل از  روابط عمومی بانک مرکزی،‌ امیر شکری، رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک، با اشاره به رونمایی از نسل جدید اسکناس ها گفت: تمام اسکناس‌ها و ایران‌چک‌ها در قالب، اندازه و ساختارهای واحد توزیع خواهند شد و تکثر در اندازه و قالب در اسکناس‌های جدید حذف می‌شود.
 s5IZhWFOiX9t

اهم نکات مطرح شده در این مصاحبه به شرح زیر است:

- در راستای پروژه بازآرایی اسکناس و مسکوک کشور، نسل جدید سه قطعه اسکناس شامل اسکناس‌های هزارتومانی، 2 هزار تومانی و 5 هزار تومانی نیز طراحی شده اند که از آنها رونمایی شد و فرآیند تولید انبوه و عرضه این اسکناس ها طی ماههای آتی صورت خواهد گرفت.

- تلاش شده در طراحی اسکناس‌های جدید از عناصر مذهبی، فرهنگی، هنری و تاریخی کشور به نحو شایسته استفاده شود. بر این اساس، در پشت اسکناس‌ 5 هزار تومانی از طرح  آرامگاه حافظ شیرازی، در پشت اسکناس‌ 2 هزار تومانی از طرح مقبرةالشعرا تبریز و در پشت اسکناس‌ هزار تومانی از طرح آرامگاه شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا استفاده شده است.



- بر اساس سند اسکناس که حدودا دو سال پیش به تصویب رسید، تمام اسکناس‌ها و ایران‌چک‌ها در قالب، اندازه و ساختارهای واحد توزیع خواهد شد و تکثر در اندازه و قالب در اسکناس‌های جدید حذف می‌شود، اما ضرایب امنیتی و عناصر به کار رفته در هر اسکناس متفاوت خواهد بود. 

- طراحی و عرضه اسکناس‌های جدید هزینه اضافی بر کشور تحمیل نمی‌کند، زیرا عمر مفید اسکناس در کشور ما 5 سال است و چاپ و توزیع اسکناس همواره و طبق روال توسط بانک مرکزی انجام شده است.

- همراستایی با لایحه حذف 4 صفر از پول ملی و ایجاد آمادگی برای آن از دیگر مزایای این اسکناس ها به شمار می رود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز