دفاع از کارنامه بانک مرکزی

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۹:۵۵:۰۵
کد خبر: ۱۱۴۹۴۶۷
دفاع از کارنامه بانک مرکزی
رییس کل بانک مرکزی تامین ارز کالاهای اساسی،‌ دارو و نهاده‌ها، مواداولیه تولید،پشتیبانی از رشد اقتصادی، کنترل نقدینگی،مهار تورم و جلوگیری از وقوع ابرتورم و...را از مهم ترین دستاوردهای بانک مرکزی دانست.

به گزارش برنا؛ به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر عبدالناصر همتی در نشست پایان سال با مدیران بانک مرکزی با بیان اینکه دو سال و نیم گذشته جزو سخت ترین و بی سابقه ترین شرایط کشور از نظر فشارهای اقتصادی و حتی سیاسی بوده است گفت: اما علیرغم تمام فشارها و محدودیت ها عملکرد مجموعه بانک مرکزی در بخش های گوناگون قابل دفاع است و من از این بابت از همکاران قدردانی می کنم.

همتی با اشاره به اینکه زمانی متوسط درآمد نفتی کشور بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بود، گفت: اما درآمد نفتی مجموع دو سال گذشته کمتر از ۲۰میلیارد دلار بوده و مخارج ارزی کشور با آن اداره شده است.

وی افزود: بخش زیادی از این منابع نیز در دسترس نبوده که به سختی و روش های مختلف امکان دسترسی به انها ایجاد شده یا می شود. همتی تصریح کرد: در حالی که تعهد بانک مرکزی برای تامین ارز در سال جاری حدود ۸میلیارد دلار بود اما ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی تامین ارز کرده است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی وظیفه خود را در حوزه ارزی علیرغم همه مشکلات به خوبی و درستی انجام داده است. همتی گفت: نرخ های کنونی ارز در بازار نیز ناشی از عدم اطمینان و انتظارات است وچنین نخواهد ماند

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: نرخ ارز در شهریور ۹۷ به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده بود و اکنون و پس از دو سال و نیم و علیرغم تداوم تحریم وکاهش درامدهای ارزی، تمام فشارهای تورمی و جنگ روانی دشمن افزایش زیادی در نرخ ارز نداشته ایم و در حال حاضر نیز اگر منابع ارزی خود بانک در دسترس باشد توان کاهش قیمت و ثبات بیشتر بازار ارز را داریم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مقابله با رانت خواری از اهداف بانک مرکزی بوده وهست تصریح کرد:  در این مدت یک دلار ارزپاشی صورت نگرفته و میزان ذخایر ارزی نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است.

همتی با اشاره به اقدامات حوزه نظام پرداخت بانک مرکزی گفت: این حوزه به شدت تحت فشار است و تقریبا هر اتفاقی اعم از شیوع ویروس کرونا، فرار مالیاتی، قاچاق، قمار و شرط بندی و پول شویی ... در کشور رخ می دهد نظام پرداخت بانک مرکزی باید وارد عمل شده و راهکاری بیندیشد.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت در امور ارزی و ریالی کشور به شدت افزایش یافته است تصریح کرد: توسعه و ایجاد سامانه های متعدد بانک مرکزی در حوزه های مختلف ارزی، ریالی، تسهیلات و... شفافیت حاصل از آن نتیجه  تلاش بخش فناوری بانک مرکزی است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: کنترل ریال در راستای مقابله با پولشویی از افتخارات بانک مرکزی است که اگر انجام نمی شد و سامانه های مرتبط  توسعه نمی یافت تخلفات متعدد در حوزه های مختلف انجام و به ضرر عموم مردم صورت می گرفت وکنترل بازار ارز بسیار مشکل می شد.

همتی افزود: طی سال گذشته و امسال همزمانی انتظارات تورمی، رکود ناشی از کرونا و شوک ارزی تصمیم گیری بانک مرکزی در حوزه سیاست پولی را بسیار سخت کرد. اما بانک مرکزی با اتخاذ تدابیر مناسب در پرداخت تسهیلات کرونا و نیز حمایت از صنایع و جهش تولید عملکرد موفقی داشت.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای بانک مرکزی در این مقطع این بود که سیاست انقباضی اتخاذ نکرد ولی انتظارات تورمی را نیز کنترل کرد. همتی افزود: در حال حاضر انتظارات تورمی کنترل شده که شاخص آن کنترل رشد پول است که از ۸۹ درصد به ۵۶ درصد رسیده است.

همتی با اشاره به رشد مثبت اقتصادی کشور در ۹ ماه ابتدایی سال جاری تاکید کرد: این شاخص در کل سال نیز مثبت خواهد بود که با توجه به وقوع کرونا و مقایسه با وضعیت سایر کشورها قابل قبول است.

رییس کل بانک مرکزی، با تاکید بر اینکه هشدارهای لازم را در خصوص روند بازار سرمایه داده بود گفت: بانک مرکزی در حد توان خود از بازار سرمایه حمایت کرده که بخشی از تشدید رشد نقدینگی هم از آن سرچشمه گرفته است و حتی بانک مرکزی در سیاستهای پولی خود به دلیل برخی ملاحظات ازجمله بازار سرمایه از افزایش نرخ سود پرهیز کرده است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی در تصمیمات خود مجموعه اقتصاد کشور را در نظر گرفته و سیاست های پولی خود را با مجموع ملاحظات دنبال کرده است. همتی با تاکید براقدامات بانک مرکزی در راستای کنترل ناترازی بانک ها، ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح و مدیریت موسسات پولی  افزود: جلوگیری از ادامه بحران یک موفقیت محسوب می شود.

وی ادامه داد: ناترازی های سیستم بانکی مربوط به یک سال و دو سال نیست و سابقه چندین ساله دارد و مقایسه وضعیت فعلی ترازنامه بانک ها با دو سال و نیم پیش بیانگر دستاوردهای مهم بانک مرکزی در این خصوص است.

رییس کل بانک مرکزی در پایان تصریح کرد: شفاف سازی، موجب تخریب از سوی مخالفین شفاف سازی می شود. اما بانک مرکزی پذیرفته است که تخریب بشود ولی اقدام درست و اصولی در راستای منافع کشور و مردم انجام شود.

 

نظر شما