دریا و کویر در فلات مرکزی ایران دیدار کردند!

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۱۱:۰۶:۰۲
کد خبر: ۱۱۵۳۸۵۸
دریا و کویر در فلات مرکزی ایران دیدار کردند!
با بهره برداری از «اَبر پروژه» انتقال آب خلیج فارس به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان از توابع استان یزد، ارمغان دریا به کویر بود که به دست توانای مهندسان و کارشناسان و کارگران بخش خصوصی ایران میسّر شد.

به گزارش برنا، طول این پروژه تا یزد 825 کیلومتر است که قطعه اوّل آن بالغ بر 305 کیلومتر تا «گل گهر» سیرجان در استان کرمان در آبان ماه سال جاری افتتاح قطعه دوّم به طول 150 کیلومتر از گل گهر تا مس سرچشمه کرمان و قطعه سوّم خط انتقال آب خلیج فارس از مخزن ایستگاه پمپاژ 3 در قطعه دوّم ، در محدوده مس سرچشمه کرمان آغاز به سمت مجتمع فولاد سازی چادرملو در اردکان امتداد می یابد.

قطعه سوّم که به طول 370 کیلومتر و طولانی ترین خط لوله GRP جهان است در روز یکشنبه بیست و چهارم اسفندماه افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

تولید، اجرا و بهره برداری این قطعه که تماماً به عهده شرکت فراسان بوده است، دارای ظرفیت خط انتقال 2 متر مکعب در ثانیه می باشد.

شایان ذکر است جنس لوله های مصرفی در قطعه سوّم تماماً GRP به قطرهای 1000- 1100- 1200 میلیمتر و با فشار بالا می باشد.

ضمناً یک ایستگاه پمپاژ با ارتفاع 200 متر در بین راه قرار دارد که هزینه اجرای قطعه سوّم بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان گردیده است، تعداد حوضچه ها 625 و تعداد شیرآلات 1450 عدد که همه ساخت ایران هستند.

رهاورد اجرای این طرح ملیّ و فرا ملّی از تولید، اجرا تا بهره برداری ، ایجاد خودباوری و ارتقاء توانمندی های شرکت های بخش خصوصی کشورمان و آمادگی بیش از پیش آنها برای مشارکت در پروژه های زیر بنایی ملّی به صورت EPC+F در راستای رفع نیازهای زیر ساختی و استراتژیک کشور به شمار می آید.

از دیگر ویژگی های مهم قطعه سوّم این هست که پیمانکار آن شرکت فراسان از بخش خصوصی بوده که افزون بر اجرای کار به صورت EPC+F ، در سرمایه گذاری پروژه یاد شده نیز مشارکت داشته است.

ضمن اینکه براساس اطلاعات دریافتی بهره گیری از لوله های GRP در این ابعاد بی سابقه می باشد و دراین زمینه نیز شرکت فراسان پیشرو بوده است.

این در حالی است که این شرکت 370 کیلومتر لوله گذاری به انضمام ساخت حوضچه ها و نصب شیرآلات مرتبط را با یک رکورد شکنیِ ملّی تنها در 28 ماه به انجام رسانده است.

نکته مهم تر اینکه: فراسان به منظور تضمین حسن انجام کار بهره برداری از پروژه مذکور را برای مدت سه سال به عهده گرفته است.

به ثمر نشستن این پروژه عظیم، افزون بر تأمین آب مورد نیاز صنایع شرق کشور، رفع نیاز منطقه به آب ، اشتغال و موجبات توسعه متوازن پایدار را نیز فراهم می آورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز