سازمان حمایت اعلام کرد:

اجرای طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰عامل موثر پیشگیری از وقوع تخلفات احتمالی صنفی/تداوم روند تثبیت قیمتها در بازار

۱۴۰۰/۰۱/۱۳ - ۱۲:۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۱۵۸۸۱۵
اجرای طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰عامل موثر پیشگیری از وقوع تخلفات احتمالی صنفی/تداوم روند تثبیت قیمتها در بازار
حضور بازرسان در سطح بازار، اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز عامل موثر در راستای پیشگیری از وقوع تخلفات احتمالی در سطح بازار بوده است.

به گزارش برنا به نقل از وزارت صمت، اجرای طرح نظارتی نوروز توسط سازمان حمایت و سازمانهای صمت استان ها در حالی در سال ۱۴۰۰ در حال اجراست که توانسته است موفقیت ها و دستاوردهای ارزشمندی در عرصه تنظیم، تثبیت آرامش و جلوگیری از تضییع حقوق مصرف کنندگان در بازار را به دست آورد.


این گزارش حاکیست ، آمارهای ارسالی از استانهای سراسر کشور حاکی از آن است که در استان اردبیل از ابتدای اجرای این طرح فعالیت گشتهای ویژه مقابله با گرانفروشی در این مدت افزایش یافته و بازرسان سازمان با افرادی که با بهانه های واهی اقدام به گرانفروشی کم فروشی و یا امتناع از عرضه خدمات به مردم می کنند برخورد می نمایند .


همچنین از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۲۲ هزار و ۸۴۳ مورد بازرسی از واحدهای صنفی تولیدی و توزیعی استان به ثبت رسیده و در ۱۳۸۷ پرونده به ارزش ۷۵ میلیاردو ۵۷۰ هزار و ۵۴۶ هزار ریال پس از تکمیل جهت رسیدگی و طی مراحل قانونی به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.


بر اساس این گزارش، در این بازه زمانی بازرسان سازمان صنعت معدن و تجارت استان خراسان رضوی با بازرسی از بیش از ۱۴۰۰۰ مورد از مراکز خرد و کلان در سطح عرضه برای ۱۴۴۰ واحد صنفی متخلف از این ناحیه تشکیل پرونده داده که جهت سیر مراحل قانونی پرونده‌های متشکله در اختیار شعب تعزیرات حکومتی استان قرار گرفته است.


ضمناً میانگین ارزش این پرونده ها بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد می شود و طرح مبارزه با تخلفات اقتصادی به وسیله بازرسان این استان هدفمند مستمر و به لحاظ اولویت ادامه خواهد داشت.


بنا بر آمار سازمان صنعت معدن و تجارت استان خراسان جنوبی با توجه به تشدید نظارت ها و همچنین رصد و پیگیری های صورت گرفته در راستای نظارت بر چرخه تولید و عرضه گوشت مرغ در سطح بازار در طرح نوروز امسال توسط بازرسان این استان ۱۰ واحد تولیدی با تخلف عرضه خارج از شبکه ۲۰۸ تن و ۳۷۷ کیلوگرم مرغ زنده شناسایی شدند.

ارزش تخلفاتی این تعداد پرونده تشکیل شده در حوزه توزیع مرغ در استان ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است که صاحبان این واحدهای توزیع مرغ در استان به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.


گفتنی است در راستای تامین مرغ مورد نیاز بازرسان صمت این استان اتاق اصناف و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط همه توان خود را به کار گرفته و بر نحوه توزیع و عرضه کالاهای اساسی و قیمت های مصوب نظارت دقیق دارند تا تخلفی صورت نگیرد.


این در حالی است که در طرح نظارتی نوروز از نیمه دوم بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و تا کنون ادامه دارد جمعاً ده هزار و ۵۴۶ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی توزیعی صنفی و خدماتی در بخش کالا و خدمات استان سمنان به عمل آمده است که بیانگر اقدامات مهم انجام شده توسط بازرسان صمت این استان طی این بازه زمانی است.

در همین بازه زمانی ۱۲۷۹ واحد اقتصادی متخلف استان به سبب احراز تخلفات گران‌فروشی کم فروشی و تقلب درج نکردن قیمت احتکار صادر نکردن صورتحساب و غیره شناسایی شدند.

جمع تخلفات واحد های یاد شده یک هزار و ۵۹۳ میلیارد و ۸۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بوده که برای صدور رای در اختیار شعب تعزیرات حکومتی استان قرار گرفته است.

طبق آخرین آمار دریافتی از ابتدای سال تاکنون توسط بازرسان استان سیستان و بلوچستان ۴۹ هزار و۴۱۶ بازرسی از واحدهای اقتصادی سراسر استان انجام و منجر به تشکیل پرونده برای ۱۳۶۴ واحد صنفی متخلف به ارزش ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال شد. همچنین ۷۷ پرونده تخلفاتی در راستای عرضه مرغ در سطح این استان به ارزش ۲۶۰ میلیارد ریال تشکیل شد و واحدهای متخلف توزیع مرغ در استان به تبلیغات حکومتی معرفی شدند.

لازم به ذکر است حضور بازرسان در سطح بازار، اجرای گشتهای مشترک با سایر دستگاه‌های مرتبط عاملی موثر در راستای پیشگیری از وقوع تخلفات احتمالی در سطح بازار این استان بوده است.

با توجه به فعالیت های گسترده ستاد های خبری و استقرار اکیپهای بازرسی در اماکن عمده عرضه کالا و خدمات به منظور دریافت سریع و کاهش زمان رسیدگی به گزارش ها و شکواییه ها طی این ایام ، با قید فوریت پیگیری و رسیدگی شده است.

در خاتمه عنوان می گردد طبق پیش بینی های انجام شده و اتخاذ تدابیر همه جانبه و کنترل و نظارت مستمر عرصه های فعالیت اقتصادی له ویژه در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی از جمله گوشت مرغ ، روغن، شکر و .... و برخورد با تخلفات اقتصادی از سوی این سازمان و سازمانهای صمت استانها روند رو به تثبیت بازار با شدت بیشتری در سال جاری تداوم خواهد داشت.

شایان ذکر است اقدامات انجام شده در حوزه بازرسی و نظارت بر بازار توسط استانهای دیگرمتعاقبا اطلاع رسانی می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز