وزیر نیرو در آئین افتتاح پروژه‌های سومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران عنوان کرد:

برنامه ریزی وزارت نیرو برای مواجهه با وضعیت کم بارشی در سال جاری/ کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۱۳:۲۶:۱۷
کد خبر: ۱۱۶۷۹۹۸
برنامه ریزی وزارت نیرو برای مواجهه با وضعیت کم بارشی در سال جاری/ کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت
وزیر نیرو با بیان این‌که بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، در سال آبی 1400-1399 با کمبود قابل توجه بارش‌ و کمبود پوشش برف مواجه هستیم، گفت: با همکاری نزدیک سازمان هواشناسی و بررسی‌های بخش آب کشور، از مدت‌ها پیش در تدارک برنامه‌ریزی برای چنین شرایطی بوده‌ایم.

به گزارش برنا به نقل از وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" امروز سه‌شنبه در آئین بهره‌برداری از ۸ پروژه صنعت آب و برق در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، اصفهان و پروژه برق‌رسانی به 62 روستا در 16 استان کشور با میزان سرمایه‌گذاری ۱۷۵ میلیارد تومان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان این‌که امیدوایم امسال شرایط کم بارشی در بخش آب و برق را با سهولت سپری کنیم، گفت: از این به بعد بایستی به لحاظ شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوایی با شرایط حدی و ترسالی‌ها و خشکسالی‌های شدیدی مواجه شویم که گاه حتی متعاقب هم نیز رخ می‌دهند، همان طوری که در سال‌های گذشته، دو سال بسیار پربارشی را بعد از شدیدترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر تجربه کردیم.
وی ادامه داد: سال آبی 97-96 خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر بود که پس از آن، سال آبی 98-97 یکی از ترسال‌ترین سال‌ها طی ۵۰ سال اخیر گزارش شد که حتی شاهد وقوع سیلاب‌هایی نیز در این مدت بودیم.
اردکانیان با بیان این‌که سال آبی 99-98 نیز سال پربارشی بود، یادآور شد: امسال به نسبت سال گذشته با حدود ۵۰ درصد کاهش و نسبت به میزان متوسط بارش بلندمدت با حدود ۴۰ درصد کم بارشی مواجه هستیم.
وی گفت: در شرایطی که مصارف شرب و بهداشت اولویت خاص خود را دارد و نیاز به آب و انرژی در همه بخش‌های تولید یک امر ضروری است، ما به‌ویژه در سال‌های تحریم با توجه به مسئله تاکید بر تولید داخل، سعی کردیم تاب‌آوری خود را به دنیا نشان بدهیم و جوابگوی نیازها و مصارف کشور را در بخش‌های مختلف باشیم.
وزیر نیرو تاکید کرد: ما سعی کردیم تا به عنوان دستگاهی که مسئولیت عرضه دو زیرساخت مهم آب و انرژی را در کشور دارد، وظیفه خود را با نهایت تلاش انجام دهیم و امسال نیز به همین گونه خواهد بود، ولی همچنان دست تقاضای همکاری و یاری ما به سوی مردم عزیز، کارگزاران دولت و اصحاب رسانه دراز هست که امیدواریم در کنار هم بتوانیم مدیریت مناسب‌تر آب و انرژی در بخش‌های مختلف را انجام دهیم تا این ایام به خوبی سپری شود.
وی همچنین از افتتاح طرح‌های مهم و بزرگ بخش آب و برق در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور ریاست جمهوری در روز پنجشنبه هفته آینده، خبر داد.
وی در ادامه با اشاره به افتتاح تعداد ۲۹۰ پروژه صنعت آب و برق با سرمایه گذاری مجموع ۶۶ هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری، گفت: مقرر شده تا نیمه مردادماه ۱۶۷ طرح با سرمایه گذاری ۴۴ هزار میلیارد تومان و از نیمه مرداد تا پایان سال تعداد ۱۲۳ طرح با سرمایه گذاری ۲۲ هزار میلیارد تومان به مدار بهره‌برداری برسد که در مجموع شامل ۱۸ سد مخزنی، ۱۶ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری، ۲۱ تصفیه‌خانه آب، ۳۴ تصفیه‌خانه فاضلاب، آبرسانی پایدار به ۹۶۰ هزار روستایی، ۱۲ نیروگاه حرارتی به ظرفیت ۲۰۶۰ مگاوات، ۵۱ پروژه نیروگاه تجدیدپذیر و طرح‌های متعدد پست و خطوط انتقال می‌شود.
​وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دغدغه مشترک همه دست اندرکاران در سال پایانی دولت این است که مردم از طریق تغییر و تحولات ناشی از انتخابات و رفت و آمد دولت‌ها نه تنها اختلالی در انجام کارها نبینند، بلکه احساس کنند که همه زمان سپری شده در قالب تجربه‌هایی در اختیار مدیریت‌های جدید قرار می‌گیرد تا با نشاط و انگیزه بیشتر و فراوان به خدمت رسانی و انجام وظیفه ادامه دهند.
اردکانیان اظهار کرد: ما به سهم خود سعی کردیم تا همه نقطه نظرات، سیاست‌ها، راهکارها، مشکلات و تجربه‌های مختلف را جمع آوری کنیم؛ چرا که مجموعه فرصت‌ها و‌ مهلت‌های مدیریتی بیش از هر چیز جزو سرمایه‌های کشور و حقوق عامه محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از جلوه‌ها و جنبه‌های حقوق عامه این است که جامعه احساس کند، آن‌چه که به عنوان فرصت و مهلت مدیریتی در اختیار فرزندان خود قرار داده، به بهترین نحو به عنوان امانت به مجموعه‌های دیگر منتقل خواهد شد.
وی با اشاره به تهیه یک ویژه‌نامه سیاستی توسط موسسه ایران،افزود: در این مجموعه نکته نظرات و سیاست‌ها در قالب گفت‌وگوهای صورت گرفته با مدیران ارشد صنعت آب ‌و برق داخل و خارج از وزارت نیرو و منتقدان این وزارتخانه، به شکل مناسبی گنجانده شده است. این مجموعه با این هدف که «پای فردا بر شانه‌های امروز گذاشته شود»، آماده توزیع است.

نظر شما