افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۳:۵۳
کد خبر: ۱۱۶۸۲۹۳
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، موجب دلگرمی و خوشحالی کشاورزان و رغبت بیشتر برای تحویل محصولات به دولت می شود.

به گزارش برنا به نقل از شبکه خبر، "عزیز کریمی"، با حضور در گفتگوی ۱۸:۳۰ درباره معیار‌های تعیین قیمت جدید گندم گفت: قیمت سال گذشته خرید تضمینی حدود ۲ هزار ۵۰۰ تومان بود که در ابتدا قیمت ۴ هزار تومان برای سال جدید در نظر گرفته شد، اما با توجه به هزینه‌های کشت و قیمت تمام شده گندم برای کشاورزان با تعامل دولت و مجلس برای حمایت از گندمکاران قیمت نهایی ۵ هزار تومان تعیین شد.

عزیزکریمی درباره نحوه محاسبه و پرداخت پول گندمکاران، به ویژه کشاورزانی که در دو هفته اخیر گندم‌های خود را تحویل داده اند گفت: وجه حدود ۲۰۰ هزار تن گندمی که در ۱۴ روز اخیر خرید تضمینی شده است با قیمت جدید پرداخت خواهد شد. مدت زمان پرداخت هم اکنون حدود ۲ هفته است، ولی ممکن است در اوج برداشت که اوایل تیرماه است به ۲۰ روز الی یک ماه هم برسد.

وی درباره اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در تامین بذر محصولات کشاورزی از جمله تامین بذر گندم افزود: سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه برای حدود ۴۸۰ هزار تن بذر گندم پرداخت می‌کنیم که البته تقریبا کل این بذر در داخل و با استاندار‌های جهانی تولید می‌شود.

کریمی درباره میزان تولید گندم در کشور گفت: در اراضی دیم میانگین ۱.۳ تن در هکتار و در اراضی آبی حدود ۴ تن در هکتار گندم تولید می‌شود و استان خوزستان با تولید حدود ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون تن در صدر فهرست تولید گندم کشور قرار دارد. گلستان، کردستان، فارس و خراسان‌ها نیز در تولید گندم سرآمد هستند. با این حال امیدواریم به تولید بیش از ۱۲ میلیون تن گندم برسیم که از این میزان، مازاد بر مصرف کشور برای ذخایر استراتژیک ذخیره خواهد شد.

وی تاکید کرد: دولت و مجلس برادری خود را با افزایش بی سابقه و ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی ثابت کردند، از کشاورزان درخواست می‌کنم آن‌ها نیز تولید خود را فقط به مراکز خرید دولت تحویل دهند.

عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران هم به عنوان دیگر میهمان این گفتگو درباره افزایش قیمت هزارتومانی قیمت خرید تضمینی گفت: تا سال گذشته گندمکاران هیچ نقشی در قیمت گذاری این محصول نداشتند که موجب اعتراض کشاروزان بود؛ که اقدام انقلابی مجلس در تشکیل شورا سبب تاثیرگذار شدن کشاورزان در قیمت گذاری شد.

وی افزود: با قیمت جدید تا حد قابل قبولی زیان‌های گذشته کشاورزان جبران می‌شود و از فروش قاچاق و مصرف غیر خوراک انسان گندم کاهش و امنیت غذایی کشور را افزایش می‌یابد.

هاشمی با اشاره به کم شدن بارش‌ها در سال آبی جاری گفت: با وجود کم شدن بارش در پاییز و زمستان گذشته و همینطور فروردین سال ۱۴۰۰، تمام تلاش ما این است که تولید گندم را به ۱۲ میلیون تن برسانیم مشروط بر این که اجرای خرید تضمینی با قیمت جدید به نحو مناسبی اجرا شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مجموعه حاکمیت در قیمت تضمینی رضایت کشاروزان را تامین کرد، ما کشاورزان نیز پای عهد خود هستیم و محصولات خود را تنها به مراکز دولت خواهیم فروخت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز