محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

اشخاص حقیقی می‌توانند املاک خود را در بورس کالا به فروش برسانند/ امکان خانه‌دار شدن مرحله‌ای مردم با فروش متری مسکن

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۱۱:۲۶:۳۰
کد خبر: ۱۱۷۰۱۲۳
اشخاص حقیقی می‌توانند املاک خود را در بورس کالا به فروش برسانند/ امکان خانه‌دار شدن مرحله‌ای مردم با فروش متری مسکن
محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که افراد حقیقی هم در کنار نهادهای مختلف می‌توانند املاک خود را در بستر شفاف و رقابتی بورس کالا به فروش برسانند. به گفته محمودزاده همچنین در طرح انتشار اوراق سلف مسکن که به فروش متری شهرت یافته، افرادی که قادر به خرید مسکن در یک مرحله نیستند طی چند مرحله می‌توانند اقدام به خرید متراژهای یک واحد مسکونی کنند و سرمایه‌های خود را به ارزش روز نگه دارند.

به گزارش برنا به نقل از کالا خبر، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه وزارت راه برای توسعه معاملات مسکن اشخاص حقیقی و حقوقی در بورس کالا اظهار داشت: برنامه مهم وزارت راه در حوزه بورس کالا در وهله نخست، معاملات املاک اشخاص حقوقی و وابسته به نهادهای دولتی بوده که در دست اجراست.

وی افزود: ساختاری در بورس کالا فراهم شده است که املاک نهادهای مختلف به جای فروش از طریق مزایده در بورس کالا عرضه شود تا از این طریق قدرت رقابت بالاتری ایجاد و شفافیت در معاملات آنها فراهم شود.

محمودزاده به ورود اشخاص حقیقی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: منعی برای ورود معاملات املاک از سوی اشخاص حقیقی هم در بورس کالا وجود ندارد که در این حوزه نیز باید مقیاسی برای معاملات پرحجم مسکن اشخاص حقیقی در بورس در نظر گرفته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اشخاص حقیقی می توانند املاک خود را از طریق بورس کالا به فروش برسانند، خاطرنشان کرد: در مجموعه می توان اقداماتی را برای توسعه معاملات املاک اشخاص حقیقی در کنار حقوقی ها در بورس کالا انجام شود که این اتفاق نیز به نظام مند شدن بازار مسکن کمک کند.

فروش متری و حفظ ارزش پول متقاضیان مسکن

محمودزاده در ادامه به انتشار اوراق سلف موازی مسکن که به فروش متری مسکن شهرت یافته اشاره کرد و گفت: در اوراق سلف یا فروش متری مسکن، افرادی که قادر به خرید مسکن در یک مرحله نیستند طی چند مرحله این کار را انجام دهند و سرمایه های خود را به ارزش روز نگه دارند.

وی اظهار داشت: ممکن است فردی برای خرید مسکن، سرمایه محدودی را در اختیار داشته باشد که تامین کننده خرید یک واحد مسکونی نباشد و فقط به اندازه خرید بخشی از یک واحد مسکونی باشد؛ از این رو افراد می توانند از طریق اوارق سلف و با خرید متراژی از یک واحد مسکونی، سرمایه خود را به ارزش روز حفظ کند و از این طریق در صورت ایجاد تورم یا افزایش قیمت، دیگر قدرت خرید خود را از دست نمی دهند.

مزایای پیوند بازار مسکن و سرمایه

معاون وزیر راه و شهرسازی  به مزایای پیوند بازار مسکن با یک بازار شفاف و وجود آمارهای شفاف در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد ایجاد می شود ناشی از اطلاعات غیررسمی و رقابت های غیرشفاف است که برخی به آن دست پیدا می کنند.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد شفافیت در معاملات مسکن، مردم می توانند با اطلاعات و اطمینان بیشتری دست به معامله بزنند و قدرت رقابت برابری را ایجاد کنند.

محمودزاده افزود: با رونق معاملات املاک در بورس کالا، همه املاکی که قرار است به مزایده گذاشته شود از طریق یک مکان و مجرای مشخصی برای معامله گذاشته می شود که به طور حتم در ایجاد یک رقابت سالم تاثیرگذار خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بازار سرمایه یکی از روش هایی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان منبعی قابل اتکا برای تامین مالی طرح های مسکن و رشد تولید مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: باید سبدهای متنوعی برای جذب سرمایه ها به بخش تولید مسکن در بازار سرمایه و به ویژه بورس کالا وجود داشته باشد چراکه افراد متقاضی مسکن در کشور متنوع هستند و در این حوزه می توان موضوع سرمایه گذاری میان مدت و چند دوره ای بر روی مسکن را در پیش گرفت تا روند خانه دار شدن مردم و همچنین حضور انبوه سازان در بازار سرمایه برای تامین مالی تسهیل شود.

نظر شما