دبیر کل اتاق اصناف ایران: تامین مواد اولیه با قیمت مناسب ضرورت تولید کشور است

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۱۶:۰۱:۲۶
کد خبر: ۱۱۷۸۳۲۳
دبیر کل اتاق اصناف ایران: تامین مواد اولیه با قیمت مناسب ضرورت تولید کشور است
دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن اشاره به نقش مهم تامین مواد اولیه در جهت تقویت تولید، کاهش واردات کالا و جلوگیری از قاچاق کالا گفت: اگر بخواهیم تولید و توسعه پایدارصادرات داشته باشیم می‌بایست مشکل تامین مواد اولیه به‌طور مستمر و بی ثباتی نرخ ها رفع شود تا بتوانیم قیمت ها را مدیریت کنیم .

به گزارش برنا به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف ایران محمدباقر مجتبایی دبیرکل اتاق اصناف ایران در نشست هم اندیشی برنامه های توسعه صادرات کشور روز سه‌شنبه ۲۱/۰۲/۱۴۰۰ با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صمت، محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، حمید زادبوم رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران و برخی از روسای کمیسیون های مجلس شورای اسلامی و صادر کنندگان نمونه و ملی وهمچنین تشکل های صادراتی برگزار شده بود، اظهار داشت: با توجه به بررسی های مشترک سه اتاق اصناف،بازرگانی و تعاون که بر اساس قانون بهبود محیط کسب و کار صورت گرفته و به طور فصلی محیط کسب وکار را مورد پایش قرار می دهد، بر مبنای نظرسنجی های بدست آمده یکی از پنج عامل اصلی مخل محیط کسب و کار، مشکل تامین و بی ثباتی نرخ مواد اولیه اعلام شده است.

دبیرکل اتاق اصناف ایران تاکید کرد: رمز ماندگاری و ثبات در بازار‌های صادراتی استمرار تولید، تحویل بموقع کالا و ثبات در قیمت کالاهاست.

وی تصریح کرد: ۹۸٪ بنگاه‌های ایران در بخش تولید،توزیع و خدمات بنگاه‌های کوچک و متوسط یا SME ها هستند که بزرگترین مشکل این بنگاه‌ها برای توسعه صادرات وحضور در بازارهای صادراتی، جمع‌آوری اطلاعات بازار و نیز تحقیقات بازار است.

مجتبایی با اشاره به هزینه‌های بالای تحقیقات بازار و عدم امکان پرداخت این هزینه ها اظهار کرد: این مساله باعث شده که بنگاه‌های کوچک و متوسط امکان پرداخت هزینه‌های سنگین برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی و تحقیق در بازارهای بین‌المللی را نداشته باشند و لازم است دولت در این زمینه از طریق پشتیبانی و حمایت های سازمان توسعه تجارت و با کمک رایزن‌های بازرگانی و نیز کارشناسان اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشور‌ها، از اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون پشتیبانی کرده و حمایت لازم در زمینه به روزرسانی اطلاعات بازار و بازاریابی بین المللی صورت پذیرد.

دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر ضرورت تغیر برخی از سبک‌های فعالیت بازرگانی بین‌المللی اظهار کرد: یکی از روش‌های موفق در جهت توسعه صادرات و ماندگاری در بازارهای صادراتی، ایجاد مراکز تجاری، مراکز نگهداری و دپو در بازارهای هدف به صورت منطقه‌ای است. به عنوان مثال برای بازارهای هدف در جنوب شرقی آسیا (چین و اندونزی) در شمال ایران (روسیه) و همچنین چند کشور عربی، آفریقایی و اروپایی بسیارمناسب و تاثیرگذار است .

وی افزود: بدیهی است ایجاد این مراکز نیازمند نقش فعالتر و پشتیبانی بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات می باشد تا بتوانند بویژه درخصوص اعتبارسنجی مشتریان خارجی و همچنین اعتبار خرید (Buyers Credit) بسیار تاثیرگزار باشند.

مجتبایی گفت: با توجه به نوع فعالیت تخصصی در بازار های بین المللی و همچنین نیاز های صادراتی کشور ،شرکت های مدیریت صادرات یا EMC باید ایجاد و تقویت شوند و ارتباط با خریداران خارجی و اخذ سفارشات را برقرار کنند و این سفارشات را به بنگاه های تولیدی داخلی بویژه ینگاه‌های کوچک و متوسط از جمله صنوف تولیدی جهت تولید برای صادرات انتقال دهند.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت بالای صادراتی اصناف به خصوص در حوزه های کیف و کفش، مصنوعات چرمی، پوشاک ،طلا و جواهر و …افزود: اتاق اصناف ایران برنامه هایی برای توسعه صادرات محصولات صنفی در نظر دارد و با ارتباطات موثر نقشی فعال تر از قبل در حوزه بازارهای خارجی خواهد داشت و یقینا یکی از اقدامات جدی اتاق اصناف ایران تعامل با بخش بازرگانی و بین المللی خواهد بود تا منجر به توسعه صادرات محصولات بین المللی شود و نگاه فقط به بازار داخلی نباشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز