قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» امضا می‌شود

۱۴۰۰/۰۲/۲۶ - ۱۵:۴۵:۴۴
کد خبر: ۱۱۷۹۸۱۵
قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» امضا می‌شود
با توجه به سیاست‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در راستای استفاده از ظرفیت شرکت‌های ایرانی، قرارداد توسعه بیع متقابل میدان گازی فرزاد «ب» بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت پتروپارس امضا می‌شود.

به گزارش برنا از شرکت ملی نفت ایران، قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» فردا (دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بین شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما و گروه پتروپارس به عنوان پیمانکار طرح امضا می‌شود.

میدان گازی فرزاد «ب»  یکی از این میادین مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و کشور عربستان سعودی است که در نوار مرزی در فاصله ۲۰ کیلومتری جزیره فارسی واقع شده است.

هدف از این قرارداد با مبلغ قراردادی ۱۷۸۰ میلیون دلار، دستیابی به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش طی ۵ سال است.

گاز تولیدی این میدان برای فراورش به تاسیسات خشکی منطقه پارس ۲ کنگان منتقل می شود. در تاسیسات خشکی ابتدا میعانات گازی از گاز ترش تفکیک شده و سپس به منظور تثبیت به پالایشگاه فازهای ۱۲ و ۱۹  پارس جنوبی منتقل می شود. گاز خروجی از تاسیسات خشکی طرح فرزاد «ب» نیز برای فراورش بین پنچ پالایشگاه موجود در منطقه پارس ۲ توزیع خواهد شد.

مهم‌ترین بخش‌های شرح کار این قرارداد شامل حفاری ۸ حلقه چاه تولیدی، ساخت و نصب دو سکوی سرچاهی فرعی و اصلی، احداث تاسیسات جداسازی مایعات در سکوی اصلی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ بطول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال سیال ترش از سکوی اصلی به تاسیسات خشکی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۱۰ اینچ به طول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال میعانات به خشکی، احداث یک رشته خط لوله ۲۰ اینچ رابط دو سکو به طول ۳ کیلومتر، احداث تاسیسات ساحلی طرح شامل تجهیزات دریافت سیال ترش تولیدی بخش فراساحل و جداسازی میعانات به همراه تاسیسات جانبی و خطوط لوله خشکی برای انتقال و توزیع گاز ترش و میعانات به پالایشگاههای مستقر در منطقه پارس ۲ است.

 با اجرای کامل این طرح، ضمن افزایش ظرفیت تولید گاز کشور و حفظ سرمایه ملی در میدان‌های مشترک، سبب رونق تولید داخلی و ایجاد اشتغال گسترده در کشور شده و بازار کار مناسبی به وجود خواهد آمد.

 

نظر شما