افزایش ۲۶ درصدی صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۹

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۱۳:۲۹:۴۶
کد خبر: ۱۱۸۳۳۱۹
افزایش ۲۶ درصدی صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۹
صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۹ به لحاظ وزنی ۲۶ درصد و ارزشی ۱۴ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش نشان می دهد.

به گزارش برنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست دفتر صادرات معاونت توسعه بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن اعلام این مطلب افزود: سال گذشته ۸.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و غذایی به ارزش ۶.۵  میلیارد دلار از کشور صادر شد.

مسعود بصیری میزان صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۸ را ۷ میلیون تن و به ارزش ۵.۷ میلیارد دلار عنوان کرد.

وی با بیان این که تولیدات کشاورزی باید صادرات محور شود، اظهار داشت: صادرات کالاهای کشاورزی به میزان زیادی با تنظیم بازار داخلی کالاها گره خورده و در نتیجه به رغم برنامه ها، قابلیت ها و مزیت های صادراتی در بخش کشاورزی، بیشتر به سفره خانوارها و بازار داخلی از نظر تامین کالا، کمیت مناسب و قیمت تمرکز شده و اگر تامین کالا در بازار داخلی مناسب بود شاید فکری برای صادرات محصولات کشاورزی و حمایت از آن می شود.

وی درباره خشکسالی و تاثیر کمبود آب بر صادرات محصولات کشاورزی اذعان داشت: ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و از نظر بارش با مشکل مواجه است، اما با روش های علمی و تکنولوژی های نوین می توان کشاورزان را به نحوی هدایت کرد که بهره وری تولید با آب کمتر داشته باشند.

سرپرست دفتر صادرات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشورهایی مانند عربستان که با کم آبی و خشکسالی مواجه هستند، توانسته اند از طریق شیرین کردن آب دریا، باغات زیتون وسیعی داشته باشند و یا با بهره گیری از انرژی خورشیدی، بخشی از برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی گفت: بنابراین با مدیریت آب فعلی، امکانات موجود و برنامه ریزی می توان تولیدات صادرات محور داشت به شرط آن که کشاورزان و تولیدکنندگان دام و طیور پذیرش برنامه ها و روش های جدید را داشته باشند.

بصیری افزود: معاونت های مختلف وزارت جهاد کشاورزی هر سال برنامه های کشت و تولید را تدوین و به استان های کشور ابلاغ می کنند، اما با این حال می بینیم در برخی استان ها یا شهرها با انباشت تولید و در برخی نقاط با کاهش تولید مواجه می شویم که بر بازار داخلی و صادرات و قیمت ها تاثیر می گذارد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز