وزیر نیرو در چهارمین نشست وزیران انرژی اکو:

ایران آمادگی میزبانی «مرکز انرژی‌های پاک اکو» را دارد

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۲۰:۰۴:۰۶
کد خبر: ۱۱۹۷۸۲۶
ایران آمادگی میزبانی «مرکز انرژی‌های پاک اکو» را دارد
وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با توجه به موقعیت ژئوپولوتیک ویژه خود و هم‌چنین وجود شرایط زیرساختی مناسبی که در اختیار دارد، میزبانی «مرکز انرژی‌های پاک اکو» را بر عهده بگیرد.

به‌گزارش برنا به نقل از وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" روز پنجشنبه در چهارمین نشست وزیران انرژی اکو، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و کارشناسانی که زحمت زیادی را برای افزایش اثربخشی آن عهده‌دار شده‌اند، افزود: امیداست مقام‌هایی که مسئولیت تامین انرژی کشورهای متبوع را عهددار هستند، در آستانه ورود به تابستان، چالش‌های این فصل را با سربلندی و موفقیت پشت سر بگذارند.

وی ادامه داد: منطقه اکو از ظرفیت‌های غنی و پتانسیل‌های ارزشمند منابع انسانی و طبیعی، ذخایر انرژی، بخش خصوص توانمند و نیز مزیت‌های ممتاز اتصال منطقه‌ای بهره‌مند است و حتی در بخش برق، کشورهای عضو اکو الزام‌ها و شرایط لازم را برای تشکیل بازار برق منطقه‌ای دارا هستند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سالیان اخیر گذاره "امنیت انرژی" در حال استحاله به "امنیت برق" است، افزود: برق، کلید توسعه اجتماعی، اقتصادی و صنعتی آینده است و منبع انرژی مورد نیاز همه فعالیت‌های بشری خواهد بود، چراکه همه منابع اولیه همانند گاز، نفت و امثال آن، به برق تبدیل شده و نیازهای جوامع اعم از حمل و نقل، ارتباطات، سرمایش، گرمایش و اغلب نیازهای بنیادین دیگر توسط انرژی الکتریکی تأمین خواهد شد.

اردکانیان با بیان اینکه تامین پایدار انرژی و ورود به بازار "انرژی برق" می‌تواند تضمین‌کننده‌ امنیت کشورها و ابزار درآمد اقتصادی پایدار باشد، گفت: این مهم، از طریق اتصال شبکه برق کشورهای همجوار به همدیگر، میسر خواهد شد و این "اتصال برون‌مرزی شبکه‌های برق" نیز افزون بر این‌که می‌تواند زمینه ساز انتقال برق به کشورهای همجوار و بعضا ترانزیت برق به کشورهای غیر مجاور شود، می‌تواند "قابلیت اطمینان" و "تاب‌آوری" شبکه‌های برق را نیز ارتقا دهد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت ژئوپلتیک کشور در بازارهای جهانی انرژی، برنامه‌های توسعه مبادلات انرژی با کشورهای منطقه در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

وزیر نیرو  با ارائه پیشنهادی، گفت: پیشنهاد ما این است که اکو، پایه‌گذار ایجاد یک کریدور انرژی منطقه‌ای به منظور ترویج همکاری‌های منطقه‌ای، تبادل دانش و تجربیات و استفاده از ظرفیت و پتانسیل کشورها باشد؛ چرا که معتقدیم این کشورها به لحاظ موقیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی از شرایط تقریبا یکسانی برخوردار هستند.

اردکانیان افزود: ایجاد چنین فعالیتی می‌تواند موجب جهت‌دهی به این تبادل‌ها برای تامین انرژی پایدار و ایجاد امنیت بیشتر از طریق توسعه نیروگاه‌های مختلف به ویژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مورد نیاز کشورها شود.

وی ادامه داد: در راستای تأسیس بازار برق منطقه‌ای اکو، با توجه به اقدام‌های صورت گرفته قبلی، پیشنهاد می‌کنم که دست اندرکاران و کارشناسان قدم‌های جدی‌تر و سریع‌تری برای تحقق این مهم بردارند. ایجاد مرکز انرژی پاک اکو که عمدتا بر روی دو موضوع توسعه تجدیدپذیرها و راندمان انرژی تمرکز خواهد داشت، از طریق سازمان اکو پیگیری می‌شود.

وزیر نیرو گفت: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده، زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت خرید تضمینی برق با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

اردکانیان  با اعلام اینکه نرخ پایه خرید تضمینی برق، رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ماقبل آن داشته است، افزود: علاوه بر سیاست عقد قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، ما آماده حضور سرمایه‌گذاران در ایران، برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از منابع خدادادی کشورمان مانند باد و خورشید و همکاری مستمر با سرمایه‌گذاران به منظور صادرات برق تولیدی‌شان به سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه ایران هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون شاهد بهره‌برداری از حدود ۸۷۷ مگاوات نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک بوده‌ایم، ادامه داد: همه نیروگاه‌های مذکور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با بیش از ۱۶۰ شرکت فعال در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در اکثر قریب به اتفاق مناطق ایران توسعه یافته‌اند.

وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با توجه به موقعیت ژئوپولوتیک ویژه خود و هم‌چنین وجود شرایط زیرساختی مناسبی که در اختیار دارد، میزبانی «مرکز انرژی‌های پاک اکو» را بر عهده بگیرد.

وی افزود: امیدواریم که این نشست گام موثری در راستای همگرایی و ارتقای جایگاه سازمان اکو در منطقه را بردارد.

 آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که تحویل پروژه های انرژی تجدیدپذیر از جمله مزارع بادی و انرژی خورشیدی در سال گذشته به میزان ۴۵ درصد رشد داشت که این مساله، تحولی برای این صنعت جهانی به شمار می رود.

ظرفیت انرژی بادی در سال گذشته بیش از دو برابر شد، در حالی که انرژی خورشیدی به میزان حدود ۵۰ درصد بیش از میزان رشدش قبل از همه گیری کووید – ۱۹ رشد داشت که دلیل آن اشتیاق زیاد به انرژی پاک از سوی دولت ها و شرکت ها بود.​

نظر شما