وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی در سال ۱۴۰۰:

هدف‌گذاری جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال توسط راه آهن پیگیری می‌شود

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ۱۶:۲۱:۱۰
کد خبر: ۱۲۰۱۵۲۵
هدف‌گذاری جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال توسط راه آهن پیگیری می‌شود
وزی راه و شهرسازی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی در سال ۱۴۰۰، هدف‌گذاری دولت را جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال عنوان کرد.

به گزارش  برنا به نقل از  وزارت راه و شهرسازی ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۲ تیرماه در مراسم ورود ۱۶۹ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی کشور و همچنین امضای تفاهم‌نامه برقی کردن قطار حومه‌ای تهران- گرمسار، ضمن تسلیت به مناسبت سالروز سقوط هواپیمای ایرباس توسط ناو جنگی آمریکا، گفت: این برگی از تاریخ ننگین آمریکاست که ننگ آن از چهره استکبار زدوده نخواهد شد. آنها این جنایت را موجب افتخار خود دانستند. حافظه ملت ایران مملو از ظلم، جور و جنایتی است که در حق مردم روا داشته شده است و جلوه مهم فعال و برقرار ظلم آمریکا در حق مردم ایران همواره در شکل تحریم خود را نشان داده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در هر زمانی که ما به لطف خداوند و توانمندی‌های داخل و جوانان خود اعتماد داشتیم موفقیت حاصل شد. ساز و کار پیشبرد برنامه با این ساز و کار غیرلجستیکی و دانش‌بنیان حاصل شده است. با این نوع نگاه  اولا باور به استعداد و توان داخلی به ویژه در نسل جوان و فرهیخته تقویت شده و این باور به باور عمومی و نمادین تبدیل شد. در عین حال، این نوع نگاه سبب شد تولید علم و دانش به سمت صنعتی و تجاری شدن بر مبنای علم و دانش و فناوری حرکت کند. این نوع نگاه به توان داخلی سبب شده تا ایران سهم خود را در بازار جهانی طلب کند.

اسلامی با اشاره به اینکه امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۰ اولین مرحله بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی در کشور انجام می‌شود، گفت: اگرچه به لحاظ کمی و عددی بهره‌برداری از ناوگان ریلی نسبت به سال ۹۸ رشد قابل‌ملاحظه‌ای نیافته است اما ویژگی‌اش آن است که تکیه بر توانمندی‌های داخل به یک جریان تبدیل شده است. امروز سازندگان داخلی به این باور رسیده‌اند که می‌توانند ظرفیت‌های‌شان را بدون وابستگی به  خارج از کشور با تکیه بر ظرفیت‌های دانش‌بنیان تولید کنند و در این راه از خلاقیت، نوآوری و پژوهش استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وابستگی به خارج از کشور در زمینه اقلام و تجهیزات کاهش یافته و گام‌ها در مسیر خودکفایی است، توضیح داد: به یاری خداوند چندین سال است که منع ورود اقلام و تجهیزات ریلی از خارج از کشور را تجربه می‌کنیم. امیدوار هستیم به شکل پیوسته این حرکت با همت شرکت‌های سرمایه‌گذار و با استفاده از تنوع منابع مالی، رونق اساسی یابد تا روند تولید، تحویل و عرضه ناوگان افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال در راه‌آهن شدنی است و ما باید با یک حرکت جهشی با گسترش شبکه با نفوذ در مراکز بار، ایجاد مراکز لجستیکی با ایجاد تنظیمات و هماهنگی و تعامل بین‌المللی به ویژه تعامل منطقه‌ای بتوانیم ترانزیت و جابه‌جایی بار را در قالب حمل و نقل ترکیبی تسهیل کنیم. همچنین بتوانیم به هدف جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی بر روز افزون کردن سهم ریل بر اقتصاد و خدمات به جامعه تاکید کرد و افزود: موضوع مهم دیگری که در دستور کار است، تحول اساسی در تکنولوژی و فناوری سامانه‌های ریلی است که ما نه فقط به بازسازی و نوسازی و استفاده از ظرفیت‌ها نیازمند هستیم بلکه باید به سمت قطار پرسرعت حرکت کنیم و در این میان یکی از اقدامات فوری و در اولویت، موضوع برقی کردن راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

اسلامی بهره‌مندی از ظرفیت‌های فنی و مهندسی و همچنین علمی و صنعتی در قالب شرکت‌های سلامت کشور را از تجربه‌های مناسب برشمرد و گفت: باید با ایجاد کنسرسیوم‌های ترکیبی بهر‌ه‌مندی از پروژه‌هایی که کمترین وابستگی به منابع دولتی را دارند تقویت کرده و با اینکار به انجام کارها سرعت بدهیم.

وی یکی از معضلات موجود در کشور را که به اجرای به موقع پروژه‌های عمرانی لطمه زده است، وابستگی به منابع دولت عنوان و بر قطع وابستگی به منابع دولتی در اجرای پروژه‌های عمرانی تاکید کرد.

اسلامی تصریح کرد: باید شیوه‌های تامین مالی موفق را به عنوان الگو به کار ببندیم و این شیوه مالی برقی کردن راه‌آهن حومه‌ای تهران- گرمسار یکی از موضوعاتی است که باید تسری داده شود.

وزیر راه و شهرسازی از جمله پروژه‌های در دستور کار را پروژه‌ راه‌آهن زاهدان-چابهار دانست و گفت: به تدریج از ماه‌های آینده بخش هایی از این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد. راه‌آ‌هن زاهدان - چابهار  پروژه‌ای است که با ظرفیت مناسب کار خواهد کرد. راه‌آهن بیرجند به تربت حیدریه و بخش باقی‌مانده آن از زاهدان به بیرجند نیز در دستور کار قرار می‌گیرد تا بتوانیم خط ریلی را در نوار شرقی کشور به عنوان ظرفیت مهم و تاثیرگذار در توسعه شریانی کشور دنبال کنیم. امیدواریم به زودی شاهد شکل گیری ظرفیت‌های جدید برای انتقال بار در خطوط ریلی باشیم.

اسلامی افزود: در خصوص واگن‌های مسافربری اگرچه در سال گذشته پیشرفت‌هایی حاصل شد، اما باید برای سال جاری اهتمام ویژه‌ای برای تولید و عرضه واگن‌های مسافری ایجاد شود تا شاهد شکل‌گیری راه‌آهن باکیفیت، نو و غیرفرسوده در شبکه ریلی کشور باشیم.

نظر شما