بورس کالا عامل گرانی قیمت سیمان نیست

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۱۴:۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۲۰۹۰۹۹
بورس کالا عامل گرانی قیمت سیمان نیست
مکانیزم قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا است و قطعی برق باعث‌کاهش تولید و عرضه سیمان شد و همین موضوع قیمت سیمان را افزایش داد.

به گزارش برنا، سید جواد جهرمی در نشست‌خبری که امروز برگزار شد افزود: تاکنون ۳۷ شرکت سیمانی دربورس کالا پذیرش شدند که از این تعداد ۳۴ شرکت اقدام به عرضه سیمان در بورس کالا کردند.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران ادامه داد: هزار و ۳۹۱ مشتری اقدام به خرید محصول سیمان از بورس کالا کردند و برای اینکه همه بتوانند سیمان خریداری کنند حداقل تناژ خرید را تا ۱۰ تن قرار دادیم لذا انبوه سازان، شهرداری‌ها و ... هم اقدام به خرید سیمان کردند و همین موضوع از انحصار در خرید جلوگیری کرده است.

وی درباره مکانیزم کشف قیمت در بورس کالا گفت: سیمان ابتدا با قیمت پایه‌ای که سازمان حمایت مشخص کرده در بورس کالا عرضه می‌شود و بعد از آن قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

جهرمی با اشاره به اینکه با عرضه سیمان در بورس کالا مزایایی که به جیب سوداگران می‌رفت به دست تولیدکننده رسید افزود: از زمانی که سیمان دربورس کالا عرضه شد قیمت‌ها در خارج از بورس کالا نزولی شد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه کاهش عرضه باعث افزایش قیمت سیمان شده است افزود: کاهش عرضه بدلیل قطعی برق بود که براساس آن تولید متوقف شد.

وی گفت: آنچه باعث افزایش قیمت سیمان شده بورس کالا نیست,، زیرا بورس عامل گرانی نیست و بدلیل شوکی که در طرف عرضه صورت گرفته است رخ داده است.

جهرمی ادامه داد: باید قطی برق براساس زمانبندی صورت می‌گرفت تا تولیدکنندگان دچار مشکل نمی‌شدند.

وی افزود: محدودیتی برای کاهش قیمت بر روی تابلو نداریم و اگر خریداری نباشد قیمت سیمان کاهش می‌یابد.

جهرمی با اشاره به اینکه عرضه سیمان در بورس کالا بدنبال بحث خروج از قیمت‌گذاری دستوری است گفت: برای اینکه بازار درست مدیریت شود باید به شرکت‌ها الزام شود تاهمه عرضه‌ها در بورس کالا صورت گیرد و عرضه‌ای خارج از بورس صورت نگیرد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: تمام تلاش ما در بورس کالا این است که عرضه را در بورس افزایش دهیم بر همین اساس سازمان بورس با چند هلدینگ بزرگ توافق کرد تا سیمان خود را در بورس عرضه کنند که شستا همه تولید سیمان خود را در بورس عرضه می‌کند.

وی بیان کرد: مصرف سیمان در سال ۵۰ میلیون تن است که باید در ماه بیش از ۴ میلیون تن سیمان عرضه شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز