علت عرضه محدود خودروهای پرمتقاضی از سوی خودروسازان / زمزمه افزایش بیشتر قیمت خودرو

۱۴۰۰/۰۵/۲۱ - ۱۴:۵۵:۰۹
کد خبر: ۱۲۱۶۹۸۴
علت عرضه محدود خودروهای پرمتقاضی از سوی خودروسازان / زمزمه افزایش بیشتر قیمت خودرو
یک کارشناس خودرو گفت: ایران خودرو در حال حاضر می تواند مدل های پژو 207 را درمحدود قیمتی 216 تا 260 تومان عرضه کند اما توجیه اقتصادی آنها این است که قیمت مصوب تعیین شده برای ما منطقی نیست و این قیمت باید بالاتر برود، پس راه حل آن این است که عرضه را محدود کنیم و یا با قیمت غیر قطعی فروش کنیم تا زیان شرکت کاهش یابد.

به گزارش برنا؛ حسین دلاور، کارشناس صنعت خودرو، در رابطه با عرضه محدود مدل‌های پرمتقاضی خودرو توسط خودروسازان در طرح‌های فروش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: براساس مصوبه کمیته خودرو به‌عنوان تعیین‌کننده شرایط ثبت‌نام و محدودیت‌ها در طرح ‌های فروش خودروسازان، برای اینکه یک شرکت خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا بتوانند مجوز فروش دریافت کنند باید شرایط خود را به کمیته خودرو اعلام کنند و این کمیته بر اساس شرایط اعلام شده مجوز اجرای طرح فروش خودروسازان را صار می کند.

او ادامه داد: اخیرا عرضه برخی از محصولات پرطرفدار به کمیته خودرو پیشنهاد شدند و کمیته خودرو بر اساس دستورالعمل و فرمول‌های خود و تعهداتی که خودورسازان دارند، فعلا جلوی عرضه آن محصولات را گرفته است. البته در لیست محصولات ارسال شده از سوی خودروسازان به کمیته خودرو برخی از محصولات پرتقاضا ثبت شده است و اگر خودرو پرطرفدار خاصی در طرح فروش فوق العاده و پیش فروش دو خودروساز بزرگ کشورعرضه نشده است به دلیل این نیست که کمیته خودرو مجوز تمامی این خودروها را لغو کرده است.

دلاور اظهار کرد: همچنین با توجه به سیاست های فروش ایران خودرو، قرار است تا پایان سال تولید محصولات پرطرفدارخانواده پژو 206 به شکل قابل توجه ای کاهش پیدا کند و بر این اساس این شرکت تمایل چندانی به عرضه مدل های پژو 206 نخواهد داشت و سعی دارد طی این مدت تعهدات معوق خود را صفر کند.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: برخی از محصولات ایران خودرو نیز مانند رانا پلاس، سورن پلاس و پژو 207 سقف شیشه ای پایه ثابت پیش فروش های یکساله این شرکت هستند و دلیل اصلی روش عرضه این مدل خودروها این است که ایران خودرو از قیمت‌هایی که شورای رقابت اعلام کرده است راضی نیست و برای همین ترجیح می دهد این محصولات را با قیمت‌های غیرقطعی عرضه کند تا طی این مدت مجوز افزایش قیمت را بگیرد و دعوت نامه خودروهای پیش فروش را با قیمت جدید صادر کند. 

او تاکید کرد: ایران خودرو در حال حاضر می تواند مدل های پژو 207 را درمحدود قیمتی 216 تا 260 تومان عرضه کند اما توجیه اقتصادی آنها این است که قیمت مصوب تعیین شده برای ما منطقی نیست و این قیمت باید بالاتر برود، پس راه حل آن این است که عرضه را محدود کنیم و یا با قیمت غیر قطعی فروش کنیم تا زیان شرکت کاهش یابد.

او ادامه داد: در خصوص طرح های فروش ساپیا محدودیت عرضه خودرو تا حدودی رفع شده است، به دلیل اینکه قیمت بازار و  کارخانه برخی محصولات این شرکت عملا نزدیک به هم شده و دیگر برای مشتری توجیح ندارد که در فروش فوق العاده شرکت کند و به دلیل کاهش حاشیه سود نیز تقاضا از یک سری خودروها هم برداشته شده است.

این کارشناس خودرو در رابطه با افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: اگر در ماه‌های آینده قیمت مواد اولیه صنعت خودرو و نرخ تورم بخشی اعلام شده توسط بانک مرکزی افزایش یابد دراین شرایط شورای رقابت موظف است نرخ قیمت جدید خودروها را اعلام کند. 

دلاور گفت: البته اگر در بازار آزاد قیمت یک مدل خودرو رشد شدید داشته باشد و سود تفاوت قیمت کارخانه و بازار به جیب دلال‌ها برود، خودروسازان  می توانند از این طریق شورای رقابت را برای افزایش قیمت، تحت فشار قرار دهند که البته این روش جدیدی برای درخواست افزایش قیمت شرکت های خودروسازی نیست. با این حال اگر در بازارآزاد قیمت دنا پلاس توربواتوماتیک 420 میلیون تومان برسد و در کارخانه 390 میلیون تومان باشد حتی اگر مواد اولیه هم بالا برود به دلیل اینکه عملا اختلاف قیمت کارخانه با بازار شدید نیست و عرضه و تقاضا متوازن است، افزایش قیمت جدید در دستور کار شورای رقابت قرار نخواهد گرفت.

این کارشناس خودرو در پایان افزود: اگر فرض کنیم که قیمت مواد اولیه افزایش پیدا نکند، به دلیل کاهش تولید و عرضه خودرو از سوی خوردوسازان و به دنبال آن افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد پیش بینی می شود قیمت کارخانه ‌ای خودروها در در شش ماه دوم سال حدود 17 درصد افزایش پیدا کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز