افت ۸۰ درصد بودجه افغانستان

۱۴۰۰/۰۶/۰۵ - ۱۰:۰۵:۲۹
کد خبر: ۱۲۲۵۲۳۹
افت ۸۰ درصد بودجه افغانستان
طالبان پس از به دست گرفتن قدرت برای اداره کشور افغانستان تنها ۱.۶ میلیارد دلار بودجه دارند چراکه بانک‌ها و مؤسسات بین‌المللی کمک‌های خود را قطع کرده‌اند.

 به گزارش برنا به نقل از راشاتودی، طالبان پس از به دست گرفتن قدرت برای اداره کشور افغانستان تنها ۱.۶ میلیارد دلار بودجه دارند چراکه بانک‌ها و مؤسسات بین‌المللی کمک‌های خود را قطع کرده‌اند.

در دو دهه اخیر حدود ۸۰ درصد بودجه افغانستان توسط آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی فراهم می‌شد و حالا این پول‌ها بلوکه شده‌اند.

هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد دسترسی افغانستان به منابع مالی آن را مسدود کرده است که این شامل ۳۷۰ میلیون دلاری می‌شود که قرار بود در اواخر این ماه به دست دولت افغانستان برسد.

دولت بایدن هم اعلام کرد که دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در آمریکا برای طالبان در دسترس نخواهد بود. طبق آن‌چه رسانه‌ها و مقامات دولت سابق افغانستان اعلام کرده‌اند حدود ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در بانک‌های آمریکا بلوکه شده است.

آلمان هم که یکی از بزرگترین حامیان مالی افغانستان بود کمک ۵۰۰ میلیون دلاری امسال خود را لغو کرده است. اتحادیه اروپا که اعلام کرده بود در ۴ سال آینده ۱.۴ میلیارد دلار به افغانستان کمک می‌کند فعلاً این برنامه را تعلیق کرده است.

لغو این کمک‌های مالی، کار طالبان را سخت خواهد کرد و تأثیری مستقیم بر زندگی شهروندان افغانی خواهد گذاشت. طبق اعلام کمیته امداد بین‌الملل حدود ۱۸.۴ میلیون افغانی نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند.

 

نظر شما