هدفگذاری برای صید ۷۰۰ هزار تن انواع آبزیان در سال جاری

۱۴۰۰/۰۶/۰۷ - ۱۵:۲۵:۵۸
کد خبر: ۱۲۲۶۳۹۳
هدفگذاری برای صید ۷۰۰ هزار تن انواع آبزیان در سال جاری
صید ۷۰۰ هزار تن انواع آبزیان در آب های جنوب و شمال کشور در برنامه ششم توسعه برای سال ۱۴۰۰ هدفگذاری شده است.

به گزارش برنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: پیش بینی می کنیم بیش از هدف برنامه ششم توسعه، صید آبزیان در آب های جنوب و شمال صورت گیرد.

آخوندی خاطر نشان کرد که در سال ۹۹ میزان صید آبزیان ۸ درصد بیش از هدف برنامه ششم توسعه بوده است.

وی میزان کل صید آبزیان در سال گذشته را  ۷۱۵ هزار تن عنوان کرد.

آخوندی افزود: سال گذشته سهم صید در آب های جنوب ۶۸۴ هزار تن و در دریای خزر ۳۱ هزار تن بود.

وی اظهار داشت: ایران طی چند سال اخیر در صید تون ماهیان و شبه تون ماهیان در غرب اقیانوس هند رتبه نخست، در کل اقیانوس هند رتبه دوم و در جهان رتبه دوازدهم را کسب کرده است.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به روند کاهشی  میانگین صید جهانی طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر، گفت: برنامه سازمان شیلات ایران در حوزه صید در وهله نخست حفظ اشتغال موجود در بخش صید و بهره برداری مسولانه و پایدار از ذخایر آبزیان با رویکرد اکوسیستمی است، زیرا آبزیان ساحلی بر اثر صید تحت فشار هستند.

وی در عین حال ارتقای بهره وری عوامل تولید برای افزایش راندمان اقتصادی صید را از دیگر برنامه های این سازمان برشمرد.

آخوندی بر صید اقتصادی تاکید کرد و اذعان داشت: در راستای افزایش کیفیت ماهیان، صید باید با روش های مناسب انجام و ضایعات نیز کم شود تا ارزش افزوده بیشتری در صید بدست آید.

وی صید با رشته قلاب را از روش های نوینی عنوان کرد که به بهبود کیفیت صید کمک می کند.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، نگهداری مناسب از تون ماهیان صید شده تا رسیدن به ساحل و پیدا کردن بازار را از دیگر عوامل افزایش راندمان اقتصادی صید و ارزآوری دانست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد تون ماهیان با روش نوین رشته قلاب صید می شود.

آخوندی گفت: ما به دنبال این هستیم جزایر بدون تور داشته باشیم و صیادان تمام جزایر خلیج فارس، صید آبزیان را بدون تور و با رشته قلاب انجام دهند.

آخوندی با بیان این که استفاده از روش صید با رشته قلاب، آسیب کمتری به ذخایر آبزیان وارد می کند، اظهار داشت: ابزار و ادوات این روش ارزان است و صید انتخابی صورت می گیرد و به علت کیفت خوب صید، ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کند.

وی به آغاز صید بدون تور در جزیره کیش اشاره کرد و گفت: تلاش می کنیم با حمایت های تشویقی و روش های توجیهی و آموزشی، روش صید با قلاب را توسعه دهیم.

آخوندی اذعان داشت: در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰ هزار شغل مستقیم در فعالیت صیادی در کشور وجود دارد.

نظر شما