سخنگوی گمرک اعلام کرد:

تجارت ۷.۳ میلیارد دلاری ایران و امارات در ۵ ماه ۱۴۰۰

۱۴۰۰/۰۶/۱۳ - ۱۷:۴۹:۴۹
کد خبر: ۱۲۲۹۰۳۲
تجارت ۷.۳ میلیارد دلاری ایران و امارات در ۵ ماه ۱۴۰۰
سخنگوی گمرک گفت: در پنج ماه نخست امسال حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۳۰۳ میلیون دلار بین ایران و امارات تبادل شد که نسبت به مدت مشابه از لحاظ وزنی ۲۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۵۴درصد رشد داشته است.

به گزارش برنا به نقل از گمرک، سید روح الله لطیفی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره توجه و همکاری با همسایگان را در اولویت سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود قرار داده است، از این رو شاهد رونق تجارت با این کشورها در سال های اخیر بودیم.

وی افزود: به همین دلیل چهار کشور عراق، امارات، ترکیه و افغانستان همواره جز پنج کشور مقاصد صادراتی ایران در سال های اخیر بوده‌اند و در رویه واردات نیز امارات و ترکیه در این جایگاه قرار دارند.

لطیفی در خصوص صادرات کالاهای ایرانی به امارات، تصریح کرد: کشور امارات متحده عربی در پنج ماه گذشته بیش از پنج میلیون و هفت هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار از ایران خریداری کرده است که این میزان ۱۱ درصد وزن و ارزش کل  صادرات ۴۵میلیون و ۴۷۴هزار تنی ایران به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار  در پنج ماه نخست امسال به سایر کشورها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در پنج ماه نخست سال ۹۹ صادرات ایران به امارات پنج میلیون و ۹۱۲ هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۵۳ میلیون دلار بوده است که این میزان تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی ۱۵درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۲۳ درصد رشد داشته است که ۳۲ درصد وزن و ۳۲.۵ درصد ارزش کل واردات ۱۳میلیون و ۸۱۹ هزار تنی کشور به ارزش ۱۶میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار از سایر کشورها به ایران را به خود اختصاص داده است.

لطیفی در خصوص کالاهای صادراتی کشور به امارات متحده عربی گفت: خشکبار، محصولات شیلاتی، میوه و صیفی جات، خرما ، سبزیجات،خاویار، شیرینی و شکلات، فراورده های غذایی، ادویه جات،  مواد معدنی، مصالح ساختمانی، انواع شوینده، صنایع دستی و فرش، ظروف آشپزخانه، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، محصولات صنعتی و نیمه صنعتی، آلات موسیقی، پوشاک، کیف و کفش و مبلمان، عمده محصولات صادراتی ایران به امارات بودند.

وی در خصوص واردات ایران از امارات تصریح کرد: در این مدت چهار میلیون و ۴۳۶ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار از امارات خریداری و وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۷ درصد از لحاظ وزن و ۶۸ درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک اظهار داشت: نهاده های دامی، دام مولد، انواع بذر، انواع روغن، حبوبات، میوه های گرمسیری، چای و قهوه، ادویه، شکر، آب میوه، مخمرها، الکترودها، برنج، مکمل های غذایی، مواد معدنی، مواد اولیه تولید، ماشین الات، پارچه و نخ، لاستیک، انواع  چوب و تخته، خمیر چوب و کاغذ، انواع مقوا  و کاغذ، کمپروسورها و فیلتر و صافی از عمده کالاهای وارداتی از امارات به کشورمان در پنج ماه نخست امسال بوده است.

لطیفی افزود: در سال ۹۹ بیش از بیست میلیون و ۵۷۳ هزارتن کالا به ارزش ۱۴میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار بین ایران و امارات تبادل شد که در صورت ادامه رشد پنج ماهه در حوزه تجارت با این کشور می تواند این میزان تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز