معاون موسسه تحقیقات بذر و نهال مطرح کرد:

افزایش ۸ درصدی تولید بذر خام برنج در سال ۱۴۰۰

۱۴۰۰/۰۶/۱۶ - ۱۲:۵۶:۱۰
کد خبر: ۱۲۳۰۳۰۴
افزایش ۸ درصدی تولید بذر خام برنج در سال ۱۴۰۰
معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از چهار هزار تن بذر خام برنج در سال ۱۴۰۰ با حدود هشت درصد افزایش نسبت به سال قبل، در کشور تولید می‌شود.

به گزارش برنا از وزارت جهاد کشاورزی، « صمد مبصّر»  افزود: تخمین زده می‌شود از این میزان تولید بذر خام برنج، نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ تن بذر پس از بوجاری و ارزیابی کیفی، برچسب گواهی از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بر و نهال دریافت کنند.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی برنامه کشت بذر برنج در سال ۱۴۰۰ را حدود یک هزار و ۳۷۷ هکتار در استان های گیلان و مازندران عنوان کرد و اظهار داشت: کشت بذر برنج در اواخر اسفند ۹۹ و اوایل سال جاری انجام شده و مزارع بذری اکنون در آستانه برداشت هستند.

مبصّر اضافه کرد: سطح سبز مزارع بذری در گیلان نسبت به سال قبل نزدیک به ۹ درصد افزایش و در استان مازندران ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی درباره علت کاهش سطح کشت بذر برنج در مازندران اذعان داشت: امسال شرکت‌های تولید بذر برنج با پیمانکارهای زبده قرارداد منعقد کرده‌اند و امیدوارند به رغم کاهش سطح سبز، بر اساس برنامه در سال جاری بذر تولید کنند.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در مورد کشت بذرهای بومی و محلی گفت: سطح کشت بذرهای بومی و محلی برنج در سال جاری کمی کمتر از سال گذشته است، زیرا ارقام جدیدی که اخیرا از سوی موسسه تحقیقات برنج معرفی شده‌اند مانند گیلانه، آنام و تیسا از نظر کیفیت نزدیک به ارقام بومی و محلی بوده و در عین حال تولید بیشتری دارند.

وی با اشاره به اینکه از حدود سه سال پیش ارقام بومی و محلی نیز در یک فرآیند قانونگذاری در هیات امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وارد نظام گواهی محدود شده است، اظهارداشت: سه رقم طارم هاشمی، گرمه طارم و سنگ طارم در برنامه گواهی محدود قرار گرفته‌اند.

مبصّر میزان تولید بذر خام برنج در سال ۹۹ را سه هزارو ۹۳۳ تن عنوان کرد و یادآور شد: از این میزان تولید پس از مراحل بوجاری و آزمایش های مربوطه برای سه هزارو ۳۷۳ تن بذر، نشان گواهی صادر شد.

وی افزود: این میزان بذر برنج تولید شده در سال ۹۹ مربوط به ۱۰ رقم اصلاح شده و سه رقم بومی و محلی بوده است.

مبصّر خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به ۱۰ درصد کل بذرهای تولید شده معادل حدود ۳۴۰ تن را بذرهای ارقام بومی و محلی شامل شدند و ارقام اصلاح شده برنج توسط موسسه تحقیقات برنج و ۱۱ شرکت خصوصی و تعاونی در استان های گیلان و مازندران تولید می شوند.

نظر شما