توصیه وزیر نفت به دولتمردان اروپایی و آمریکایی

تحریم ایران را لغو کنید تا بحران انرژی جهان فروکش کند

۱۴۰۰/۰۷/۱۳ - ۰۹:۵۴:۳۱
کد خبر: ۱۲۴۲۶۳۴
تحریم ایران را لغو کنید تا بحران انرژی جهان فروکش کند
وزیر نفت با بیان اینکه ایران آماده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به رفع بحران انرژی در جهان کمک کند، گفت: توصیه من به تصمیم‌گیرندگان آمریکایی و اروپایی این است که از شرایط کنونی به‌وجودآمده درس عبرت بگیرند و برای کمک به فروکش کردن این بحران تحریم‌های ایران را لغو کنند.

به گزارش برنا به نقل از وزرات نفت، جواد اوجی پس از پایان بیست‌ویکمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) اظهار کرد: اعضای اوپک پلاس در نشست امروز با افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای برای ماه نوامبر مطابق تصمیم نوزدهمین نشست این ائتلاف موافقت کردند، تولید اعضای این ائتلاف مانند ماه سپتامبر فراتر از توافق افزایش نمی‌یابد.

وی ضمن اشاره به بحران کمبود انرژی در جهان و بیان اینکه همان‌طور که مطلع هستید در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا مردم دغدغه تأمین سوخت را دارند، تصریح کرد: افزایش چندباره قیمت گاز در اروپا که در پی پایین آمدن سطح ذخیره‌سازی‌های این سوخت پاک به‌وقوع پیوست، بی‌سابقه بوده است.

وزیر نفت با بیان این مقدمه به موضوع تحریم ایران پرداخت و گفت: مردم اروپا و آمریکا امروز در شرایطی با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که دولت‌های متبوع آنها سال‌هاست صادرات نفت خام ما را به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده نفت به‌طور غیرقانونی و ظالمانه تحریم کرده‌اند.

اوجی ادامه داد: شواهد موجود به‌خوبی اثبات می‌کند که هزینه‌های این سیاست یکجانبه و فرامنطقه‌ای تنها مختص ایران نیست و شهروندان دیگر کشورهای جهان هم باید هزینه‌های گزاف این بی‌خردی را پرداخت کنند؛ هزینه‌هایی که باور داریم در آینده در صورت پافشاری غیرمنطقی بر تحریم صادرات نفت ایران می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای در پی داشته باشد.

تحریم‌ها دامن تحریم‌کنندگان را گرفته است

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها با حسن نیت آمادگی خود را برای افزایش تولید نفت و تثبیت بازار اعلام کرده و در شرایط کنونی نیز آماده است درکوتاه‌ترین زمان ممکن بحران انرژی ایجادشده در دنیا را حل و این کمبود را جبران کند، افزود: توصیه من به تصمیم‌گیرندگان این کشورها این است که از شرایط کنونی درس عبرت بگیرند و برای کمک به فروکش‌ کردن این بحران تحریم‌های ایران را لغو کنند تا همه مردم از انرژی ارزان و قابل دسترس در کل مناطق بهره‌مند شوند.

وزیر نفت جهش چندبرابری قیمت سوخت در اروپا و آمریکا و کمبود سوخت در جایگاه‌های عرضه انگلستان را تنها بخشی از نگرانی‌های جهان برای تأمین انرژی دانست و گفت:  افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها در این کشورها به وضوح بر معیشت آنها تأثیر منفی داشته و سبب نارضایتی‌ها و اعتراض‌های بحقی در این کشورها شده است.

اوجی گفت: درست است که ما را تحریم کردند، اما این تحریم‌ها دامن کشور خودشان را هم گرفته است، بارها جمهوری اسلامی اعلام کرده است ما حاضریم با افزایش تولید و صادرات نفت خام این مشکلات را برطرف کنیم.

نظر شما