خروج اقتصاد ایران از رکود دوساله

۱۴۰۰/۰۷/۱۷ - ۰۸:۴۲:۱۷
کد خبر: ۱۲۴۳۹۵۱
خروج اقتصاد ایران از رکود دوساله
بانک جهانی اعلام کرد: با افزایش تدریجی تولید نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، اقتصاد ایران از رکود دو ساله در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ خارج شد.

به گزارش برنا به نقل از سایت بانک جهانی، اقتصاد ایران پس از بیشتر از دو سال رکود اقتصادی در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بهبودی متوسطی یافته است. این بهبود تدریجی، تقاضای جهانی و محدودیت های قرنطینه COVID-۱۹ به رشد قوی تر بخش نفت و تولید آن و رشد ۳.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی در این دو سال منجر شد. آخرین داده های تولید صنعتی نشان دهنده کاهش فعالیت اقتصادی پس از گسترش نوع دلتا در آگوست ۲۰۲۱ است. نسبت جمعیت شاغل در ماه آوریل تا ماه ژوئن ۲۰۲۱، ۲.۱ درصد کمتر از سطح قبل از همه گیری با تاثیر منفی نامتناسب آن بر زنان باقی می ماند.

چشم انداز اقتصادی ایران با انتظارات درباره روند همه گیری، بهبود تقاضا از شرکای صادراتی و تحولات ژئوپلیتیک شکل می گیرد. پیش بینی می شود رشد متوسط ‌تولید ناخالص داخلی در میان مدت، کمتر از ۳ درصد در سال باقی بماند. در داخل کشور، ایمن سازی آهسته در برابر نوع دلتای کووید و قرنطینه های احتمالی در کنار نرخ سرمایه گذاری پایین محرک های اصلی این چشم انداز هستند.

نظر شما