مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم به مناسبت روز جهانی استاندارد عنوان کرد؛

استاندارد، بسترساز تداوم حضور محصولات ایرانی در بازار جهانی

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ - ۱۱:۵۷:۰۸
کد خبر: ۱۲۴۶۱۵۱
مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم توجه به استانداردسازی کالاهای تولیدی را بسترساز تداوم حضور محصولات کشور در فضای رقابتی بازار جهانی دانست.

به گزارش برنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، نسرین نانوایی ضمن تبریک روز جهانی استاندارد عنوان داشت: کنترل و رعایت استاندارد با کمک به توسعه و ارتقا کیفیت کالاهای تولیدی در رونق اقتصادی و گسترش فرهنگ خرید کالاهای داخلی نقش موثری دارد.

مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم با ارائه گزارشی از عملکرد 6 ماهه مدیریت غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم افزود: این مدیریت با فعالیت در حوزه‌های مختلف، گستره متنوعی از خدمات را ارائه می‌دهد که نظارت بر محموله‌های وارداتی از طریق مبادی ورودی بنادر بهمن و کاوه گوشه‌ای از آن می‌باشد.

به گفته نانوایی، در این مدت یک هزار و 405 محموله از بندر بهمن مورد بررسی و تأیید قرارگرفته که 245 مورد از آن ها، نمونه های آرایشی- بهداشتی، غذایی - آشامیدنی و کالاهای برقی بود که جهت آزمون و تایید کیفیت و امنیت به آزمایشگاه های مورد تایید ارسال شده است.

وی در خصوص صدور گواهینامه ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی مشمول مقررات استاندارد اجباری به داخل کشور نیز گفت: 59 پرونده ارزیابی و 26 پرونده تعیین ماهیت کالاهای وارداتی نیز در این مدت استعلام و پاسخگویی شده است.

مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم ادامه داد: با توجه به فعالیت 35 کارخانه مشمول ضوابط ملی استاندارد در جزیره قشم و لزوم بازرسی و نمونه برداری از این واحدهای تولیدی بنا به دستورالعمل سازمان ملی استاندارد، در 6 ماه نخست امسال 42 مورد بازرسی و نمونه برداری توسط بازرسین خبره این مدیریت صورت پذیرفته و همچنین 277 پروانه بهره برداری، ساخت و مسوول فنی، واحدهای صنعتی یا تولیدی ( آرایشی و بهداشتی، غذایی و آشامیدنی) صادر، تمدید و یا اصلاح شده است.  

نانوایی به روند رو به رشد صنعت ساخت‌وساز و مسکن در جزیره قشم اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون 87 مورد بازرسی و 24 مورد صدور تاییدیه باتوجه به لزوم استفاده و نصب آسانسور در ساختمان‌ها، توسط این اداره صورت گرفته است.

کنترل و بازرسی 422 فروشگاه در سطح جزیره قشم

مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم با اشاره به لزوم کنترل بازارها به‌منظور کمک به ارتقا سلامت ساکنان و مسافران توضیح داد: از 422 فروشگاه عرضه محصولات غذایی-آشامیدنی، آرایشی-بهداشتی، دارویی، صنعتی و تجهیزات پزشکی بازرسی‌شده و 35 فروشگاه عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی سطح جزیره نیز جهت تمدید و یا صدور مجوز فعالیت مورد بازدید قرارگرفته است.

وی بازرسی از نازل‌های جایگاه‌های سوخت واقع در سطح جزیره و بازرسی از ترازوهای سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها، طلافروشی و ... سطح جزیره قشم را نیز بخشی از فعالیت‌های این اداره کل معرفی کرد.

نانوایی ادامه داد: همکاری با ارگان‌های نظامی و انتظامی جزیره درزمینه تعیین صلاحیت مصرف انسانی انواع نوشیدنی‌های الکلی، قرص و داروهای غیرمجاز از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است.

مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم با اشاره به شفافیت عملکرد این اداره اذعان داشت: این مدیریت همگام با سایر ادارات استاندارد از تمامی سامانه‌های سازمان ملی استاندارد استفاده کرده و اطلاعات عملکردی را در سامانه صادرات و واردات، مدیریت بازرسی آسانسور و ... به‌صورت مستمر بارگذاری و اطلاع‌رسانی می‌کند.

گفتنی است، مدیریت غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم درزمینه های بازرسی، کنترل و نظارت بر مراکز عرضه و فروش، خدماتی و تولیدی مشمول استانداردهای اجباری، بازرسی، نمونه‌برداری، جانمایی و کنترل و نظارت بر کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، تشکیل و تکمیل پرونده صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد و مسوولان کنترل کیفیت کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، ارزیابی کیفیت کالاهای مشمول مقررات استاندارد در مبادی خروجی منطقه آزاد قشم و صدور گواهینامه ارزیابی انطباق، همکاری با گمرکات قشم در خصوص تعیین ماهیت کالاهای وارداتی استعلام شده، برگزاری کمیته تخصصی صادرات و واردات، نظارت بر محموله‌های وارداتی بنادر بهمن و کاوه، بازرسی از زمین‌های بازی و شهربازی‌ها، بازرسی و صدور گواهینامه در چارچوب قوانین و مقررات سازمان برای آسانسور، بازرسی از جایگاه‌های سوخت، برگزاری دوره‌های آموزشی موردنیاز برای ذینفعان استاندارد و مدیران کنترل و صدور گواهی  دوره آموزشی، مشارکت در تدوین استانداردهای  ملی، ترویج فرهنگ استاندارد( اطلاع‌رسانی از طریق سایت، طراحی و چاپ بروشور، پمفلت، بیلبورد و ... )، بازرسی از پروژه‌ها و کارخانه‌ها تولیدی بتن، بازرسی و آزمون وسایل توزین از سطح عرضه در سطح جزیره قشم، بازرسی و نمونه‌برداری  طلا از سطوح عرضه و واحدهای تولیدکننده فعالیت دارد.

نظر شما