یک کارشناس خودرو مطرح کرد؛

لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو/ انحصار در بازار خودرو باعث رشد بهره‌وری و کیفیت نخواهد شد

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۰۹:۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۲۴۸۶۱۷
لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو/ انحصار در بازار خودرو باعث رشد بهره‌وری و کیفیت نخواهد شد
کارشناس صنعت خودرو، در خصوص حذف قرعه‌کشی و محدودیت‌های ثبت نام خودرو گفت: این روش به هیچ عنوان شیوه مناسبی برای فروش خودرو نیست، به دلیل اینکه هیچ فیلتری برای مشخص شدن مصرف کننده واقعی خودرو وجود ندارد.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در خصوص حذف قرعه کشی و محدودیت‌های ثبت نام خودرو گفت: این روش به هیچ عنوان شیوه مناسبی برای فروش خودرو نیست، به دلیل اینکه هیچ فیلتری برای مشخص شدن مصرف کننده واقعی خودرو وجود ندارد و بسیاری از افراد فقط برای کسب سود (تفاوت قیمتی بازار و کارخانه) در طرح‌های فروش ثبت‌نام می‌کنند.

او ادامه داد: به فرض اینکه همه 4 میلیون نفری که در طرح فروش فوق‌العاده مهرماه شرکت کردند مصرف کننده واقعی بودند و تصمیم ندارند خودروها را در بازار آزاد، با سود بالا به فروش برسانند اما به دلیل ظرفیت محدود عرضه، تنها چند هزار نفر می‌توانند خودرو خریداری کنند. این روش عرضه خودرو رانتی، بین یکسری افراد بخصوص و حتی مصرف کننده ایجاد می کند.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: افرادی که در این شیوه فروش، خودروها را به قیمت مصوب خریداری می‌کنند به دلیل عرضه محدود خودروسازان با بیش از دو برابر قیمت در بازار به فروش می‌رساند و مصرف کننده واقعی به ناچار برای خرید خودرو باید دست به دامن این افراد شود. همچنین افزایش بدون ضابطه قیمت خودروهای صفر در بازار باعث رشد قیمت خودرهای کارکرده نیز می شود و به همین دلیل قدرت خرید اقشار کم درآمد هم، برای خرید این نوع خودروها به شدت کاهش می یابد.

زاوه در خصوص شیوه مناسب فروش و عرضه خودرو اظهار کرد: بهترین راه افزایش تولید و فروش خودرو حذف قیمت گذاری دستوری و فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار است. این روش در بلند مدت باعث حذف حاشیه سود و حذف دلالی در بازار خودرو می شود و قیمت خودرو در بازار به تعادل خواهد رسید. همچنین دولت می‌تواند مالیات شرکت های خودروساز را افزایش دهد و این درآمد را، صرف توسعه زیرساخت‌های کشور و رفاه مردم کند.

 این کارشناس خودرو در خصوص مشکلات انحصار در صنعت خودرو افزود: به هیج عنوان انحصار در بازار باعث رشد بهره‌وری و کیفیت نخواهد شد. زمانی که خودروهایی با تکنولوژی چند ده سال پیش تولید می‌شود نمی‌توان صحبت از تولید خودرو باکیفیت و ایمن کرد. کیفیت تنها می‌تواند در محیط رقابتی ایجاد شود و پایداری این بازار ایجاد تعادل بین هزینه‌های مشتری و سودآوری شرکت را تضمین می‌کند.

انتهای پیام/ 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز