ربات ها را خاموش کنید تا بورس نفس بکشد

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۱۲:۰۱:۴۹
کد خبر: ۱۲۵۰۷۶۹
ربات ها را خاموش کنید تا بورس نفس بکشد
محمدعلی ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه طی یاداشتی تاکید کرد: شایسته است رئیس جمهور محترم به حوزه بورس سری بزنند تا هم ربات ها از این آب گل آلود ماهی بزرگی نگیرند و هم اعتمادها از دست نرود.

به گزارش برنا، در متن یادداشت محمدعلی ابراهیمی می خوانیم:

حدوداً  ۳ماه پیش دولت محترم سکاندار جدید کشور شد و با توجه به تبلیغات انتخاباتی و شعارهایی مبنی بر حمایت از بورس و پیگیری واریز  ۲۰۰میلیون دلار بانک مرکزی برای حمایت از بازار سرمایه از طرف رئیس جمهور منتخب و محترم، سهامدارن محترم بورس که در دولت قبل متحمل زیان های بسیار وحشتناک شده بودند، با شروع دولت جدید امیدوارتر شدند. 

ولی متاسفانه عوامل بسیاری باعث شده است فعلا وعده های انتخاباتی در مورد بورس محقق نشود. اینکه دولت برای کسری بودجه ی خود اوراق خزانه را بدون هیچ گونه پشتوانه ی مالی می فروخت، هم تورم سنگینی بابت پرداخت دیون دولت ایجاد می کند و هم بی شک بورس را به ورطه سقوط نزدیکتر می کند.

اینکه ۳ ماه از دولت محترم جدید گذشته و وعده های انتخاباتی درباره بورس عملیاتی نشده فقط ریشه در کسری شدید بودجه و تامین آن از فروش اوراق و افزایش تدریجی بهره ی بانکی ... وهمچنین وجود رباتهایی که در دست سازمان های خاص هستند دارد.

اینگونه ربات ها که با معاملات الگوریتمی بازار را در دست گرفتند ( که هیچ شک و شبهه ای برای ما نگذاشته است) و به صورت هدفمند و دستوری بورس را به هر طرفی که خودشان دوست دارند، می کشند، جز بی اعتمادی و دلسردی سهامداران و سوءاستفاده از نوسانات قیمتی هیچ گونه عایدی نخواهند داشت که البته در این راستا خودشان سود عظیمی به جیب می زنند.

البته احتمال دارد مشاورین رئیس جمهور محترم به شخص ایشان نوعی اطمینان خاطر می دهند که اتفاقات بورس طبیعی است ولی کارزار قطعا اعتماد سهامداران را به بورس کمتر خواهد کرد.

اینکه می شنویم بیش از ۲۰میلیون نفر برای همیشه از بورس رفته اند، پیام بسیار تلخی است.

ضمن خسته نباشید خدمت رئیس جمهور محترم پیشنهاد می کنم ربات ها خاموش شوند و تمام مجوزهای بازارگردانان از همین امروز لغو شود. بازارگردانانی که نه تنها به هیچ عنوان از بورس حمایت نکردند بلکه باعث شدند بی اعتمادی سهامداران تشدید شود. 

اگر وظیفه بازارگردانان این باشد که توسط ربات ها شاخص را در همین محدوده نگه دارند، بی شک تورم عظیمی در آینده نه چندان دور از همین بورس با صعود وحشتناکش به جامعه منتقل خواهد شد.

پس انتظار از دولت محترم این است همانگونه که هر ماه به طور متوسط حداقل ۴درصد به تورم کشور افزوده می شود بورس نیز هم راستا با این تورم جلو برود چراکه اگر خدای ناکرده یکی از بازوهای اقتصادی همچون بورس عقب بماند، می تواند تمام معادلاتی که برای کنترل تورم در آینده در نظر گرفته شده را برهم بزند.

از رئیس جمهور محترم درخواست دارم به حوزه بورس هم سری بزنند و این ربات های ویرانگر را همین امروز لغو مجوز کند. اینها اصولا به خاطر اینکه سرمایه های زیادی دارند، می توانند در هر لحظه روند سهم ها را آنگونه که می خواهند تغییر دهند.

اینکه گزارشات عالی ۶ماهه شرکت ها هم نتواند تغییری در روند بازار ایجاد کند، نوعی هشدار برای بازار سرمایه است. بازار سرمایه الان از لحاظ سوددهی در موقعیت فوق العاده عالی قرار گرفته که در تاریخ بورس اوراق بهادار سابقه نداشته است.

اتفاقات مثبتی همچون ورود سیمان به بورس کالا، افزایش نرخ دلار نیمایی، افزایش بی سابقه قیمت نفت و محصولات پتروشیمی، افزایش بی سابقه تاریخی قیمت ذغال سنگ و سنگ آهن، ‌افزایش بی سابقه قیمت روی، مس، آلومینیوم و سرب (کامودیتی ها) که در سال های پیش هیچگاه این مقدار افزایش نداشته ولی تاثیر وحشتناکی در بازار بورس می گذاشته، امسال هیچ گونه تحرکی در تمام گروه های نفتی و فلزات اساسی و معادن ایجاد نکرده و فقط باعث ایجاد تحول در گروه پتروشیمی شده است.

آینده درخشان این گروه ها بسته به همین قیمت های جهانی است که الان کاملاً در سقف فروخته می شود.

شایسته است رئیس جمهور محترم شخصا به حوزه بورس سری بزنند تا هم ربات ها از این آب گل آلود ماهی بزرگی نگیرند و هم اندک اعتمادی که مانده ( با توجه به تحولات مثبت حوزه گزارشات و فروش محصولات به بالاترین قیمت) از دست نرود و هم اوراق دولتی که باید در آینده باز پرداخت شود، با سرعت کمتری به فروش رسد و کسری بودجه در آینده دوباره تکرار نشود.

یادمان باشد کنترل دستوری چه در حوزه قیمت ها و چه در حوزه بورس می تواند آثار تورمی وحشتناکی بر جای بگذارد.

به سهامداران محترم هم پیشنهاد می کنم اگر سهم هایی با ای پی اس های خوب و تکرارپذیر برای یک دوره یکساله خریده اند (تا خرداد ۱۴۰۱) نگرانی به خود راه ندهند، چون بورس همواره در طول تاریخ از تمام فعالیت های اقتصادی رشد بیشتری کرده، پس بهتر است بدون نگاه کردن به این روزهای بازار، صبر بیشتری پیشه کنند تا به امید خدا سود مورد انتظارشان محقق شود.

نظر شما