مشاور رییس جمهور در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

قاچاق در مناطق آزاد مطلبی بی اساس است

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۱۱:۳۳:۲۱
کد خبر: ۱۲۵۴۸۲۰
قاچاق در مناطق آزاد مطلبی بی اساس است
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مطالبی که در مورد واردات و قاچاق در مناطق آزاد مطرح می‌شود مطلبی بی‌اساس است.

به گزارش برنا، سعید محمد در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی بیان اینکه منطقه آزاد ارس یکی از مناطق رو به رشد و قابل توسعه است تأکید کرد: باید شرایطی ایجاد کنیم که کل استان از مزایای این منطقه بهره‌مند شود.
وی با اشاره به اینکه عدم درک صحیح نسبت به مناطق آزاد، مهم‌ترین مشکل این حوزه است، افزود: مطالبی که درخصوص واردات و قاچاق در مناطق آزاد مطرح می‌شود، مطالبی سطحی و بی‌اساس است.
مشاور رییس جمهور ادامه داد: بیشترین کنترل‌های گمرکی در مناطق آزاد اتفاق می‌افتد و بیشتر مناطق آزاد ما تراز تجاری مثبت دارند و اتفاقاً در شرایط فعلی کشور مناطق آزاد می‌توانند در حمایت از صنایع نوپا و نیازمند حمایت اثرگذار باشند.
سعید محمد همچنین از تصمیمات نادرست در این حوزه انتقاد کرد و گفت: نوع نگاه به مناطق آزاد و عدم توجه به قانون موجب ایجاد موانعی برای فعالیت‌های اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری در این مناطق شده است.
وی تصریح کرد: مقدمات لازم برای جهش مناطق آزاد را فراهم کرده‌ایم و امیدواریم با کمک مسئولان استانی بتوانیم در توسعه این مناطق و خدمت به مردم اثرگذار باشیم.

** لزوم استفاده از ظرفیت های مرزی برای افزایش صادرات در منطقه آزاد ارس 

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر استفاده از ظرفیت‌های مرزی برای افزایش صادرات، جذب سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌ و کار اظهار داشت: منطقه آزاد ارس یکی از مناطق همواره فعال، پرتحرک و در حال ارتقاء است.

عابدین خرم با اشاره به افزایش چشمگیر صادرات از منطقه آزاد ارس در سال جاری افزود: توسعه روابط با کشورهای همسایه به صورت جدی و هدفمند دنبال می‌شود و باید موانع موجود را در این زمینه برطرف کنیم.

خرم، حضور دستگاه‌های متعدد دخیل در نقاط مرزی، نامناسب بودن زیرساخت‌های ارتباطی و حمل‌ و نقل و کمبود تجهیزات و امکانات نظارتی و ایمنی را از جمله مشکلات منطقه آزاد ارس ذکر کرد و گفت: به شرط رفع این موانع و ایجاد تسهیلات و همچنین اصلاح مدیریت‌ها شاهد اتفاقات خوبی در این منطقه خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت بازگشایی مرز خداآفرین که یکی از مطالبات جدی رئیس جمهور نیز هست گفت: این کار از جهات مختلف برای دو کشور همسایه تأثیرگذار است و با توجه به اینکه زیرساخت‌های مورد نیاز در حد قابل قبول وجود دارد، باید موانع تحقق آن برطرف شود.

**تراز تجاری منطقه آزاد ارس مثبت است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس نیز در این دیدار گفت: ارس از نظر ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه، سرآمد مناطق آزاد کشور است و ارتباط این منطقه با کشورهای همسایه، زمینه را برای تعاملات اقتصادی برد ـ برد فراهم کرده است.
 
محسن نریمان با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی نقطه امن و مناسبی برای توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است، افزود: منطقه آزاد ارس اعلام کرده است که آماده بازگشایی مرز خداآفرین بوده و هزینه احداث پل دوستی در این مرز را تقبل کرده است.
 
نریمان با بیان اینکه تراز تجاری منطقه آزاد ارس مثبت است، افزود: ظرفیت‌های این منطقه بسیار مناسب است و می‌توانیم این ظرفیت‌ها را در خدمت رونق اقتصادی استان و کشور قرار دهیم.

گفتنی است؛«سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در چهارمین سفر خود به مناطق آزاد کشور به منطقه آزاد ارس سفر کرد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در سفر 2 روزه خود به منطقه آزاد ارس، حضور در گلزار شهدا، بازدید از پروژه های عمرانی، کشاورزی و زیرساختی، نشست با فعالان اقتصادی، حضور در جلسه شورای اداری و بازدید از پایانه مرزی نوردوز و زون خداآفرین ـ قلی بیگلو را در دستور کار دارد.

نظر شما