یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت و گو با برنا تشریح کرد؛

آیا ترکیه یک کشور ورشکسته است؟/ مهم‌ترین چالش پیش‌رو برای سرمایه‌گذاران چه خواهد بود؟

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۰۴:۳۸:۵۷
کد خبر: ۱۲۶۰۴۶۰
آیا ترکیه یک کشور ورشکسته است؟/ مهم‌ترین چالش پیش‌رو برای سرمایه‌گذاران چه خواهد بود؟
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ارزش لیر بیش از 25 درصد کاهش یافته است. با توجه به اینکه ترکیه یکی از مقاصد مهم مهاجرت و سرمایه‌گذاری برای ایرانیان شده، یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل به ریشه‌یابی علت این موضوع پرداخت.

ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص اقتصاد ترکیه و شرایط پیش ‌رو این کشور گفت: اقتصاد ترکیه تابع یکسری نوسانات مختلف است و طی چند سال اخیر این نوسانات شدت فزاینده‌ای گرفته است. بخش بزرگی از اقتصاد این کشور وابسته به بدهی‌هایی است که در روابط بین‌الملل برای این کشور بوجود آمده است.

او ادامه داد: اندازه اقتصادی ترکیه بزرگتر شده اما از یک طرف چرخه‌های اقتصادی در این کشور به‌شدت ضعیف شده است. با توجه به تغییراتی که در ارزش پول ملی ترکیه بوجود آمده، این تغییرات ظرفیت‌های اقتصادی این کشور را کاهش داده، صرف نظر از اینکه اقتصاد ترکیه بخشی صنعتی و بخشی گردشگری است، اما آنچه مسلم است روند توسعه یافتگی ترکیه قریب بیش از یک دهه هم افزایی خوبی پیدا کرده بود.

شاه‌ویسی گفت: با تغییر و تحولات روابط ترکیه با پول جهان روایی مانند دلار، درگیری‌هایی که ترکیه با روسیه به‌خاطر مسئله  سوریه و با اتحادیه اروپا به‌خاطر مسئله پناه جویان پیدا کرد و تغییراتی که در بازار سازهای ترکیه یکی بعد از دیگری اتفاق افتاد  به نظر می‌رسد هم در واردات و هم در صادرات، ترکیه دچار بخشی از دست رفتگی‌ها شده است.

او افزود: البته عموما مطرح می‌کنند سال 2020 سالی بوده که جهان از چرخه تجارت جهانی دچار افتادگی شده پس کشوری مثل ترکیه که دروازه آسیا برای اروپا هم هست از این قاعده مستثنی نیست، اما صرف نظر از این‌ها اتفاقاتی مثل کودتا در ترکیه و مسائلی که در ساختار سیاسی امنیتی داخل ترکیه بوجود آمد و همین‌طور بخشی از ترورها و تیراندازیها و درگیری‌ها و بمب‌گذاری‌ها، در مجموع اقتصاد ترکیه را دچار افتادگی کرد.

این کارشناسی اقتصادی تاکید کرد: اردوغان در ادوار مختلف به این نکته اصرار داشت که ترکیه جزو معدود کشورهای اروپایی است که بعد از انگلیس توانست رشد اقتصادی خود را افزایش دهد اما آنچه مسلم است، امروز بخش بزرگی از افتادگی اقتصاد ترکیه ناشی از دست رفتن ظرفیت‌های صادراتی و قابلیت‌مند کردن واردات این کشور است. 

شاه‌ویسی گفت: مهمترین چالش پیش‌رو در ترکیه ارزش پولی ملی است و نباید فراموش کرد که ترکیه هنوز در مجموعه کشورهای G20 حضور دارد که در اندازه خودش، کشور قدرتمندی است و کارکردهای مختلف را با دامنه بالا در صنایعی مثل نساجی، گردشگری و حتی خودروسازی بوجود آورده است. 

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به میزان بدهی خارجی این کشور اظهار کرد: من ترکیه را یک کشور ورشکسته قلمداد نمی‌کنم نرخ بیکاری و تورم حاصل کرونا بوده است، علاوه برآن ارتباط این کشور با دلار دچار چالش شده، البته نرخ بدهی ترکیه نرخ فزاینده‌ای است اما ما یک نسبت جهانی داریم و باتوجه به آن  بسیاری از کشورهای اروپایی نرخ بالاتر از این رقم را دارند.

او تصریح کرد: در سه سال گذشته ما چالش های زیادی را در اقتصاد ترکیه مشاهده کردیم که یک بخش آن به مداخلات نظامی و تحریک پذیری در ساختار داخلی برمی‌گردد. موضوع بعدی تحریک‌پذیری در اقتصاد آن است که ناشی از رقابت با کشورهای اروپایی است و  سعی می‌کند چسبندگی با اقتصاد اروپا را برای خودش بوجود بیاورد. 

این کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان اینکه ترکیه از لحاط اقتصادی در ابعاد و اندازه خوبی قرار دارد، گفت: آنچه که از آن به عنوان اقتصاد پیشرفته اروپایی یاد می‌شود، ترکیه هنوز با آن فاصله معناداری دارد. قسمتی از این بی‌ثباتی به وقایع و اخباری که از اقتصاد ترکیه وارد می شود مرتبط است، وقوع اتفاقاتی مثل کودتا، زلزله و ترور افراد سرشناس باعث بی‌اعتمادی نسبت به سرمایه‌گذاری شده است، از طرفی دیگر دامنه‌ای از تحریم‌ها که علیه ترکیه اتفاق افتاد و از طرف دیگر چالش‌هایی که با بعضی اقتصادهای همسو خودش بوجود آمده، بخش بزرگی از سرمایهداران را مشوش کرده که سردمداران اقتصادی ترکیه نمی‌توانند آن را مدیریت کنند. 

انتهای پیام/ 4

نظر شما