حسابرس کل برنامه‌ریزی و توسعه دیوان محاسبات کشور؛

تنها ۳۵ درصد از اهداف برنامه ششم توسعه تحقق یافته است / لزوم توجه به گزارش تفریغ بودجه برای اصلاح بودجه سنواتی کشور / فقدان سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی فرار مالیاتی را افزایش داد

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۹:۵۵:۴۳
کد خبر: ۱۲۶۲۲۹۶
حسابرس کل برنامه‌ریزی و توسعه دیوان محاسبات کشور گفت: سال گذشته دیوان محاسبات کشور تحقق اهداف برنامه ششم توسعه مورد بررسی قرار داد که تنها 35 درصد از اهداف تحقق کامل، 33 درصد فاقد عملکرد و 14 درصد بین 50 تا 75 درصد عملکرد داشتند و در واقع 65 درصد از برنامه ششم توسعه تحقق نیافته است.

به گزارش برنا، "حجت الله هادی‌پور" حسابرس کل برنامه‌ریزی و توسعه دیوان محاسبات کشور در اولین جلسه از سلسله نشست های مسیر اصلاح ساختار بودجه 1401 که به موضوع آسیب شناسی اجرای بودجه سال‌های اخیر در راستای برنامه ششم توسعه اختصاص داشت، گفت:  قانون اساسی به نقش دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس اشاره شده است. براین اساس گزارش‌های دیوان محاسبات شفاف است و تمام گزارشات در سایت منتشر می‌شود. وظیفه ما این است که بر اجرای قانون بودجه نظارت کنیم. این کار با هدف اصلاح ساختار اداری و مالی صورت می‌گیرد. هرچقدر نظام اداری ما کارآمدتر باشد ما می‌توانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته دیوان محاسبات کشور تحقق اهداف برنامه ششم توسعه را بررسی کرد که تنها  35 درصد از اهداف تحقق کامل، 33 درصد فاقد عملکرد و 14 درصد بین 50 تا 75 درصد عملکرد داشتند و در واقع 65 درصد از برنامه تحقق نیافته است.

Screenshot 2021-11-17 104437

برخی از اهداف برنامه توسعه آرمانی است

وی افزود: برنامه ششم یک برنامه میان مدت است، وقتی می‌گوییم این برنامه اجرا نشده است باید آن را در برنامه یک ساله بودجه کشور بررسی شود. در بحث اجرایی کردن قوانین، 59 درصد آیین نامه های برنامه شش تصویب شده است اما دیگر آیین نامه ها نهایی نشده است. از 58 درصد احکام بودجه 55 درصد آنها عملکرد نداشته است.

حسابرس کل برنامه‌ریزی و توسعه دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه برخی از اهداف برنامه توسعه آرمانی است و فقط مشکل در اجرا و یا قانون گذاری نیست گفت: دلایل برخی از این عدم تحقق ها مشخص شده است، ضریب جینی که در برنامه ششم 39 درصد بوده است متاسفانه افزایش یافته و نقش صندوق توسعه ملی کاهش یافته است. ترازعملیاتی کشورمنفی شده و درآمدهای مالیاتی نیز کاهش داشته است.

رشد 409 درصدی واگذاری های دارایی‌های مالی دولت

هادی پور با بیان اینکه گزارش تفریغ بودجه می تواند به اصلاح بودجه سنواتی کشور کمک کند، گفت: بر اساس گزارش تفریغ بودجه در بحث فروش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 99 درصد عدم تحقق عملکرد رخ داده است و استقبالی در این حوزه وجود نداشته است. همچنین شاهد رشد 409 درصدی واگذاری های دارایی‌های مالی دولت هستیم که منجر به رشد بدهی های دولت شده است.

وی در خصوص وضعیت معافیت های مالیاتی و گمرکی گفت: تحقق اهداف درآمدی برنامه جامع مالیاتی به اجرای صحیح این برنامه بستگی دارد و پس از این آن می توان مالیات های جدید را اعمال کرد. دستگاه‌ها باید برای تکمیل سیستم مالیاتی کمک کنند.

فرارهای مالیاتی را کنترل کنیم

وی تاکید کرد: اگر مشکلی در قانون مالیاتی وجود دارد باید اصلاح شود. پیش‌بینی ها باید واقعی باشد در غیر این صورت بحث عدم تحقق را خواهیم داشت که درآن زمان دولت ناچار است که برای جبران هزینه‌ها استقراض کند. در قدم اول باید فرارهای مالیاتی را کنترل کنیم و به حداقل کاهش دهیم. همه مشاغل باید نظام‌مند شوند و در کنار این موضوع باید کار فرهنگی نیز صورت گیرد. اگر مردم ببینند که مالیات برای آنها هزینه می‌شوند در این راستا همکاری بهتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها قرار بود 3 دهک درآمد بالا برای دریافت یارانه حذف شوند و افشار کمک درآمد از این یارانه استفاده کنند، اما این امر طی 8 سال گذشته اجرا نشده و بهانه عدم اجرای این کارهم  نبود زیرساخت های اطلاعاتی بود. عدم وجود سیستم اطلاعاتی باعث شده است نتوانیم جلو فرار مالیاتی گسترده در کشور را بگیرم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز