تحصیل در ترکیه چه مزایایی دارد؟

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۱۵:۰۵:۴۰
کد خبر: ۱۲۷۰۰۷۲
مزایای تحصیل در ترکیه چیست؟ آیا ترکیه کشور ارزانی برای تحصیل است؟ سطح آموزش و اعتبار مدارک دانشگاه ترکیه در چه حد است؟ در اینجا مهم ترین دلایل برای تحصیل در ترکیه را می‌خوانید.

شاید تا یک دهه پیش وقتی صحبت از تحصیل در خارج از کشور می‌شد، کمتر کسی به ترکیه به عنوان یک گزینه جدی فکر می‌کرد. اما در سالیان اخیر، ترکیه به یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل ایرانی‎‌ها تبدیل شده است. شرایط مختلف تحصیل در ترکیه از هزینه‌ها گرفته تا اعتبار مدارک و سطح علمی دانشگاه‌ها باعث شده که ترکیه نه تنها برای ایرانی‌ها بلکه برای دانشجویان سایر کشورهای خارجی نیز به یک مقصد تحصیلی جذاب تبدیل شود. در این مطلب، مزایای تحصیل در ترکیه را بررسی می‌کنیم.

مهم ترین مزایای تحصیل در ترکیه

در انتخاب یک کشور خارجی برای ادامه تحصیل باید به مواردی مثل کیفیت آموزش، اعتبار مدارک دانشگاهی، هزینه‌های تحصیل و زندگی و محیط و فرهنگ کشور توجه کنیم. ترکیه یکی از کشورهایی است که در تمام این موارد دارای شرایط مناسبی است. در ادامه مهم ترین مزایای تحصیل در ترکیه را می‌خوانید.

سطح علمی و امکانات آموزشی

نگاهی به آمار نشان می‌دهد که طی چند سال اخیر، تعداد دانشجویان بین المللی در ترکیه به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. این موضوع بی دلیل نبوده و نتیجه سرمایه گذاری هنگفت دولت ترکیه روی آموزش عالی است. دانشگاه‌های ترکیه با استفاده از اساتید خارجی و تامین امکانات آموزشی مناسب از آزمایشگاه و کتابخانه گرفته تا خوابگاه‌های دانشجویی، باعث افزایش رغبت دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در ترکیه شده‌اند.

در حال حاضر می‌توان ترکیه را قطب اصلی منطقه در زمینه تحصیلات آکادمیک دانست. رتبه جهانی دانشگاه‌های ترکیه در چند سال اخیر دائماً در حال بهبود بوده و کیفیت آموزش در این کشور بهتر از گذشته شده است. در کنار دانشگاه‌های دولتی باید به دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی ترکیه هم اشاره کنیم که رشته‌های مختلفی از مهندسی تا پزشکی را ارائه می‌کنند و حتی دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی را هم دارند.

اعتبار مدارک دانشگاهی

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب کشور محل تحصیل، اعتبار مدارک دانشگاهی آن کشور است. مدارک تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه اعتبار بالایی دارد و در نقاط مختلف دنیا مورد تایید است. بنابراین با گرفتن مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه می‌توانید شانس خودتان را برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های مطرح کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، انگلستان و... بیشتر کنید.

ضمن اینکه برای ورود به بازار کار کشورهای دیگر هم مدارک دانشگاهی ترکیه نسبت به ایران ارزش بالاتری دارد. همچنین مدارک بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت علوم ایران است و در نتیجه برای تحصیل و کار در ایران هم مشکلی نخواهید داشت.

هزینه‌های مقرون به صرفه

بدون تعارف باید گفت که هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دانشجویان ایرانی است. این مسئله به ویژه طی چند سال اخیر شدیدتر هم شده و متقاضیان ایرانی تلاش می‌کنند تا بهترین فرصت‌ها را برای تحصیل رایگان یا کم هزینه پیدا کنند. تحصیل در ترکیه یکی از همین فرصت‌هاست که به شما امکان تحصیل با هزینه کاملاً مقرون به صرفه را می‌دهد.

اگر نگاهی به شهریه دانشگاه‌های ترکیه کنید، متوجه خواهید شد که ترکیه در مقایسه با کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و... یک کشور ارزان برای تحصیل است. شهریه 3هزار دلاری رشته‌ای مثل معماری در یک دانشگاه دولتی ترکیه کجا و شهریه 30هزار دلاری همان رشته در کشورهایی که اسمشان را بردیم کجا!

مقرون به صرفه بودن تحصیل در ترکیه فقط مربوط به شهریه دانشگاه نیست، بلکه هزینه‌های زندگی در این کشور هم به مراتب پایین‌تر از کشورهای اروپایی، آمریکا و کاناداست. هزینه‌های ماهانه زندگی در ترکیه حدوداً یک سوم یا حتی یک چهارم زندگی در کشورهای بزرگ است. از طرف دیگر، نزدیک بودن ایران و ترکیه باعث شده تا هزینه رفت و آمد بین دو کشور هم پایین باشد.

انواع بورسیه تحصیلی

امکان گرفتن انواع بورسیه تحصیلی از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه است. دولت ترکیه و دانشگاه‌های این کشور انواع مختلفی از بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته‌اند. گرفتن بورسیه تحصیلی ترکیه نسبت به بورسیه بسیاری از کشورها از جمله کانادا، سوئد، انگلیس و... در دسترس‌تر است.

هر کدام از بورسیه‌های تحصیلی ترکیه دارای شرایط مخصوص به خود هستند و ممکن است تمام یا بخشی از هزینه تحصیل شما را پوشش دهند. برخی از این بورسیه‌ها شامل کمک هزینه مالی، پوشش خدمات درمانی و خوابگاه رایگان هم می‌شوند.  بنابراین بهتر است قبل از اقدام برای تحصیل در ترکیه، بورسیه‌های تحصیلی این کشور را بررسی کنید.

 

 

WhatsApp Image 2021-12-05 at 3.58.15 PM

امکان کار دانشجویی

دانشجویان خارجی در ترکیه این اجازه را دارند که 30 ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازند. این یک فرصت خوب برای دانشجویان است تا ضمن تامین بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه، رزومه کاری هم برای خود ایجاد کنند. البته دقت داشته باشید که دانشجویان مقطع کارشناسی در سال اول تحصیل خود در ترکیه اجازه کار دانشجویی را ندارند.

امکان ماندن در ترکیه بعد از فارغ التحصیلی

بعد از فارغ التحصیل شدن در ترکیه می‌توانید با ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، اقامت خودتان را در این کشور تمدید کنید. همچنین می‌توانید با پیدا کردن کار تمام وقت در ترکیه، به صورت قانونی در این کشور اقامت داشته باشید. در حال حاضر بازار کار ترکیه پذیرای نیروی کار متخصص است و در نتیجه می‌توانید به راحتی بعد از فارغ التحصیل شدن در این کشور کار پیدا کنید و درآمد مطلوبی هم داشته باشید. حتی می‌توانید در شرکت‌های بین المللی ترکیه مشغول به کار شوید و درآمد دلاری داشته باشید.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی و ترکی

یکی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه، امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و ترکی است. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه برنامه‌های خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. از طرفی، آشنایی ایرانیان با زبان ترکی و البته وجود ترک زبانان زیاد در ایران باعث شده تا امکان تحصیل به زبان ترکی یک امتیاز مثبت برای متقاضیان ایرانی باشد. حتی برخی دانشگاه‌های ترکیه به دانشجویان خارجی ترک زبان بورسیه‌های خاصی را می‌دهند.

عدم نیاز به ویزای تحصیلی

برای تحصیل در ترکیه به عنوان یک ایرانی نیازی به ویزای تحصیلی ترکیه ندارید. فقط کافیست پذیرش تحصیلی یکی از دانشگاه‌های ترکیه را بگیرید و با همین پذیرش به ترکیه سفر کنید. با داشتن پذیرش تحصیلی می‌توانید به صورت قانونی و به مدت یک سال در ترکیه اقامت کنید. این اقامت در سال‌های بعدی تحصیل هم قابل تمدید است.

نزدیکی مسافت و شباهت فرهنگی

همسایه بودن ایران و ترکیه هم از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه است. راحت بودن رفت و آمد بین دو کشور و هزینه پایین از جمله مزایای این موضوع است. ضمن اینکه ایران و ترکیه از لحاظ فرهنگی هم شباهت‌های زیادی دارند و در نتیجه دانشجویان ایرانی خیلی زود در محیط این کشور جا می‌افتند.

مزایای تحصیل در ترکیه باعث شده تا این کشور به یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی تبدیل شود. لتسگویونی به عنوان یکی از معتبرترین موسسات اعزام دانشجو به خارج با دانشگاه‌های ترکیه ارتباط دارد و با استفاده از خدمات این مجموعه می‌توانید بدون پرداخت هزینه پذیرش در بسیاری از این دانشگاه‌ها تحصیل کنید. برای اطلاع از جزئیات بیشتر، با کارشناسان لتسگویونی تماس بگیرید.

انتهای پیام/ 

نظر شما