مهمترین اقدام بانک مرکزی جهت اجرای قانون جدید چک

۱۴۰۰/۰۹/۱۵ - ۱۲:۵۳:۰۵
کد خبر: ۱۲۷۰۴۴۳
مهمترین اقدام بانک مرکزی جهت اجرای قانون جدید چک
از جمله مهمترین اقداماتی که در حال حاضر بانک مرکزی جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات مربوط به چک باید اجرایی کند، شامل تسهیل دسترسی به سامانه صیاد بانک مرکزی و اطلاع رسانی و آموزش مردم و کارکنان بانکی جهت همراهی با قانون جدید چک است.

به گزاش برنا، جهت افزایش اثرگذاری قانون، به خصوص قانونی که از پشتوانه کار کارشناسی برخوردار است، اجرای کامل آن از مهمترین اقداماتی است که مجری قانون باید به آن توجه کند؛ قانون جدید چک که در سال 1397 به تصویب رسید نیز جزو این دسته از قوانین است که علی­رغم کار کارشناسانه دقیقی که برای آن صورت گرفته اما هنوز به صورت کامل توسط بانک مرکزی اجرایی نشده است.

الزامی شدن ثبت و تائید چک در سامانه صیاد

از ابتدای سال 1400 و با الزامی شدن ثبت و تائید چک در سامانه صیاد، افرادی که چک­هایشان را در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت و تائید نکنند نمی­توانند مبلغ چک را از شعب بانکی دریافت کنند. از این رو یکی از مهمترین اقداماتی که بانک مرکزی باید انجام دهد، تسهیل دسترسی به سامانه صیاد جهت ثبت و تائید چک است.

در حال حاضر برخی از افراد که در مناطق محروم صاحب کسب و کاری هستند و به اینترنت و گوشی هوشمند دسترسی ندارند، نمی­توانند جهت انجام معامله چک­هایشان را در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت کنند. علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، در نشست عصر پنجشنبه این شورا در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: در قانون جدید چک مورخ ۲۳ آبان ماه سال ۱۳۹۷، بر لزوم ثبت اطلاعات چک جدید در سامانه صیاد تاکید شده است اما در مناطق روستایی، مشکلاتی برای ثبت چک در سامانه صیاد وجود دارد؛ چراکه برخی از دامداران از این مهم اطلاع کافی ندارند و در برخی نقاط نیز ممکن است نبود اینترنت مشکل زا باشد.

افزایش دسترسی به سامانه صیاد به وسیله خودپرداز و کارتخوان

یکی از مهمترین راه­های افزایش دسترسی به سامانه صیاد بانک مرکزی، ایجاد امکان ثبت، تائید و انتقال چک از طریق خودپرداز، کارتخوان و سیستم پیامکی است؛ زیرا هم اکثریت مردم نحوه­ی کار با آن را بلدند و هم دسترسی به آنها برای همه­ی مردم فراهم است.

از این رو نصرالله پژمانفر، نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، در مورد اهمیت تسهیل ثبت و تایید اطلاعات چک در سامانه صیاد بیان کرد: از آنجا که ممکن است برخی از مردم در مناطق محروم یا حتی سایر نقاط کشور به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی نداشته باشند، از این رو لازم است تا شبکه بانکی جهت حل مشکل این دسته از افراد، امکان ثبت و تائید اطلاعات چک با دستگاه­های خودپرداز، کارتخوان و سامانه­های پیامکی را فراهم کنند.

اطلاع رسانی پیامکی ثبت چک به گیرنده

همانطور که گفته شد، در صورتی که چک در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، امکان کارسازی آن توسط شبکه بانکی وجود ندارد. از این رو ممکن است از طریق عدم ثبت چک در سامانه صیاد توسط صادرکنندگان، برخی از گیرندگان چک به علت عدم اطلاع از این مهم دچار زیان شوند.

راهکار حل این مشکل از یک طرف اطلاع­رسانی به مردم از عدم دریافت چک­های ثبت نشده در سامانه صیاد است؛ زیرا این چک­ها فاقد اعتبار هستند. بانک مرکزی نیز باید در جهت تحقق این مهم، از ظرفیت رسانه­ها، فضای مجازی و صدا و سیما استفاده کند تا به وسیله اطلاع رسانی به مردم، از ضرر و زیان آنها جلوگیری کند.

از طرف دیگر، علاوه بر اطلاع رسانی عمومی، لازم است تا بانک مرکزی سیستم اطلاع رسانی پیامکی ترتیب بدهد تا بلافاصله بعد از ثبت چک توسط صادرکننده، گیرنده چک بتواند اطلاعات درج شده در سامانه را مورد بررسی قرار دهد و علاوه بر اطمینان از ثبت چک، از صحت اطلاعات درج شده نیز مطمئن شود.

نائب رئیس کمیسیون اصل90 مجلس در این رابطه گفت: عدم ثبت اطلاعات برگه چک‌های بنفش رنگ در سامانه صیاد توسط صادرکننده، از جمله مشکلاتی است که در حال حاضر برخی از مردم با آن مواجه هستند؛ چرا که در این مورد، طبق قانون شبکه بانکی از پرداخت مبلغ چک امتناع می‌کنند. بنابراین، به منظور حل این مشکل انتظار می‌رود امکانی فراهم گردد که به محض ثبت اطلاعات چک توسط صادرکننده یا انتقال دهنده برگه چک، پیامک حاوی اطلاعات برگ چک به گیرنده، جهت اطمینان وی ارسال گردد.

تسهیل کار با چک جدید مهمترین اقدام بانک مرکزی

بنابر آنچه که گفته شد، تسهیل دسترسی به سامانه صیاد بانک مرکزی و اطلاع رسانی به گیرنده چک، مهمترین اقداماتی است که در حال حاضر بانک مرکزی باید اجرایی کند تا همه مردم بتوانند از خدمات قانون جدید چک بهره­مند شده و در معاملاتی که به وسیله چک انجام می­دهند، متحمل ضرر نشوند.

انتهای پیام

نظر شما