وزیر نیرو

سرانه مصرف آب هر ایرانی کاهش یافت است / اختصاص پساب به بخش صنعت و کشاورزی در اولویت قرار گیرد

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ۱۳:۳۲:۵۱
کد خبر: ۱۲۷۸۵۳۹
سرانه مصرف آب هر ایرانی کاهش یافت است / اختصاص پساب به بخش صنعت و کشاورزی در اولویت قرار گیرد
وزیر نیرو گفت: متوسط بارش‌های ایران یک سوم جهان است و ما به صورت ادواری شاهد کاهش نزولات جوی در کشور هستیم به نحوی که ۵۰ سال پیش در کشور سرانه مصرف آب هر ایرانی ۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب بود به صورت سالانه که این رقم هم اکنون به هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۲۵۰ متر مکعب در سال کاهش یافته است و این یعنی ما باید با موضوع کم آبی کنار بیاییم.

به گزارش برنا، علی اکبر محرابیان در نشست با مدیران آبفای کشور با محوریت طرح‌های صنعت آب و آبفا افزود:​ با توجه به اینکه در گذشته طرح‌های تصفیه فاضلاب در کشور اجرا شده است منابع حاصل از اجرای این طرح‌ها هم اکنون در اختیار ما قرار دارد بنابراین اختصاص پساب به بخش صنعت و کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان در خصوص اینکه مسئله آب مهم‌ترین مسئله کشور است گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که مسئله آب در صدر مسائل قرار دارد برای ما تکلیف بسیار سنگین ایجاد شده و ما باید آن را موقعیتی برای خدمتی عظیم برای مردم بشناسیم.

وزیر نیرو با اشاره به وجود دو راهکار نرم افزاری و سخت افزاری برای حل مشکلات صنعت آب افزود: در حوزه نرم افزاری در بخش مدیریتی باید برنامه ریزی و توسعه فناوری‌های نوین مورد توجه قرار گیرد و در بخش سخت افزاری نیز راهکار‌های توسعه‌ای یا اقداماتی از نوع سازه‌ای انجام شود.

محرابیان با اشاره به کم آبی‌های موجود کشور که در آن قرار داریم گفت: متوسط بارش‌های ایران یک سوم جهان است و ما به صورت ادواری شاهد کاهش نزولات جوی در کشور هستیم به نحوی که ۵۰ سال پیش در کشور سرانه مصرف آب هر ایرانی ۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب بود به صورت سالانه که این رقم هم اکنون به هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۲۵۰ متر مکعب در سال کاهش یافته است و این یعنی ما باید با موضوع کم آبی کنار بیاییم.

وی با تاکید بر لزوم افزایش بهره وری به صورتی که ما بتوانیم از منابع کم موجود بیشترین استفاده را داشته باشیم افزود: ما باید مدیریت مناسبی در این بخش داشته باشیم به نحوی که بهره بیشتری را از داشته هایمان ببریم، مصارف ما در بخش شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست است.

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم بهره وری در بخش کشاورزی گفت: این در حالی است که با توجه به فناوری‌های موجود می‌توان میزان بهره وری را در بخش کشاورزی افزایش داد، زیرا درصد کمی صرفه جویی در این بخش می‌تواند مشکلات زیادی را در صنعت آب برطرف کند.

محرابیان با اشاره به سرانه بالا و هدر رفت قابل توجه در شبکه‌های آب در بخش آب شرب گفت: در سال‌های گذشته بخشی از هدر رفت‌ها کاهش یافته است، اما موضوع صرفه جویی در بخش آب شرب به دلیل گران بودن تصفیه آب است اگر دو تا پنج درصد صرفه جویی در بخش شرب انجام شود شاید در تراز کل تاثیر چندانی نداشته باشد، اما ارزش مالی بسیار بالایی خواهد داشت.

وی با تاکید بر رعایت عدالت و شفافیت برای توزیع و تخصیص آب گفت: ما باید در توزیع منابع آب، دقت و عدالت را رعایت کنیم البته ذینفعان آب هم باید بدانند چه مقدار آب برای مدیریت وجود دارد و به چه صورت توزیع می‌شود.

وزیر نیرو استفاده از آب‌های غیر متعارف را نیز از دیگر منابع قابل توجه دانست و افزود: به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته در این خصوص غفلت شده است در حالی که ما می‌توانیم از این منابع گسترده آب استفاده بهینه‌ای داشته باشیم که از جمله این منابع انتقال آب دریا خواهد بود.

محرابیان با اشاره به اینکه میزان آب قابل انتقال از دریا نسبت به مصرف بسیار بیشتر است گفت: این در حالی است که تاکنون برنامه مدونی برای استفاده از آب دریا وجود نداشته است ما می‌توانیم ذینفعان را کمک و حمایت کنیم تا بتوانند از این آب استفاده کنند.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده برای استفاده از آب‌های ژرف در دنیا افزود: این آب‌های ژرف هم از دیگر منابع قابل استفاده است که البته باید موارد زیست محیطی آن را نیز در نظر بگیریم سازمان محیط زیست باید ورود کرده و نگرانی هایش را مطرح کند و ما بر اساس آن چاره اندیشی کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به موضوع دیپلماسی آب با کشور‌های همسایه گفت: ما باید میزان تعاملات را به قدری افزایش دهیم که بتوانیم آب‌های خروجی و ورودی به کشور را مدیریت کنیم این موضوع با گفتگوی اصولی بین کشور‌های همسایه و رعایت حقوق مردم یک الزام است.

محرابیان با اشاره به تشکیل کمیته‌ای با محوریت وزارت نیرو و حضور سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه در شورای عالی آب افزود: در این کمیته موضوع آب‌های بین المللی ما بررسی خواهد شد که البته ما انتظار داریم استان‌هایی که این آب‌ها را در اختیار دارند در این کمیته بسیار فعال باشند البته در این رابطه با کشور‌های ترکمنستان، ترکیه و عراق تجارب بسیار خوبی وجود دارد و باید مسائل و مشکلات در این خصوص مطرح کنیم و برای آن‌ها به دنبال راه حل باشیم.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز