عقب نشینی کمیته خودرو در خصوص حذف قرعه‌کشی از فرآیند خرید خودرو/ ایران خودرو توان عرضه ۱۰۰ هزار خودرو تا پایان سال را ندارد

۱۴۰۰/۱۰/۲۲ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۵۱۳۲
عقب نشینی کمیته خودرو در خصوص حذف قرعه‌کشی از فرآیند خرید خودرو/ ایران خودرو توان عرضه ۱۰۰ هزار خودرو تا پایان سال را ندارد
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: بازگشت طرح قرعه‌کشی برای فروش محصولات هایما ایران خودرو بر اساس نظر کمیته خودرو بوده است و این کمیته بر خلاف تصمیمات خود و برنامه وزیر صمت در جهت حذف قرعه‌کشی در طرح های فروش خودرو عمل کرده است.

به گزارش برنا، حسین دلاور کارشناس صنعت خودرو در خصوص دلیل بازگشت مکانیزم قرعه کشی در طرح فروش فوق العاده محصولات هایما ایران خودرو گفت: بازگشت شرایط قرعه کشی در طرح جدید فروش فوق‌العاده محصولات هایما ایران خودرو بر اساس تصمیمات کمیته خودرو صورت گرفته است. این اقدام کمیته خودرو بر خلاف برنامه وزیر صمت در جهت حذف قرعه‌کشی در طرح‌های فروش خودرو است، در حالی که نمایندگانی از وزارت صمت در این کمیته حضور دارند.

 وی ادامه داد: در شرایطی که برنامه افزایش تولید خانواده هایما در ایران خودرو اجرایی شده است و خط جدید مونتاژ ایران خودرو خراسان نیز برای افزایش تولید 50 درصدی این محصولات در حال ساخت است، به جای افزایش ظرفیت‌های فروش و کاهش محدودیت‌ها کمیته خودرو با این تصمیم یک گام به عقب حرکت کرده است.

وی تاکید کرد: مکانیزم قرعه کشی در زمانی برای محصولات هایما مجدد اجرا می شود که این دو SUV تولیدی ایران خودرو شامل دستورالعمل قیمت گذاری خودرو نمی شود و کمیته خودرو در این مورد نیز بر خلاف تصمیمات و برنامه های خود عملکرد است. در حالی که رقبای این خودروها مانند فیدلیتی و دیگنیتی بهمن موتور بدون قرعه کشی عرضه می شود.

این کارشناس خودرو افزود: حذف شیوه قرعه کشی در شرایط عرضه پیوسته خودروسازان می تواند تاثیر زیادی بر حذف تقاضای کاذب، تعادل و کاهش التهاب بازار خودرو داشته باشد. در مدت زمان اجرای مراحل فروش بدون قرعه کشی دو محصول بهمن موتور شاهد کاهش بیش از 50 درصدی تقاضا برای خرید این محصولات بودیم و روند پیوسته و بدون محدودیت عرضه این خودروساز باعث شد حجم زیادی از تقاضای کاذب  کاهش یابد و انتظار می‌ورد در بلند مدت میزان عرضه و تقاضای فیدلیتی و دیگنیتی بهمن موتور به تعادل برسد.

دلاور در خصوص برنامه ایران خودرو برای عرضه 100 هزار خودرو تا پایان سال گفت: با توجه ظرفیت تولید ایران خودرو طی ماه‌های گذشته و مشکلات تولید، افزایش عرضه این شرکت از طریق فرآیند تولید صورت نخواهد گرفت و با تکمیل خودروهای ناقص که در پارکینگ‌های خود دارد، سعی می کند میزان ظرفیت خودروها را در طرح‌های فروش خود افزایش دهد. با این حال بعید به نظر می رسد ایران خودرو بتواند طی دو ماه آیند 100 هزار خودرو به بازار عرضه کند.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص احتمال تغییر مدیریت خودروسازان و تاثیر آن بر صنعت خودرو گفت: طی روزهای گذشته خبرهایی در خصوص تغییر مدیران دو خودروساز بزرگ کشور به گوش می‌رسد و گزینه های مختلفی برای مدیریت این شرکت‌ها اعلام شده است. اما در شرایط حاضر صنعت خودرو کشور در کنار توانمندی های افراد در نظر گرفته شده دلیل اقدام به تغییر مدیران ارشد این خودروسازی‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اگر معیار در تغییر این مدیران با هدف هم جهت شدن و هماهنگی بیشتر خودروسازان با برنامه‌های وزارت صمت باشد، از این نظر مدیران حال حاضر ایران خودرو و ساپیا با تمامی نقدهایی که به عملکرد آنها وارد است فعالیت آنها در افزایش تولید و اتمام پروژه ها هماهنگ با سیاست وزارت صمت بوده است. با توجه به عملکرد دو خودروساز بزرگ کشور تصمیم به تغییر مدیریت این دو شرکت‌ به دور از مسائل فنی و مدیریتی بیشتر به دلیل انگیزه‌های سیاسی انجام خواهد گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: شیوه انتخاب مدیران صنعت خودرو نباید تحت تاثیر انگیزه‌های سیاسی قرا بگیرد و باید مدیران انتخابی شرایط مدیریت صحیح یک بنگاه اقتصادی و تخصص کافی در صنعت خودرو را داشته باشند. اگر در انتخاب مدیران این بخش توجه کافی صورت نگیرد، تحولی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد نخواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز