نماینده مردم خرم آباد در گفت و گو با برنا

دولت باید فقط ناظر ارائه تسهیلات مسکن و تسهیل گر بخش خصوصی باشد

۱۴۰۰/۱۰/۲۸ - ۰۵:۳۰:۱۰
کد خبر: ۱۲۸۶۸۸۱
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ورود مستقیم دولت به حوزه ساخت صحیح نیست، تاکید کرد: دولت باید تسهیل‌گر بخش خصوصی و ارائه کنند تسهیلات این حوزه باشد.

مهرداد ویس‌کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص لزوم توجه به ساخت مسکن در کشور و تاثیرات مثبتی که این مهم می‌تواند در اقتصاد کشور و کاهش تورم وخروج اقتصاد کشور از رکود داشته باشد، گفت: یکی از مؤلفه‌های آسایش و آرامش انسان بحث محل سکونت است. این موضوع جزو نیازهای اولیه بشر محسوب می‌شود. مسکن‌دار شدن افراد در جامعه تاثیرات مثبتی را به لحاظ روانی برای مردم به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر در حوزه اقتصادی هم در کشور ما مسکن برای افراد سرمایه مالی هم محسوب می‌شود که این خود در حوزه اقتصادی هم بر اهمیت آن می‌افزاید.

وی افزود: متاسفانه امروزه هزینه‌ای که مسکن از سبد خانوار بر‌می‌دارد خیلی قابل قبول است. به خاطر دارم زمانی پیکان یا پراید ۵ میلیون تومان و یک خانه دو میلیون تومان ارزش داشتند, یعنی شرایط به گونه‌ای بود که داشتن خانه برای افراد یک موضوع عادی محسوب می‌شد ولی داشتن خودرو به منزله استطاعت مالی افراد بود. در این زمانی که می‌گویم این امکان فراهم بود که با دو یا سه میلیون تومان در اطراف اصفهان صاحب خانه شد اما اکنون با وضعیت فعلی، من استاد دانشگاه هم اگر قصد داشته‌ باشم از هم اکنون برای صاحب مسکن شدن اقدام کنم راه سختی را پیش‌رو دارم و اصلا ممکن است آن‌چه مورد نظرم است تحقق پیدا نکند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم مسکن را از حالت کالا بودن خارج کنیم یعنی مسکن باید به یکی از نیازهای مردم تبدیل شود که رفع این نیاز مورد توجه ویژه قرار گیرد. به نظر من یکی از نیازهای اساسی جامعه همین موضوع مسکن است. ورود مستقیم دولت هم به این حوزه صحیح نیست. دولت باید تسهیل‌گر بخش خصوصی و ارائه کنند تسهیلات این حوزه باشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت صرفا باید تسهیلات ساخت را ارائه کند یعنی راه بخش خصوصی را تسهیل کند تا بخش خصوصی کار را انجام دهد. دولت نباید در این حوزه نقش تصدی‌گری داشته باشد. مجلس شورای اسلامی تلاش کرد با لحاظ کردن مالیات بر خانه‌های خالی، سوداگری‌های این حوزه را کاهش دهد. از سوی دیگر تلاش شد با درنظر کردن مالیات برای خانه‌های لوکس، باغ و ویلا اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود.

ویس‌کرمی در پایان گفت: مسئله مهم دیگری که در حوزه مسکن لازم است به آن بپردازیم، مسکن و پیش‌ران اقتصادی بودن آن است. درواقع بیش از ۲۰ و به گفته برخی‌ها تا چند صد حرفه و صنعت به دنبال ساخت‌وساز مسکن فعال خواهند شد. در این شرایط اقتصادی توجه به حوزه ساخت مسکن و تسهیل‌گیری این مهم می‌تواند کشور را از شرایط دشوار اقتصادی کنونی خارج سازد و در بحث اشتغال هم تاثیرات مثبتی را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما