عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با برنا تاکید کرد

رونق کسب و کارهای اینترنتی با تسهیل‌گری در صدور مجوز

۱۴۰۰/۱۱/۰۱ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۸۳۳۶
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: کسب و کارهای اینترنتی منجر به کاهش بیکاری و توسعه اشتغال می‌شوند که ضروری است در صدور مجوز این کسب و کارهای تسهیل‌گری شود.

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره «اینماد» اظهار داشت: کسب‌وکارهای اینترنتی می‌تواند به شکوفا شدن اقتصاد ایران کمک کند. در کشور ما جوانان بسیار با استعدادی وجود دارند که هر کجا در این کره خاکی قدم می‌گذارند منشأ تحول می‌شوند. این جوانان علوم رایانه‌ای را به تجارت الکترونیک تبدیل می‌کنند و از کنار آن تولید ثروت می‌کنند.

ضرورت تسهیل‌گری در کسب و کارهای اینترنتی

وی گفت: من از هیات رئیسه مجلس گله‌مندم که متأسفانه به‌جای این‌که به رونق کسب‌وکارهای اینترنتی کمک و مشکلات این کسب‌وکارها را برطرف کند و موانع پیش‌روی رونق کسب‌وکارهای اینترنتی را تسهیل نماید، به‌دنبال موضوعاتی است که سودی برای اقتصاد ندارد و در آخر هم خروجی مطلوب را دریافت نمی‌کنند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همیشه تحقیق و تفحص از بخش‌های مختلف یکی از دستورکارهای ثابت مجلس است. خب این تحقیق و تفحص‌ها به کجا رسید؟ گزارش این تحقیق و تفحص‌‎ها کجاست؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند باید از کسب و کارهای و فعالیت‌‎های اقتصادی و تولیدی مانع‌تراشی کرد. از مجلس انتظار می‌رود در راستای عمل به فرامین رهبر انقلاب، الگو باشد و موانع را بردارد. «اینماد» یکی از موانع کسب و کار است. آیا بهتر است برای سامان دادن به پرونده «اینماد» که انتقاداتی نسبت به آن وارده شده، مجلس ورود جدی داشته باشد. کسب و کارهای اینترنتی میلیون‌ها شغل ایجاد کرده و اگر به «اینماد» سروسامان داده شود هم فرآیند مجوزدهی آن تسهیل می‌شود و هم از فسادهای احتمالی ناشی از بروکراسی کاسته خواهد شد.

نگاه سنتی؛ مانع رونق کسب و کارهای اینترنتی

پاک‌فطرت معتقد است: کسب و کارهای اینترنتی در کشور چون نوپا هستند مسئولان به دلیل نگاه سنتی به فعالیت‌های اقتصادی، خیلی با کسب و کارهای نوین آشنایی ندارند و چون آشنایی ندارند، قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری در آنها به شدت کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از جوانان از طریق فضای مجازی امرار معاش می‌کنند که اگر به‌جای تسهیل‌گری، مانع‌تراشی شود قطعاً تبعات اجتماعی بسیار به همراه خواهد داشت، گفت: در کنار تقویت نظارت بر فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی باید تسهیل‌گری‌هایی هم صورت پذیرد. نباید مفهوم نظارت را با سخت‌گیری و مانع‌ترشی اشتباه گرفت. وقتی یک کسب و کار نوپا در بستر اینترنت می‌‎خواهد شکل باید بر آن نظارت انجام شود و شفاف شود که چه کاری انجام خواهد داد و مبدأ و مقصد پول چیست اما در کنارش هم باید سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بهتر است دولت برای اینکه در امور کسب و کارهای نوین تسهیل‌گری شود، لایحه‌ای به مجلس ارائه کند و قطعاً مجلس این لایحه را خارج از نوبت در دستور بررسی قرار خواهد داد. به باور من سهولت در صورت «اینماد» می‌تواند هم کسب و کارهای نوین را در شرایط کرونا تقویت کند و هم اینکه اعتماد مردم را به کسب و کارها افزایش خواهد داد و از سوی دیگر رانت و فساد را در صدور «اینماد» از بین خواهد برد.

پاک‌فطرت تأکید کرد: تولید و اشتغال‌زایی در کشور ما مظلوم است. وقتی رهبر انقلاب می‌گویند مانع‌زدایی شود، به دلیل همین مظلومیت تولید و اشتغال است. دولت محترم بایستی کاری کند تا مردم به کسب و کارهای اینترنتی اعتماد داشته باشند. کسب و کارهای اینترنتی نه تنها برای دولت هزینه‌ساز است، بلکه می‌تواند منشأ درآمد هم برای دولت باشد؛ یعنی در کنار این امر بسیار مهم هم دولت سود می‌برد و هم صاحبان کسب و کار.
وی تصریح کرد: به‌جای اینکه در شرایط اقتصادی کنونی، گره‌گشایی کنیم با یک قانونی مانند قانون صیانت از حقوق کاربران اعتماد مردم و کسب و کارها را از بین خواهیم برد.

فرآیند صدور «اینماد» تسهیل شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من به عنوان یک نماینده مجلس به برخی فروشگاه‌های اینترنتی هنوز اعتماد ندارم، گفت: چون معلوم نیست نماد اعتماد آن یا همان «اینماد» چگونه و به چه طریقی صادر شده است؛ چون فرآیند دریافت این نشان آن‌قدر سخت و برورکراسی بر آن حاکم است که شاید در صدور آن زد و بند و فسادی رخ دهد. اما اگر تسهیل شود و نظارت هم تقویت شود می‌توان به همه فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد کرد.

به گفته پاک‌فطرت، بهتر است در حوزه «اینماد» هم تبلیغات شود تا مردم با این نماد آشنایی پیدا کنند و بدانند که کارکرد دقیق آن چیست و هم اینکه در صدور آن شفافیت صورت پذیرد.

انتهای پیام/

نظر شما