در گفت‌وگوی برنا با یک استاد دانشگاه مطرح شد؛

چالش‌ این روزهای دامداران؛ رشد هزینه‌ تولید و افزایش قیمت نهاده‌های دامی/ قیمت‌گذاری دستوری علت اصلی کشتار دام‌های مولد

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۰۵:۰۲:۰۶
کد خبر: ۱۲۸۸۷۸۵
چالش‌ این روزهای دامداران؛ رشد هزینه‌ تولید و افزایش قیمت نهاده‌های دامی/ قیمت‌گذاری دستوری علت اصلی کشتار دام‌های مولد
عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: در شرایط حال حاضر برای رفع مشکلات صنعت دامداری کشور باید شیوه قیمت گذاری محصولات ونحوه عرضه نهاده‌های دامی این بخش از سوی دولت اصلاح شود و با ادامه این شرایط تولید در بخش دامپروری کشور صرفه اقتصادی نخواهد داشت و دامدار به ناچار برای کاهش هزینه‌های تولید اقدام به فروش دام‌های مولد خود به کشتارگاه می کند و در ادامه شاهد تعطیلی بیشتر دامداری کشور خواهیم بود.

"حسین اسماعیلی" عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در خصوص چالش‌های صنعت  دامداری و دلیل کشتار دام‌های مولد به خبرنگار برنا گفت: صنعت دامپروری گرفتار مشکلاتی در بخش‌های تهیه نهاده، شیوه پروش دام و و نحوه قیمت گذاری و فروش محصولات است. فعالان حوزه دامپروری کشور تنها می توانند برای رفع مشکلات این بخش روش‌های پروش دام را اصلاح  و توسعه دهند و مشکلات دیگر این بخش به دلیل ساختار اقتصادی و سیاسی کشور وابستگی شدیدی به تصمیمات و برنامه های دولت دارد.

وی ادامه داد: در شرایط حال حاضر نهاده‌های دامی به قیمت مصوب به دست دامداران نمی‌رسد و باید خوراک دام خود را از بازار آزاد با قیمت ها بسیار بالا تهیه کنند.

وی افزود: قیمت خوراک دام در بازار آزاد هر روز افزایش می یابد  و هزینه تولید بخش دامپروری هم به دنبال افزیش خوراک و هزینه‌های نگهداری دام‌ها بیشتر می شود، اما قیمت فروش محصولات دامدار به دلیلی سیاست قیمت گذاری دستوری، ثابت مانده است و این امر باعث شده است تولید شیر و پرورش دام برای دامدار صرفه اقتصادی نداشته باشد.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تاکید کرد: قیمت خوراک دام مانند کاه و کلش که کم ارزش ترین اقلام خوراک دام محصوب می شود به شدت افزایش یافته و به بیش از 5 هزار تومان رسیده است. اما قیمت تمام شده محصولات تولیدی دامداران مناسب با افزایش هزینه های تولید تغییر نداشته است و در حاضر به دلیل قیمت گذاری دولتی دامداران محصولات خود را پایین تر از قمیمت تمام شده تولید عرضه می کنند.

وی با اشاره به محدودیت‌های ظرفیت تولید دامداری کشور گفت: صنعت دامداری کشور در افزایش میزان تولید کوتاه مدت محدودیت دارد به دلیل اینکه نمی تواند میزان شیر تولید خود را از همان تعداد دام موجود افزایش دهد و رشد تولید شیر و گوساله نیازمند افزایش تعداد گاو‌های، دامداری است که هزینه های بیشتری برای دامدار خواهد شد. به هیمن دلیل دامداران نمی تواند مانند بخش های تولیدی دیگر برای کاهش ضرر خود مقدار تولید را به یک باره افزایش دهند و این روش نیاز مند سرمایه گذاری بلند مدتی است.

اسماعیلی گفت: در شرایط حال حاضر برای رفع مشکلات صنعت دامداران کشور باید شیوه قیمت گذاری محصولات این بخش از سوی دولت اصلاح شود. با ادامه این شرایط تولید در بخش دامپروری و تولید شیر کشور صرفه اقتصادی ندارد و دامدار به ناچار برای کاهش هزینه‌های تولید اقدام به فروش دام‌های مولد خود به کشتارگاه می کند و با ادامه این روند شاهد تعطیلی بیشتر دامداری کشور خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران افزود: دولت با یک اقدام غیر کاشناسی به جای اینکه نظارت دقیق بر شیوه عرضه و قیمت نهاده دامی داشته باشد و یا سیاست قیمت گذاری دستوری را اصلاح کند، کشتار دام مولد را در کشتارگاه های ممنوع کرده است. صنعت دامپروری کشور یکی از رکن‌های مهم امنیت غذایی کشور است و دولت باید توجه اساسی به رفع مشکلات و توسعه این بخش داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز