وزیر نیرو در آئین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو مطرح کرد

پیش‌بینی ۴ رویکرد اصلی برای ارتقای صنعت برق/ عرضه برق ۱۶۰ واحد نیروگاهی در سال آینده از طریق بورس انرژی

۱۴۰۰/۱۱/۱۸ - ۱۲:۳۹:۰۵
کد خبر: ۱۲۹۵۵۵۲
پیش‌بینی ۴ رویکرد اصلی برای ارتقای صنعت برق/ عرضه برق ۱۶۰ واحد نیروگاهی در سال آینده از طریق بورس انرژی
وزیر نیرو از برنامه‌ریزی و پیش‌بینی چهار رویکرد توسعه و ارتقای تولید برق، توسعه و بهبود زیرساخت‌ها، مدیریت تقاضا، بهینه‌سازی مصرف و اصلاح اقتصاد برق خبر داد و گفت: راه‌اندازی ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی چهار سال در دستور کار قرار دارد که از این میزان ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه‌هایی است که تحت مدیریت وزارت نیرو توسط بخش خصوصی و مالکیت دولتی، ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع بزرگ و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش برنا به نقل از  وزارت نیرو، "علی‌اکبر محرابیان" صبح امروز در آئین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو که با حضور رئیس جمهور در حوزه ستادی این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به پوشش برق‌رسانی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر در جهان از نظر ظرفیت نیروگاهی، جایگاه چهاردهم را داریم، همچنین تلفات شبکه توزیع نیروی برق در ایران تک‌رقمی است.

وزیر نیرو افزود: در جهان هر ۱۰ سال یکبار شاهد فروپاشی شبکه و خاموشی‌های گسترده هستیم، اما در ایران ۱۸ سال است که خاموشی گسترده (Black out) نداشته‌ایم.
وی با بیان اینکه در شروع دولت سیزدهم چالش‌های جدی در صنعت برق داشتیم که عمدتاً به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و مدیریت در صنعت برق بود، ادامه داد: تابستان امسال با کمبود حدود ۱۵ هزار مگاواتی برق مواجه شدیم که ۲۰ درصد از تقاضای کشور را شامل می‌شد. این موضوع منجر به خاموشی‌های سراسری به مدت چهار ماه در کشور شد که نارضایتی‌های عمومی و تعطیلی کارخانجات را به دنبال داشت.
وزیر نیرو اضافه کرد: همچنین در زمستان نیز کمبود سوخت نیروگاه‌ها را داشتیم که به دلیل فرسودگی و عدم سرمایه‌گذاری کافی در زیرساخت‌های حیاتی صنعت برق بود، البته مصرف بی‌رویه برق، بدهی‌های صنعت برق و رمزارزها نیز از دیگر چالش‌های ما محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش، زمستان سال جاری و تابستان سال آینده است که البته زمستان را با ظرفیت‌های درون دولت مدیریت کرده‌ایم، گفت: برای پیک ۱۴۰۱ راه‌اندازی ۶۰۶۲ مگاوات ظرفیت جدید را در دستور کار داریم که این ظرفیت در چارچوب ۲۷ واحد حرارتی با ظرفیت ۴۲۰۰ مگاوات، یک واحد حرارتی که توسط صنایع ساخته شده با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و ۷۳ واحد تجدیدپذیر با ظرفیت ۵۰۱ مگاوات انجام خواهد شد.
وزیر نیرو با اشاره به مدیریت تقاضا گفت: یکی از اقدامات جهادی که در دستور کار قرار دادیم، نصب کنتورهای هوشمند است که در این رابطه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مگاوات کنتور هوشمند برای پرمصرف‌ها تا پیک تابستان نصب می‌شود.
به گفته محرابیان، به دنبال تسهیل سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های جدید و اصلاح تعرفه‌ها هستیم که البته این اصلاح از اول بهمن ماه بدون کوچک‌ترین افزایشی برای کم‌مصرف‌ها اعمال شد.
محرابیان تصریح کرد: همچنین حدود ۱۶۰ واحد نیروگاهی داریم که برق این واحدها در سال آینده از طریق بورس انرژی عرضه خواهد شد.
وی با اشاره به افتخارات بخش آب خاطرنشان کرد: ایران از ایام قدیم در حوزه آب افتخارات زیادی را به دست آورده که این اقدامات ما را در موضوعات مختلف بخش آب مانند قنات‌ها و سدها نه تنها به خودکفایی کامل رسانده، بلکه در حال حاضر توانستیم بخش عمده‌ای از خدمات فنی مهندسی در این زمینه را صادر کنیم.
به گفته وزیر نیرو، در سال 1335 هر ایرانی 6858 مترمکعب سهم آب داشت که امروز این رقم به 1180 مترمکعب کاهش پیدا کرده که به دلیل رشد جمعیت و کاهش منابع آبی است. این موضوع در حالی است که مصارف ایرانیان با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست یعنی به شدت مصرف‌گرا شده و منابع آبی نیز کاهش داشته است.
محرابیان در ادامه، مدیریت منابع آب، سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌ها و اصلاح اقتصاد آب را از چالش‌های مهم بخش آب عنوان کرد و افزود: وزارت نیرو با بهره‌گیری از ظرفیت شورای عالی آب، کارگروه سازگاری با کم آبی در سطح ملی و شورای هماهنگی حوضه آبریز در خصوص رفع چالش‌های این مجموعه اقدام می‌کند.

 

نظر شما