عضو کمیسیون انرژی در گفت وگو با برنا

با تعرفه گذاری پلکانی، پرمصرف ها مقداری از هزینه تولید برق و گاز را می دهند

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۳۱۲۷
با تعرفه گذاری پلکانی، پرمصرف ها مقداری از هزینه تولید برق و گاز را می دهند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اثرات اجرای تعرفه گذاری پلکانی در حوزه انرژی پرداخت.

هادی بیگی نژاد، در گفت وگو با خبرنگار برنا، درباره اثرات اجرای تعرفه گذاری پلکانی و هدف از اجرای این طرح از سوی دولت و مجلس گفت: تعرفه‌گذاری پلکانی (IBT) مدلی است که  با اجرای آن مصرف خانوارهای کم‌مصرف رایگان ، مصرف خانوارهای خوش مصرف و معمولی به صورت شرایط فعلی و تعرفه خانوارهای پرمصرف به میزان برق تجدیدپذیر یا صادراتی باشد تا پرمصرف‌ها به سمت مصرف بهینه سوق داده شوند و اگر هم مصر به مصرف زیاد هستند، تعرفه معقول را بپردازند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: طرحی که به عنوان تعرفه گذاری پلکانی برای آب، برق و گاز اجرایی شده به این دلیل تصویب شده که گروه های مختلف در مصرف انرژی با هم یکسان نیستند. 

بیگی نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: هم اکنون گروه های زیادی از مردم هستند که مصارف مختلفی دارند و گروه هایی که مصارف مختلفی دارند چرا باید یکسان از یارانه برخوردار شوند و به یک اندازه هزینه پرداخت کنند. 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: با اجرای تعرفه گذاری پلکانی کسانی که انرژی زیادی مصرف می کنند مقداری از هزینه تولید برق و گاز را پرداخت می کنند. برق و گاز در حال حاضر با هزینه زیادی تولید می شود و این افراد با تعرفه گذاری پلکانی مقداری از این هزینه را پرداخت می کنند. 

بیگی نژاد ادامه داد: کسی که در ماه 50  تا 100 کیلو وات انرژی مصرف می کند با کسی که هزار کیلو وات انرژی مصرف می کند با هم فرق دارند. نظام پلکانی به این صورت است که خانوار ها هر چه قدر مصرف بیشتری داشته باشند بیشتر هزینه می پردازند و هر چه قدر کمتر مصرف کنند هزینه کمتری را هم پرداخت می کنند. 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر  نشان کرد: با اجرایی شدن تعرفه گذاری پلکانی تغییر هزینه قبوض خیلی قابل توجه نخواهد بود و مردم نباید نگران باشند. 

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: در مجموع با این شیوه کسانی که خیلی کم مصرف می کنند هزینه مصرف آنها رایگان می شود و افراد پر مصرف هزینه این افراد کم مصرف را هم می پردازند و خیلی تاثیری در کاهش پرداخت یارانه ها پنهان ندارد. 

بیگی نژاد در ادامه تصریح کرد: البته این طرح اشکالاتی هم دارد و نمی گوییم که این طرح کامل است. این طرح کسری هایی هم دارد  و خوب است مسائلی مثل تعداد اعضای خانوار هم در تعرفه گذاری پلکانی لحاظ شود. 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در نهایت تاکید کرد که این تعرفه گذاری پلکانی در مجموع درآمد خیلی زیادی برای دولت نخواهد داشت. 

گفتنی است، بر اساس محاسبات، در حال حاضر یارانه پنهان بخش انرژی چیزی بالغ بر یک میلیون میلیارد تومان، یعنی بیشتر از کل بودجه عمومی کشور است. به گفته سخنگوی صنعت برق، فقط یارانه پنهان بخش برق حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است. یارانه پنهان همان مبلغی است که دولت بابت تولید و عرضه انرژی نمی‌گیرد و جایی، به جز محاسبات بودجه‌ای محاسبه نمی‌شود.

انتهای یپام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز