معرفی ۱۱ هزار واحد به بانک مسکن برای دریافت تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده

۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۴:۰۳:۲۶
کد خبر: ۱۳۰۹۰۶۷
معرفی ۱۱ هزار واحد به بانک مسکن برای دریافت تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه تاکنون ۱۱ هزار واحد به بانک مسکن برای دریافت تسهیلات نوسازی معرفی شده است، گفت: انعقاد تفاهم‌نامه ۶ هزار میلیاردتومانی با بانک مسکن برای اعطای تسهیلات به نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده اقدام مناسب دولت سیزدهم است.

به گزارش برنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری اینکه بیش از ۱۶۰ هزار هکتار مساحت از سطح شهرها را بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی تشکیل می دهد که می‌تواند هدف بازآفرینی شهری قرار بگیرد، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از ۲.۵ میلیون واحد ناپایدار در کشور وجود دارد که باید نوسازی و بهسازی شود و در برنامه شرکت برای نوسازی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار حمایت از نوسازی در ۸ سال گذشته سالانه کمتر از ۱۵ هزار واحد در سال بوده است. در دولت جدید با منابع خوبی که برای نوسازی بافت فرسوده و محلات هدف در نظر گرفته شد در برنامه است تا این رقم افزایش یابد.

آئینی توضیح داد: انعقاد تفاهم‌نامه ۶ هزار میلیاردتومانی با بانک مسکن برای نوسازی بافت فرسوده از جمله اقدامات مناسب دولت سیزدهم در راستای سرعت دادن به روند نوسازی در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری است. هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ میلیاردتومان از تفاهم نامه ۶ هزار میلیاردتومانی برای ۸ هزار واحد محقق شده است.

به گفته وی، تاکنون نزدیک به ۱۱ هزار واحد در قالب ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه به بانک مسکن معرفی شده تا تسهیلات نوسازی آنها پرداخت شود و در برنامه است که تا پایان سال این رقم به ۲۰ هزار واحد برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش رقم تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده را که در قالب طرح نهضت ملی مسکن اجرایی و عملیاتی خواهد شد راهکاری برای تشویق نوسازی در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری برشمرد و اعلام کرد: تسهیلات نوسازی که هم اکنون در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان شده و این تسهیلات نیاز  سپرده گذاری و رسوب‌گذاری نداشته و تا ۳۰۰ میلیون تومان آن در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری با سود ۹ درصد و به شرط ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود مشوقی مناسب برای نوسازی در بافت های فرسوده است که میزان استقبال را به نحو مناسبی بالا برده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی سرمایه‌گذاران کلان و خرد در بافت فرسوده که بتوانند طبق ضوابط طرح‌های توسعه شهری پروانه نوسازی از شهرداری دریافت کنند مورد حمایت شرکت بازآفرینی شهری و دولت برای نوسازی بافت فرسوده در طرح نهضت ملی مسکن هستند.

آئینی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران کلان و خرد متقاضی مشارکت در نوسازی بافت فرسوده در راستای طرح نهضت ملی مسکن انتظار دارند تا شهرداری ها در صدور پروانه ساختمان و ارایه پایان کار تسریع ایجاد کنند، افزود: هم‌اکنون صدور پروانه ساختمانی در برخی از شهرها دو هفته، در برخی از شهرها یک ماه و در برخی دیگر نیز از جمله تهران با قرارگاه جهادی اجرای طرح نهضت ملی مسکن صدور پروانه ساختمانی حداکثر ۲ ماه تعیین شده است. قبلا متوسط ۸ ماه بوده است که این موضوع مشوق مناسبی برای مشارکت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری است. همچنین در خصوص عدم دریافت عوارض پروانه و تراکم ساخت، مصوبات مناسبی از سوی شورای اسلامی شهر تهران اخذ شده است که در سال آینده اجرایی خواهد شد و از جمله آن می‌توان به کمک‌ هزینه نما در هزینه طراحی نما اشاره کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز