نوسان شدید قیمت جهانی نفت

۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۱:۴۳:۱۳
کد خبر: ۱۳۱۱۳۴۸
نوسان شدید قیمت جهانی نفت
تنگنای عرضه ناشی از اجتناب از بشکه‌های روسیه توسط معامله‌گران، لکنت در مذاکرات هسته‌ای با ایران، کاهش ذخایر نفت و نگرانی‌ها درباره افزایش موارد کووید-۱۹ در چین که تقاضا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باعث شده قیمت‌های نفت خام نوسانات شدیدی را تجربه کند.

به گزارش برنا به نقل از سی ان بی سی، قیمت نفت برای دو هفته متوالی کاهشی شد؛ این در حالی است که در روز جمعه پس از نوسانات معاملات این هفته بدون جایگزینی آسان برای بشکه‌های روسیه در بازاری که از قبل با عرضه کم مشخص شده بود، به کفی بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید.

معاملات آتی نفت برنت پس از افزایش نزدیک به ۹ درصدی در آخرین روز معاملاتی هفته که بیشترین درصد افزایش از اواسط سال ۲۰۲۰ تاکنون بود، ۱.۲۱ درصد معادل ۱.۲۹ دلار افزایش یافت و به ۱۰۷ دلار و ۹۳سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۶۷ درصد معادل ۱.۷۲ دلار افزایش به ۱۰۴ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید و به جهش ۸ درصدی در این روز افزود.

پیش‌بینی‌ها بر این اساس بود که هر دو قرارداد معیار پس از معامله در محدوده ۱۶ دلار، هفته را با افت بیش از ۵ درصدی به پایان برسانند. این در حالی است که قیمت‌ها نزدیک به دو هفته پیش به بالاترین حد خود در ۱۴ سال گذشته رسیدند و از آن زمان به بعد دوره‌های سودآوری را تشویق کردند.

روسیه گفت که پس از چهارمین روز از مذاکرات با اوکراین که طی آن نشانه‌هایی از پیشرفت در اوایل هفته ظاهر شده بود، هنوز توافقی حاصل نشده است.

به نظر می رسد رئیس جمهور پوتین تمایلی به پایان دادن به خصومت ها ندارد. به گفته استفان برنوک، تحلیلگر بازار نفت PVM، این باید تضمین کند که مجموعه انرژی به خوبی با فضای زیادی برای نوسانات بیشتر پشتیبانی می شود.

او افزود: افزایش نرخ بهره آمریکا نشان‌دهنده تقویت اقتصاد ایالات متحده است که می‎تواند زمینه‌ساز تقاضای نفت باشد، زیرا فدرال رزرو در روز چهارشنبه نرخ بهره را برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ افزایش داد و برنامه تهاجمی برای رساندن هزینه های استقراض به سطوح محدود کننده در سال آینده ارائه کرد.

در همین حال، منابع گفتند، تولید گروه تولیدکننده اوپک پلاس در ماه فوریه اهداف را حتی بیشتر از ماه قبل کاهش داد، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی گفت که بازارهای نفت ممکن است سه میلیون بشکه در روز از نفت روسیه را از آوریل از دست بدهند.

شرکت مشاوره ای FGE اعلام کرد که ذخایر محصولات زمینی در کشورهای کلیدی در این زمان از سال ۳۹.۹ میلیون بشکه کمتر از میانگین ۲۰۱۷-۲۰۱۹ است.

 

نظر شما